Ascultă Radio România Cultural Live

Festivalul George Enescu 2017. Interviu cu violonistul Christian Tetzlaff

05 Septembrie 2017, 08:37

Violonistul a fost solistul celui de-al doilea concert susţinut la Sala Palatului de London Symphonic Orchestra, dirijată de Vladimir Jurowski.

Christian Tetzlaff, sunteţi unul dintre violoniştii contemporani cu cea mai aglomerată agendă. Chiar acum sunteţi departe de Germania, în Statele Unite, înaintea unei serii de concerte pe care le susţineţi la Chicago şi New York, după care veţi reveni în Europa pentru o vară plină de alte concerte şi recitaluri. În acest context, revenirea dumneavoastră la Bucureşti ne onorează şi ne bucură, o dată în plus. Ce înseamnă însă pentru dumneavoastră această revenire?

Pentru mine, figura compozitorului George Enescu este una fantastică. Am cântat din creaţia lui deja Sonata a II-a pentru vioară şi Octuorul de coarde, iar opera "Oedip" îmi este foarte dragă. Am mai participat odată la festival, în 2013. Este un festival nemaipomenit purtând numele lui George Enescu, un compozitor care este foarte important să rămână o figură prezentă şi actuală. Din păcate nu am putut veni mai des la Bucureşti, dar mă bucur foarte mult acum că am ocazia să cânt din nou pentru publicul român, în curând.

Aşa este. Aţi inclus de câteva ori Sonata a II-a op.6 pentru vioară şi pian de Enescu în recitalurile dumneavoastră şi aţi înregistrat Octuorul. Ce v-a atras în mod special la aceste lucrări?

Ceea ce-mi place foarte mult la muzica lui Enescu este faptul că este o muzică plină de fantezie şi foarte bogată emoţional. Octuorul în mod special m-a sedus prin suspansul ei. E foarte interesant de cântat nu doar de ascultat. Cânt frecvent a doua sonată, dar le cunosc şi pe celelalte. Iar opera Oedip, am ascultat-o de multe ori pe compact disc.

La Bucureşti veţi cânta sub bagheta maestrului Vladimir Jurowski, noul director artistic al festivalului. Cred că aţi mai colaborat.

Mă bucur foarte mult că am şansa să lucrez cu Jurowski, mai ales Concertul de Alban Berg pe care-l am la suflet.

Deci dumneavoastră aţi propus Concertul de Alban Berg în program?

Nu mai ştiu exact cum am ajuns să alegem această piesă, însă o voi cânta cu mare plăcere. Mai ales cu un dirijor ca Jurowski.

Sunteţi în general mai interesat de repertoriul violonistic contemporan decât de cel «clasic»: Mozart, Beethoven, Brahms?

Nu sunt deloc interesat să cânt doar muzică contemporană. Cânt de fapt doar ce-mi place. Dar am susţinut într-adevăr multe concerte de muzică contemporană. Repet însă: cânt doar ce-mi place foarte mult şi este destul de greu să-mi placă o lucrare contemporană într-atât de mult încât să o reiau. Am cântat însă şi mult din repertoriul clasic, din care am interpretat de pildă Concertul de Beethoven de peste 300 de ori, iar cel de Brahms de peste 200. Consider că există câţiva compozitori foarte mari şi buni şi în zilele noastre care trebuie promovaţi, ca Ligeti sau John Widmann, ale căror concerte le interpretez întotdeauna cu mare plăcere. Însă nu cânt muzică contemporană doar pentru că este contemporană. Cânt ceea ce-mi place.

Concertul pentru vioară şi orchestră de Alban Berg prin urmare înţeleg că vă place foarte mult din moment ce l-aţi cântat de mai multe ori şi-l reluaţi, iată, şi la Bucureşti. Ceea ce am remarcat în plus este că toţi cei cinci violonişti de top care vor concerta în septembrie sub egida Festivalului George Enescu - sunteţi unul dintre ei! - vor prezenta lucrări din secolul XX. Ba, Vadim Repin cu Concertul de James MacMillan a intrat şi în secolul XXI. Cum comentaţi? Are nevoie creaţia muzicală a ultimelor decenii de susţinerea mai ales din partea artiştilor-vedetă aşa cum sunteţi dumneavoastră?

Depinde. Există lucrări în muzica contemporană care plac imediat publicului. Şi există lucrări pe care trebuie să le asculţi de câteva ori până să-ţi placă. Deci, ele trebuiesc cântate. Este încă foarte important ca ele să fie în primul rând bine studiate şi cântate cum se cuvine. Ceea ce de multe ori nu se întâmplă aşa. Când cânţi un «Brahms» prost, oamenii îşi dau totuşi seama de valoarea compozitorului. Un concert contemporan însă, prost cântat, nu-ţi poate oferi câtuşi de puţin o impresie bună despre autorul lui… Şi, de obicei, acesta este şi adevărul despre respectivul compozitor.

Spuneaţi într-un interviu din presa americană că… «vorbiţi» de fapt prin vioara dumneavoastră. Consideraţi că timbrul viorii Greiner - o vioară nou construită! - este mai potrivit să vorbească despre muzica contemporană, despre Concertul de Alban Berg, de pildă?

Berg, între timp, nu mai este o muzică atât de contemporană. Are deja o sută de ani… Dar, nu prefer nici viori vechi nici noi, ci vioara care sună cel mai bine. Am două viori Stradivarius şi, pur şi simplu, vioara Greiner de acum, sună cel mai bine într-un festival sau concert unde nimeni nu se uită la instrument. Nu contează marca, ci doar calitatea muzicii pe care o faci, a sunetului.

Deci, în timp ce mulţi colegi de-ai dumneavoastră violonişti se laudă cu instrumente vechi, scumpe, construite de celebri lutieri italieni, dumneavoastră preferaţi o vioară fără istorie, construită de un lutier german contemporan: Peter Greiner, pe care veţi şi cânta la Bucureşti. În finalul dialogului nostru, cu ce aşteptări reveniţi pe podiumul de concerte al Festivalului George Enescu?

Am aceleaşi aşteptări ca la fiecare concert: şi anume, să cânt în aşa fel încât publicul să fie mişcat, impresionat şi să simtă povestea minunată a concertului pe care-l interpretez. Nu contează unde cânt, dar ştiu sigur că la voi găsesc un public foarte serios.

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc
Produs de Radio România 20 Decembrie 2024, 13:28

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc

„Orașul vorbește”  despre transformările relațiilor de familie și prietenie în contextul tehnologiei...

Comunicarea în era digitală. „Tot mai mulți oameni vor reflecta din ce în ce mai mult la diferența dintre public și privat, mai ales în contextul în care rețele sociale devin atât de periculoase”, Monica Jitariuc
Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”
Produs de Radio România 20 Decembrie 2024, 13:18

Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”

Orașul vorbește  cu  Matei Martin , jurnalist și redactor-șef al revistei  Observator Cultural  și...

Jurnalistul Matei Martin: „Avem o viață culturală vioaie, dar foarte săracă”
Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”
Produs de Radio România 19 Decembrie 2024, 12:16

Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”

Orașul vorbește  cu  Iv cel Naiv  despre cartea sa,  Ficționar , o agendă interactivă publicată de...

Iv cel Naiv: „Ficționarul e un fel de joc în care nu există reguli, doar să intri acolo și să-ți dai voie să scrii ce îți vine prin cap”
Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști
Produs de Radio România 18 Decembrie 2024, 16:05

Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști

Orașul vorbește  cu  Magdalena Ursu , profesor și coordonator al Catedrei de Vioară și Corzi Grave de la Colegiul...

Magia muzicii și puterea mentorilor: cum se construiesc generații de artiști
Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 13:56

Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"

Romanul emblematic  „Sînt o babă comunistă!”  de  Dan Lungu  va fi citit integral de...

Dan Lungu: „Nostalgia are o rădăcină foarte puternică și în prezent, în modul în care omul își găsește locul în societatea în care trăiește și în viitorul care se construiește"
Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 12:09

Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene

Alături de  Silvia Teodorescu  și ghidați de  Pascal Garnier , președintele Asociației pentru Dezvoltare...

Cronicari digitali. Spune-mi unde sunt. Putna: Între legendele istoriei și farmecul tradițiilor bucovinene
Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”
Produs de Radio România 17 Decembrie 2024, 00:40

Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”

La final de an, Editura Casa Radio invită publicul să descopere albumul „ Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu...

Noi apariții muzicale la Editura Casa Radio: „Georgeta Stoleriu, Viniciu Moroianu - La bonne chanson”
Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”
Produs de Radio România 16 Decembrie 2024, 14:52

Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”

Seria de romane  Hulda  a autorului islandez Ragnar Jónasson, tradusă în română la  Crime...

Ragnar Jónasson: „Hulda este povestea unei femei care luptă într-o lume a bărbaților, o femeie talentată, care nu primește niciodată recunoașterea deplină pentru munca ei”
Ascultă live

Ascultă live

05:00 - 06:00
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 07:00
Bună dimineaţa, România!
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
05:00 - 06:00
Espańol 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
05:07 - 07:00
România, devreme (RRA)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru