Repere spirituale - Daniela Rei Vişan în dialog cu Părintele Gabriel Herea la Radio România Cultural
28 Ianuarie 2018, 06:00
"Cel ce eşti Domnul tuturor, cu căpeteniile îngereşti înconjuri spre mântuire neamul omenesc.Că pe acestea le-ai aşezat peste toţi cei ce cred, şi cu dreaptă credinţă Te laudă pe Tine, Dumnezeul părinţilor, Cel lăudat şi preaslăvit"
Canonul de luni, glasul I
În cele 40 de minute ale ediţiei de duminică, 28 ianuarie 2018, a emisiunii Repere spirituale vă propunem o temă extrem de frumoasă, dar dificilă, pentru noi, oamenii obişnuiţi. Cu ajutorul Părintelui Gabriel Herea, parohul Bisericii Sfânta Cruce Pătrăuţi, vom încerca să desluşim câte ceva despre lumea îngerilor.
Ei au fost creaţi de Dumnezeu înaintea omului, pentru a-i fi acestuia sfătuitor, îndrumător, păzitor. Prezenţa lor poate fi mai degrabă asimţită cu ochii sufletului şi ai minţii.
În textele vechi se vorbeşte despre o anumită corporalitate a îngerilor. Ea seamănă întrucâtva cu cea pe care o au drepţii în rai, sau cu Adam înainte de cădere. Referindu-se la această temă, pentru a o înţelege mai bine, unii teologi amintesc despre o întâmplare relatată în Evanghelii, petrecută imediat după Înviere, când, pe cale fiind, Luca şi Cleopa îl întâlnesc pe Domnul Iisus, dar nu îl recunosc cu ochii trupeşti, ci abia cu ochii sufletului, după frângerea pâinii.
În volumul Sfinţii îngeri, publicat în 1992, la Editura Anastasia de Maica Alexandra- fosta Principesă Ileana, autoarea subliniază:
" Sfinţii îngeri, în Vechiul Testament, sunt, în mod special, păzitorii Legii, obligând omul la ascultare, pedepsind neascultarea lui şi protejându-l la necaz(..) Dumnezeu i-a dat omului Legea, ca un îndrumător, cu ajutorul căruia să-şi regăsească drumul înapoi spre fericirea paradisului. A-l menţine pe om pe calea dreaptă este, după Vechiul Testament, unul din atributele angelice."
Referindu-se la îngerii căzuţi, a căror influenţă o percepem zilnic, fiecare din noi, Maica Alexandra adaugă: "Povestea omului începe în prezenţa fiinţelor spirituale numite îngeri, în cele două roluri: de păzitor şi de ispititor. De la început vedem că omul este prins şi atras într-o mare bătălie spirituală. Această luptă nu se dă între forţele binelui şi ale răului. Acestă luptă nu este între Dumnezeu şi diavol, aşa cum greşit se presupune; este un război purtat de îngerii luminii, conduşi de Mihail, şi îngerii întunericului, conduşi de satana."
Ispitindu-i pe Adam şi pe Eva, " El a făcut apel la mândria şi invidia omului, pentru că adevărata ispitire a fost una intelectuală, nu senzuală; nu în gustul şi suculenţa fructului rezidă ispitirea, ci în presupusa putere şi cunoaştere pe care le dă. Păcatul îşi face loc mai întâi în intelect. Satana, prin natura sa angelică, putea păcătui doar prin intelect şi, prin intelect, el ispiteşte şi foloseşte greşit binele.
NU există rău creat.Tot ceea ce a creat Dumnezeu a fost bun şi este bun. Creaturile Sale sunt cele care au vrut răul la început şi apoi l-au perpetuat. Răul apare numai atunci când este practicat.Dumnezeu îl îngăduie pentru că El permite libertatea."
Maica Alexandra, Despre îngeri, pagina 42, Editura Anastasia 1992
După cădere, Dumnezeu porunceşte îngerilor Săi, să păzească cu săbii de foc Pomul Vieţii. Părintele Gabriel Herea ne v-a ajuta să tâlcuim acest fragment. Îngerii pot fi şi "păzitori ai pragurilor", ai misterelor, funcţiune sugerată de pictarea acestora în bisericile ortodoxe în apropierea uşilor împărăteşti, " veghind" intrarea în altar şi apropierea de Euharistie.
O importanţă aparte am acordat-o interpretării unei icoane, cu un personaj misterios, despre care Nicolae Iorga afirma că seamănă cu unul din domnitorii români. La picioarele Arhanghelului Mihail se află un personaj cu ochii deschişi, ce aminteşte tuturor de funcţiunea monarhului ascuns, de " unsul Domnului", o temă extrem de frumoasă, uitată însă, dar pe care noi o vom dezvolta în una din emisiunile viitoare.