Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul International George Enescu 2017. Interviu cu violonistul Michael Barenboim

15 Septembrie 2017, 07:00

În familia dumneavoastră, ca fiu al unor muzicieni celebri, Daniel Barenboim şi Elena Bashkirova, arta sunetelor este la ea acasă, acesta e un lucru cert, aşadar nu vă pot întreba cum aţi început să o studiaţi. Dar v-aş întreba când aţi fost sigur că veţi avea o carieră în muzică?

S-a întâmplat progresiv, nu ştiu dacă pot numi exact momentul. Creşteam şi studiam muzica şi mi-am dat seama că asta doresc să fac.

Aţi putea alege un moment foarte special din viaţa dumneavoastră, de muzician? Poate cel mai semnificativ de până acum?

Sunt multe... cred că a cânta sub bagheta lui Pierre Boulez Concertul pentru vioară de Schönberg, în 2011, a fost unul dintre cele mai speciale momente.

Aţi anticipat discuţia pe care doream să o încep despre Pierre Boulez. Am avut ocazia de a asculta la Berlin, în 2010, când maestrul împlinea 85 de ani, un concert în cadrul căruia i-aţi cântat lucrarea Anthemes II. Vă rog să ne vorbiţi despre colaborarea cu el şi impactul avut de el asupra dumneavoastră, ca muzician.

Am început prin a-i cânta Concertul pentru vioară de Schönberg. De fiecare dată când venea la Berlin i-l cântam, desigur, de fiecare dată puţin mai bine, iar el îmi dădea indicaţii. Între timp am abordat lucrarea lui Anthemes I pentru vioară solo, pe care i-am cântat-o, apoi am interpretat-o în concert şi la fel s-a întâmplat cu Anthemes II. Am primit mult ajutor artistic de la el, am învăţat mult, tot ce spunea era util pentru tot ceea fac şi îi sunt foarte recunoscător.


Tatăl
 dumneavoastră, Daniel Barenboim, spunea că atunci când cântaţi împreună, nu vă prieşte ca pe fiul său. Dardumneavoastră?

Am aceeaşi părere, altfel nu ar funcţiona, pentru că trebuie să te concentrezi 100% asupra muzicii şi niciun fel de relaţie nu este importantă atunci când repeţi sau când cânţi.

Sunt sigură că aţi primit această întrebare de multe ori, dar aş dori să ne spuneţi care a fost rolul părinţilor în dezvoltarea dumneavoastră muzicală?

Am învățat mult de la amândoi, mă consider norocos și le sunt recunoscător. Au avut o contribuție foarte importantă și încă învățfoarte mult de la ei.


Crea
ția contemporană este o parte importantă a activității dumneavoastră. Am citit un articol în care scriați că a studia muzica nouă poate influența modul în care înțelegem muzica trecutului. La ce vă refereați, mai exact?

De exemplu, dacă luăm o lucrare de Boulez, ne putem da seama de unde a pornit, ce și de unde a preluat, se simt influențele lui Stravinski sau Schönberg.În această direcţie este uşor de privit. În sens invers este mai delicat, dar şi foarte semnificativ: dacă doreşti să interpretezi lucrări din repertoriul tradiţional, dar nu ca piese de muzeu, ci într-un fel modern, care să transmită ceva oamenilor de azi, este foarte dificil dacă nu integrezi contextul artei contemporane. Să spunem că trebuie să cânţi un opus de Brahms. Sigur că în acea vreme se cânta altfel, dar astăzi va fi foarte greu de interpretat dacă nu cunoşti muzica lui Schönberg. Trebuie să ştii spre ce a condus tipul de scriitură muzicală a lui Brahms.

Această perspectivă mă îndeamnă să vă întreb dacă studiul filosofiei a influenţat ideile dumneavoastră muzicale?

Sigur că da, dar asta a fost acum mult timp, am studiat doi ani, nu am o diplomă, însă am învăţat cum să gândesc şi cum să analizez unele lucruri.

Muzica de cameră este şi ea foarte prezentă pe agenda dumneavoastră. Cântaţi mult cu mama dumneavoastră, aveţi şi un cvartet. Sunteţi şi un experimentat muzician de orchestră, mai exact, concermaistru al Orchestrei West-Eastern Divan.

Aşa este, toate sunt foarte importante pentru mine. Acum mă ocup şi de organizarea activităţii de muzică de cameră în cadrul Academiei Barenboim-Said. Am şi doi copii mici şi încerc să le îmbin pe toate cât de bine pot.

Aceasta este prima dumneavoastră vizită în România, nu-i aşa?

Da, o experienţă cu totul nouă! Sunt nerăbdător să vizitez România, este mereu interesant să descoperi locuri noi şi, desigur, aştept cu mare interes să cânt în cadrul acestui minunat festival.

Cântaţi la Bucureşti alături de o mare orchestră şi un mare dirijor - Philharmonia din Londra şi Vladimir Ashkenazy. Aţi mai colaborat anterior?

Da, cu orchestra, în ianuarie anul trecut în Anglia. Am cântat tot Concertul nr.1 de Prokofiev, dar nu cu maestrul Ashkenazy, cu care mă bucur să pot lucra acum şi, de asemenea, cu acest ansamblu extraordinar.

Cum aţi descrie lucrarea pe care o interpretaţi?

Este un opus foarte interesant, în care există deja ideea neoclasicismului, prezentă mai târziu în creaţia lui Prokofiev. Se remarcă şi o puternică influenţă a muzicii franceze, mai exact a lui Debussy, în special la începutul şi la sfârşitul lucrării. Orchestraţia este foarte puternică, la fel cum sunt de fapt toate aspectele muzicale ale acestei compoziţii.

Vă simţiţi bine realizând înregistrări sau preferaţi apariţiile live?

(râde) Nu ştiu dacă există cineva căruia să-i placă să stea într-un studio şi să cânte acelaşi lucru de 100 de ori.

Dar poate unii artişti doresc să imortalizeze viziunea pe care o au asupra unei lucrări la momentul respectiv...

Da, da, desigur. Am făcut şi eu o înregistrare şi lucrez acum la o a doua, cu un program parţial comun cu prima, când am avut Bach, Bartók şi Boulez. Cred că înregistrarea aceea este bună. Aveţi dreptate, poţi imprima de multe ori până să obţii ceea ce doreşti într-adevăr.

Cel puţin în acel moment...

Exact! Nu pot spune că îmi place să cânt ceva de 100 de ori, dar sunt mulţumit de acel rezultat. Poate că da, este ok, dar nu este plăcut când lucrezi la asta. Unora probabil că le place mai mult, dar pentru mine este esenţială experienţa trăită live pe scenă.

Presupun că şi legătura cu ascultătorii este în acest caz importantă pentru dumneavoastră...

Da, foarte, în sensul că publicul este parte din acea experienţă. Dacă aş vrea să fiu singur, aş cânta lucrarea la mine în cameră. Deoarece un concert este o experienţă atât pentru artişti cât şi pentru public, legătura care se naşte este specială. Nu ar putea fi nimic special în lipsa publicului.

Ce ne puteţi spune despre alegerile dumneavoastră în privinţa repertoriului?

Cred că este important să ai un repertoriu variat şi este interesant să găseşti mereu conexiuni între lucruri, între epoci. Doresc aşadar să menţin un repertoriu cuprinzător, iar punctul central rămâne muzica secolului XX - Prokofiev, Schönberg, Berg, Bartók. Vreau să cânt şi mai multă muzică contemporană dar şi să aprofundez repertoriul standard, al secolelelor XVIII şi XIX.

Ce părere aveţi despre dificultăţile receptării muzicii contemporane de către public?

Această problemă este una generală, în sensul că muzica contemporană se cântă aproape exclusiv în cadrul festivalurilor dedicate acesteia, iar publicul care merge acolo doreşte să asculte doar această muzică. Este un fel de izolare. Pe de altă parte, dacă în programul de stagiune al orchestrelor nu există creaţie contemporană, vorbim din nou despre izolare. Problema nu este că muzica contemporană ar fi prea complicată sau nu este atât de frumoasă, problema cea mai mare este că publicul nu este familiarizat cu aceasta, că nu se cântă destul. Nu poţi înţelege cu adevărat o creaţie ascultând-o o singură dată. Doar prin repetiţie poţi ajunge să înţelegi muzica respectivă. Dacă o asculţi o dată, poţi spune doar care a fost reacţia ta de moment, iar această reacţie variază în funcţie de context. Este o chestiune complicată, dar soluţia ar fi să fie cât mai mult cântată, în repetate rânduri.

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc
Produs de Radio România 20 Decembrie 2024, 13:28

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc

„Orașul vorbește”  despre transformările relațiilor de familie și prietenie în contextul tehnologiei...

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc
Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”
Produs de Radio România 20 Decembrie 2024, 13:18

Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”

Orașul vorbește  cu  Matei Martin , jurnalist și redactor-șef al revistei  Observator Cultural  și...

Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”
Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”
Produs de Radio România 19 Decembrie 2024, 12:16

Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”

Orașul vorbește  cu  Iv cel Naiv  despre cartea sa,  Ficționar , o agendă interactivă publicată de...

Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”
Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști
Produs de Radio România 18 Decembrie 2024, 16:05

Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști

Orașul vorbește  cu  Magdalena Ursu , profesor și coordonator al Catedrei de Vioară și Corzi Grave de la Colegiul...

Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști
Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 13:56

Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"

Romanul emblematic  „Sînt o babă comunistă!”  de  Dan Lungu  va fi citit integral de...

Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"
Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 12:09

Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene

Alături de  Silvia Teodorescu  și ghidați de  Pascal Garnier , președintele Asociației pentru Dezvoltare...

Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene
Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 00:40

Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”

La final de an, Editura Casa Radio invită publicul să descopere albumul „ Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu...

Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”
Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”
Produs de Radio România 16 Decembrie 2024, 14:52

Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”

Seria de romane  Hulda  a autorului islandez Ragnar Jónasson, tradusă în română la  Crime...

Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”
Ascultă live

Ascultă live

05:00 - 06:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
05:00 - 06:00
Espańol 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
05:07 - 07:00
România, devreme (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru