Festivalul Internațional George Enescu 2017. Interviu cu compozitorul Detlev Glanert
16 Septembrie 2017, 07:30
Compozitorul german Detlev Glanert va participa la Forumul Internaţional al Compozitorilor care va avea loc la Bucureşti în luna septembrie 2017, cu o conferinţă despre ultima sa operă, "Caligula" după Albert Camus dar publicul românesc îl va cunoaşte şi în ipostază de creator de muzică simfonică pentru că lucrarea sa "Frenesia" va fi interpretată de două ori în cadrul Festivalului Internaţional "George Enescu" de către Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora" din Bacău condusă de Cristian Lupeş.
Domnule Detlev Glanert, aţi compus în special muzică de operă. Consideraţi opera o cale mai uşoară de a vă apropia de sufletul ascultătorilor?
Cred că să te apropii de sufletul ascultătorilor, să te conectezi cu ei, este întotdeauna dificil, orice fel de muzică ai scrie, operă, muzică de cameră, simfonică… Dificultatea este în primul rând să pătrunzi în urechile unor oameni care nu au o specializare muzicală, să le trezeşti interesul, să-i faci să le placă muzica..
Care ar fi elementele, în opinia dumneavoastră, pe care un compozitor din zilele noastre ar trebui să le utilizeze ca să se apropie de public, în afara libretului sau a unui text poetic, explicit? Cantabilitatea, ritmul, ideile mai puţin obişnuite?
Aş spune că sunt mai multe elemente… Probabil cel mai important dintre ele este ritmul pe care putem să îl considerăm un element tangibil pentru că se leagă şi de ceea ce simţim la nivel fizic, cum ar fi bătăile inimii. Apoi foarte important este şi fenomenul melodic, să creezi un şir de sunete pe care ascultătorii să le poată cânta, să se constituie într-un motiv melodic coerent şi apoi, într-un sens mai elevat, să devină melodie. Chiar dacă melodia în zilele noastre nu prea mai există şi se consideră că aparţine trecutului… Mi-ar plăcea să cercetez mai mult acest fenomen incredibil…
Veţi participa şi la Forumul Internaţional al Compozitorilor care va avea loc în septembrie la Bucureşti. Care este subiectul conferinţei pe care o veţi susţine atunci?
Voi vorbi despre creaţiile mele de operă cele mai recente, în special ultima pe care am scris-o, "Caligula", după piesa lui Camus. Caligula aici nu este un personaj din antichitate, ci o metaforă pentru manifestările terorismului din ziua de azi.
Interviu realizat de Laura Ana Mânzat