Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul Internaţional George Enescu 2017. Interviu cu mezzosoprana Vivica Genaux

05 Septembrie 2017, 08:40

Cântăreața a fost protagonista primului Concert de la miezul nopții, din 2 septembrie, la Ateneul Român.

Doamnă Vivica Genaux, în cariera dumneavoastră de până acum, aţi lucrat cu multe personalităţi dirijorale. Ce tip de dirijor preferaţi? mai exigent, mai flexibil/amabil?

Îmi plac dirijorii care lucrează cu mine. Mie îmi place să fiu flexibilă, să simt că pot să exprim ceva, să fiu capabilă, de asta fie că vorbim de un dirijor sau de un regizor, simt că eu mă dezvolt, ca artist, adăugând un nou rol în repertoriu. Îmi plac oamenii ca Fabio Biondi pentru că poţi avea, cu el, o discuţie despre cum vor merge lucrurile, dacă sunt probleme cu textul sau... altceva. Îmi place să lucrez cu el pentru că întotdeauna mă face sa fiu mai bună decât credeam că sunt.

Am lucrat cu dirijori care au nevoie doar de o repetiţie, nu se uită în ochii tăi, nu ştiu cine eşti... tu nu ştii cine sunt ei, nu sunt interesaţi de cum eşti tu, ca artist, nu eşti invitat să fii implicat în ceea ce faci acolo... aceştia nu-mi plac deloc! Eu am nevoie să simt o conexiune cu oamenii de pe scenă.

Cu Fabio Biondi lucrez cam de 14 ani, este o persoană foarte interesantă, este o legătură între noi, în ceea ce priveşte modul în care ştim cum lucrează mintea. Apoi, în ce priveşte construcţia frazelor, simt că îl înţeleg. Dar dincolo de asta, Fabio este şi o persoană foarte umană, nu doar un artist, un om cu ego... Când eşti pe scenă cu el simţi o altfel de legătură, creează conexiuni cu orice grup. De exemplu, am avut recent un concert cu Chicago Symphony. Ei nu erau obişnuiţi să cânte muzică barocă şi au fost conduşi de un violonist, de Fabio. A fost fantastic pentru mine cum au demonstrat că înţeleg diferitele articulaţii la vioară, aşa cum apar în muzică. Nu era orchestră mare, nu aveam toată echipa, ca pentru o simfonie de Bruckner.

Care credeţi că este forţa, puterea sau care sunt... secretele pe care se bazează succesul dvs?

Ca muzician, ţi se spune mereu că trebuie să ai ceva special, deosebit. La mine a fost mereu coloratura. Să cânţi repede şi cu acurateţe, să te bucuri de asta. Acest lucru mi-a fost recunoscut încă de la început. De asemena cred că vocea mea are o culoare uşor de identificat, indiferent dacă îţi place sau nu. Poţi să spui: este ea, este vocea ei! Nu este o voce neutră, are o identitate.

Aveţi un auz absolut?

Nu, cred că am un auz relativ şi sunt recunoscătoare pentru asta. Cred că auzul absolut devine dificil pentru persoane care lucrează într-un astfel de repertoriu. Apoi mai cred că una dintre caracteristicile mele este că sunt foarte încăpăţânată! Eu mereu merg înainte, încerc să învăţ. Chiar dacă nu înţeleg ceva de prima dată, continui. Încerc să fac mai bine a doua oară. E chiar amuzant! Recent, am găsit într-un interviu al unui om de afaceri, ceva cam aşa: una dintre cheile pentru succes este încăpăţânarea. Iar eu sunt aşa. Apoi, încă unul dintre lucrurile foarte bune care mi se întâmplă: am o viaţă foarte echilibrată, o viaţă bună. Sunt fericită! Şi astfel pot face faţă stresului din lumea muzicală. Iar cariera nu este decât o parte a vieţii mele. Soţul meu nu este muzician, îi place foarte mult muzica, dar el a fost inginer.

Vă place să fiţi originală? Unele dintre proiectele dumneavoastră, concerte şi albume, asta arată, o evidentă originalitate.

Cred că muzica barocă este originală. La o arie cunoscută, ca "Vissi d, arte" din TOSCA oamenii comentează: "Maria Callas n-ar fi respirat aici!, Renata Tebaldi ar fi făcut în felul acesta!, Claudio Abbado ar fi dirijat aşa..." Ei bine, se pot face multe comparaţii între, să spunem, patru versiuni cu "Boema", ori "Aida" sau "Tosca". Sunt deja 100 de ani de înregistrări!

Ceea ce eu iubesc la proiectele mele noi este că se aude ceea ce aduci, poate în premieră pe scenă. Este mai multă libertate pentru mine decât să interpertez ceea ce fac aproape toţi. Am un nou proiect în Spania despre Pauline Viardot Garcia, cea mai mică fiică a lui Manuel Garcia, sora celebrei Maria Malibran. Faimoasă la anii 1800, astăzi de-abia se mai ştie cine era. O cântăreaţă foarte bună pentru Sapho a lui Gounod, pentru muzica lui Faure, a fost studentă lui Liszt... A trăit foarte mult, era cunoscută de către oricine, avea legătură cu artele în secolul al XIX lea. Ei bine, este incredibil ce viaţă a avut... era şi compozitoare, pianistă, cântăreaţă, vorbea cinci limbi străine... Deci, un proiect pentru ea, Pauline Viardot Garcia.

Îmi place să aduc publicului lucruri noi, e o provocare de asemenea pentru că publicul trebuie să te placă, să aibă încredere în tine ca solist, ca muzician ca să îi placă ceea ce îi oferi. Şi bineînţeles, să fie ceva valoros! Mulţi oameni se simt confortabil dacă beau, mănâncă ceea ce cunosc, la restaurante cunoscute. S-au obişnuit aşa. Asta se întâmplă la New York, la Tokyo sau la Bucureşti. Când se duc la operă, la "Boema" de exemplu, ştiu ce vor vedea şi auzi. O provocare, însă, este să fii interpret într-un proiect NOU. Să vină oamenii şi să le spui: O să vă placă! E o poveste frumoasă şi muzica, la fel!

Ce alte lucruri vă pasionează?

O, am atâtea note de învăţat! Tot timpul primesc partituri cu muzică de tot felul. Compozitori de care n-am auzit, din secolele XVI, XVII, XVIII. În această "afacere" cu muzica barocă ai şansa să nu repeţi, poate ani de zile, o anumită lucrare, o operă. Ceea ce înseamnă că o iei aproape de la început. De fapt, cea mai mare parte a timpului sunt ocupată cu proiectele la zi sau cu altele noi. Dar îmi place -când am timp liber- să predau, să lucrez cu tinerii cântăreţi.

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc
Produs de Radio România 20 Decembrie 2024, 13:28

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc

„Orașul vorbește”  despre transformările relațiilor de familie și prietenie în contextul tehnologiei...

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc
Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”
Produs de Radio România 20 Decembrie 2024, 13:18

Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”

Orașul vorbește  cu  Matei Martin , jurnalist și redactor-șef al revistei  Observator Cultural  și...

Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”
Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”
Produs de Radio România 19 Decembrie 2024, 12:16

Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”

Orașul vorbește  cu  Iv cel Naiv  despre cartea sa,  Ficționar , o agendă interactivă publicată de...

Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”
Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști
Produs de Radio România 18 Decembrie 2024, 16:05

Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști

Orașul vorbește  cu  Magdalena Ursu , profesor și coordonator al Catedrei de Vioară și Corzi Grave de la Colegiul...

Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști
Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 13:56

Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"

Romanul emblematic  „Sînt o babă comunistă!”  de  Dan Lungu  va fi citit integral de...

Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"
Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 12:09

Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene

Alături de  Silvia Teodorescu  și ghidați de  Pascal Garnier , președintele Asociației pentru Dezvoltare...

Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene
Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 00:40

Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”

La final de an, Editura Casa Radio invită publicul să descopere albumul „ Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu...

Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”
Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”
Produs de Radio România 16 Decembrie 2024, 14:52

Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”

Seria de romane  Hulda  a autorului islandez Ragnar Jónasson, tradusă în română la  Crime...

Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”
Ascultă live

Ascultă live

05:00 - 06:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
05:00 - 06:00
Espańol 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
05:07 - 07:00
România, devreme (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru