Texte şi pretexte: Cenaclul Flacăra, între naţional-comunism şi cultura autentică
26 Septembrie 2020, 05:30
Emisiune live de cultură urbană, istorie şi divertisment realizată de Georgeta Drăghici şi Valentin Protopopescu;
Citat din spusele
invitatului, motto al ediţiei: „În
cadrul Cenaclului Flacăra actul cultural autentic, inclusiv cu valențe
contestatare, a coexistat cu propaganda naționalistă (...) precum şi cu latura
pe care am numit-o partinică, într-adevăr minoritară în economia mişcării,
neputînd însă a fi negată sau redusă la insignifianță.” (Alexandru Mamina)
În ediţia din 26 septembrie 2020 a emisiunii Texte şi pretexte ne propunem, prieteni, să vă invităm la o dezbatere cu privire la complexul fenomen socio-cultural numit în epocă Cenaclul Flacăra.
Complicat, sofisticat adesea, de o simplitate surprinzătoare uneori, propagandistic, creativ, provocator, generator de entuziasm şi solidaritate, cu accente naţionaliste, contestatar, preamărind puterea comunistă dar criticîndu-i detaliile, personajele şi mecanismele, Cenaclul Flacăra s-a bucurat de o amploare socială greu de înţeles astăzi.
Părintele dar şi asasinul său, poetul şi jurnalistul Adrian Păunescu, a fost o personalitate controversată dar extrem de vitală, cu siguranţă un reper al vremurilor, atît în bine, cît şi în rău.
Despre toate aceste aspecte tratează în cartea sa, Cenaclul Flacăra, apărută la Editura Cetatea de scaun de la Târgovişte, istoricul Alexandru Mamina, cercetător în cadrul Institutului de Istorie „Nicolae Iorga”.
Răzvan
Dolea, la rubrica Memoria între ghilimele,
va aborda chestiunea, deloc simplă, a manierei în care unele capete încoronate
din Europa medievală înţelegeau să se împrumute financiar fără să mai returneze
sumele datorate.
Fireşte,
Concursul ediţiei face trimitere la
un moment semnificativ al istoriei celei de-a şaptea arte, filmul, de aceea vă
propunem astăzi să ne amintim de faptul că în urmă cu 12 ani, pe 26 septembrie
2008, se stingea un imens actor şi regizor american de cinema, încoronat cu
Premiul Oscar în 1986 pentru rolul din pelicula lui Martin Scorsese, Culoarea banilor. Acesta a jucat în
filme de notorietate, precum Dulcea
pasăre a tinereţii, Lunga vară
fierbinte şi Cineva acolo sus mă
iubeşte.
La
rubrica intitulată Conexiuni,
Georgeta Drăghici aduce în actualitate cîteva idei extrem de moderne ale
rafinatului cărturar Dinicu Golescu, autor al fascinantului volum Însemnare a călătoriei mele. Vom afla
astfel mai multe despre începuturile şcolii româneşti şi despre influenţa
modelului occidental în cultura noastră.
În
spaţiul rubricii Respiro sportiv vom
dezbate asupra situaţiei în care se găseşte tenismenul bosniac Damir Djumjur,
descalificat din motive pandemice în calificările de la Roland Garros.
În
cadrul rubricii Ora veselă vă invităm
să ascultaţi un celebru moment umoristic din „Arhiva de Aur” a SRR, monologul intitulat Reţetă pentru o prăjitură de fructe şi
interpretat de Horaţiu Mălăele.
Ilustrare vizuală:
foto Georgeta Drăghici (mulţumiri
Arianei Vulpe pentru îngăduinţa de a publica această fotografie), foto Valentin
Protopopescu, Răzvan Dolea, Alexandru Mamina, foto coperte (arhiva personală,
arhiva RRC), foto Paul Newman (sursa: wikipedia).