Singura certitudine este incertitudinea: Conferinţa Media 2020
12 Septembrie 2017, 07:07
Deschizând Conferinţa Media 2020 din acest an de la Sinaia, ministrul român al culturii, Lucian Romaşcanu, a spus despre conferinţă că este”mai mult decât o discuţie tehnică”. „Conferinţa este despre a construi punţi între culturi. Noi aducem laolaltă sufletele noastre şi acesta este fundamentul păcii”.
Romaşcanu a spus că „traversăm momente delicate” în lumea de astăzi. „Oricine manageriază media ar trebui să-i înţeleagă importanţa, oamenii vor acţiona prin prisma informaţiei pe care noi le-o oferim”. „Posturile publice trebuie să-şi îndeplinească misiunea” a spus el. „Rolul mass-mediei reiese din Constituţia ţării – să informeze şi să educe oamenii. Este mai important ca oricând, în aceste vremuri, să oferim informaţia corectă oamenilor în scopul menţinerii păcii în întreaga lume”.
Javad Mottaghi de la ABU a spus: „Trăim într-o lume în care nimic nu poate fi luat drept cert. Refugiaţii se deplasează spre zone mai sigure în întreaga lume.. Alegerile din SUA şi Brexit sunt două exemple ale unor noi scenarii care au adus populismul la putere.
„Lumea este deopotrivă divizată şi interconectată cum nu a mai fost vreodată. Suntem în mijlocul unei noi ordini mondiale în care media şi internetul ajung la oameni cum nu s-a mai întâmplat până acum”. „Singura certitudine este incertitudinea. Companiile media trebuie să navigheze prin această incertitudine. Este important să abordăm aceste chestiuni. Vă mulţumesc pentru că aţi adus experienţa dvs din întreaga lume pentru a împărtăşi cunoştinţe şi soluţii într-un moment în care perturbările sunt noul cuvânt de ordine”.
Georgică Severin (în fotografie, dreapta), Director General Interimar al Radio România, gazda conferenţei, le-a urat bun venit în ţara sa delegaţilor din Asia şi Europa pentru a discuta subiecte de interes comun.
„Până în anul 2020, radioul va fi trecut prin transformări majore care vor continua să ne ridice provocări. Trebuie să creştem conţinutul şi să-l facem mai atractiv şi mai orientat spre audienţa tânără şi trebuie să fim proactivi în identificarea provocărilor cu care ne confruntăm în fiecare zi” a spus el.
Sesiunea 1: Tendinţe în Dezvoltarea Mass-Media
Punctul-cheie al primei sesiuni a fost misiunea posturilor publice de radio într-o perioadă de fragmentare a audienţei şi de creştere a concurenţei.
David Jordan, Director de Politică şi Standarde Editoriale la BBC a spus: „A existat întotdeauna un rol pentru serviciul public de media. El reprezintă liantul în societatea noastră. Noi producem conţinut care oferă naţiunii un punct unic de referinţă… munca noastră consolidează noţiunea de comunitate. Este o provocare uriaşă acum, într-o perioadă de fragmentare a audienţelor, dar, din fericire, suntem încă în stare să facem acest lucru… Una dintre misiunile noastre este de a asigura că oricine are acces la informaţie imparţială şi exactă”.
Întrebat dacă este rolul postului public de radio de a genera consens într-o ţară asupra unor chestiuni dificile, Jordan a spus: „Nu ni s-a cerut niciodată să conciliem puncte de vedere politice diferite sau să generăm consens, ci treaba noastră este de a utiliza mass-media pentru a construi o conştiinţă a identităţii… În prezent, unele instituţii media au tendinţa de a polariza comunitatea… Misiunea serviciului public de radio nu a fost niciodată să aducă populaţia spre o viziune unică, ci de a de reflecta multitudinea de puncte de vedere ale oamenilor dintr-o ţară”.
Fayyaz Sheheryar, directorul general al Prasar Bharati din India, a spus că cea mai mare problemă cu care se confruntă postul naţional de radio din ţara sa este de „a ajunge la ultimul om” , de a genera media pentru fiecare persoană din ţară la cel mai scăzut cost pentru oameni. „Pentru a face acest lucru, noi nu ne putem limita la o singură tehnologie, trebuie să ajungem la oameni în analog şi digital, oricine şi oriunde ar fi în ţara noastră… Dar uneori ne concentrăm prea mult pe tehnologie fără a acorda atenţia cuvenită conţinutului. Problema oamenilor din Asia de Sud este pierderea identităţii în faţa atât de multor medii străine. Or, media poate corecta acest lucru aducându-le acestora lumea în propriul lor dialect”.
Sally-Ann Wilson, director executiv al Public Media Alliance, a oferit un exemplu de activităţi inovatoare din partea unuia dintre posturile de radio membre ale Alianţei.
„În Taiwan, postul naţional de radio pregăteşte şi interacţionează zilnic cu cetăţeni jurnalişti. Prezentarea de poveşti de presă la postul naţional de radio este o parte a programei şcolare naţionale”.
Ea a reamintit radiodifuzorilor că, în faţa unor noi provocări media, există câteva puncte tari tradiţionale care sunt încă importante pentru posturile de radio. „Identificând momentul în care oamenii să vină la tine şi să dorească să-ţi împărtăşească ştirile lor, apar momente în fiecare ţară în care presa poate aduce oamenii laolaltă”. ” De foarte multe ori o presă extraordinară este încă despre a spune o poveste. Nu contează dacă acel conţinut este o poveste scurtă sau lungă, este despre cum spui povestea care va produce audienţă şi va aduce oamenii laolaltă.
Dacă serviciul public de media face sforţări prea mari poate deveni ca unchiul stânjenitor care încearcă în mod forţat să danseze la petrecerile de adolescenţi. Vrem să fim mătuşa cu un profil discret, dar de încredere care se află mereu acolo pentru tine, şi nu unchiul rupt de realitate care crede că este conectat cu tine, dar în realitate nu este”.
Ea a îndemnat de asemenea posturile de radio să „investească în educaţia media” pentru a permite oamenilor să ştie cine le vinde ceva şi de ce, că se încearcă să li se vândă idei politice ca şi cum li s-ar vinde produse.
Media 2020 este corelată cu Conferinţa Posturilor Publice de Radio PBI, ambele desfăşurându-se în România. Vă vom aduce mai multe informaţii despre cele două conferinţe aici, pe Asia Radio Today în următoarele zile.
http://www.asiaradiotoday.com/news/only-certainty-uncertainty-media2020-conference
ASIA RADIO TODAY – 11 septembrie 2017
Traducerea: Carolina Ciulu/