Victor Brauner, suprarealist înaintea suprarealismului | PODCAST
29 Noiembrie 2023, 05:57
Orașul Vorbește despre expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”, care se deschide la Muzeul Național de Artă al României pe 1 decembrie.
Expoziția prezintă, prin intermediul a peste 100 de exponate, sursele inițiale ale creației artistului, provenite din spiritualitatea populară și din sensibilitatea sa pentru ocult și practicile ezoterice, precum și evoluția mijloacelor sale artistice spre o estetică suprarealistă care, prin Victor Brauner, a cunoscut noi dimensiuni de manifestare pe coordonatele oniric și ocult.
Călin Stegerean, directorul MNAR: „Am vrut să arătăm sursele inițiale ale creației lui Victor Brauner, care datează încă din perioada copilăriei, când la Piatra Neamț era în contact cu foarte multe lucruri care influențează ulterior sensibilitatea unei persoane. Spre exemplu, fiind o zonă foarte bogată în tradiții, cu siguranță el a fost martorul diverselor obiceiuri cu ocazia sărbătorilor. Trăia într-o perioadă bogată în superstiții, magie, credințe în diverse spirite. Tatăl său participa și organiza în propria locuință ședințe de spiritism care erau foarte la modă la finalul secolului XIX și începutul secolului XX. El era un avid cititor al unor cărți cu caracter ezoteric. Citea cu pasiune diversele relatări despre întâmplări paranormale care apăreau în gazetele vremii. Este cunoscută biblioteca lui de cărți cu caracter ezoteric, care se păstrează și în momentul de față la Centrul Pompidou de la Paris.”
Publicul va fi transpus în universul specific artistului printr-o scenografie spectaculoasă ce evocă universul suprarealist, având ocazia să vadă, în unele cazuri pentru prima dată, un material expozițional format din lucrări de pictură și grafică, cărți cu caracter ezoteric și ziare de epocă, reviste de avangardă și cărți ilustrate de artist, fotografii și filme documentare.
„Victor Brauner a activat pe coordonatele din care s-a hrănit suprarealismul, dinainte să adere la mișcarea inițiată de André Breton la Paris. Avea în plus o sensibilitate pentru zona aceasta de premoniție, după cum el însuși a declarat în documentele care au rămas în urma sa. Spre exemplu, în Caietul albastru, el notează că a avut această premoniție tragică a pierderii ochiului stâng și, de asemenea, premoniția izbucnirii celui de-al Doilea Război mondial, realizând acel autoportret cu ochiul scurs și o serie de lucrări, încă începând cu anul 1933, care evocă militarismul în ascensiune și figura, care apoi va deveni una care se poate confunda cu un spectru, a lui Hitler.”
Călin Stegerean a fost invitatul Dariei Ghiu în emisiunea Orașul Vorbește cu doar câteva zile înainte de deschiderea expoziției.