Deinfluencing: mişcarea care schimbă regulile jocului în 2025
![Deinfluencing: mişcarea care schimbă regulile jocului în 2025](https://www.radioromaniacultural.ro/img.php?u=https%3A%2F%2Fwww.radioromaniacultural.ro%2Fuploads%2Fmodules%2Fnews%2F0%2F2025%2F2%2F7%2F47421%2F17389466386555097b.jpg&w=960&h=540&c=1)
07 Februarie 2025, 18:42
Într-o lume dominată de promovarea excesivă a produselor, apare un nou curent: deinfluencing. Acest fenomen, care a căpătat amploare pe rețelele sociale, propune un consum mai conştient şi mai responsabil. Orașul vorbește cu Monica Jitariuc, specialist în comunicare, despre acest trend care pare să definească anul 2025.
"Deinfluencing este mai degrabă un trend de comunicare, care a apărut prin 2023 și acum în 2025, pare a fi trendul anului pe TikTok, ca o reacție la promovarea excesivă a produselor și la consumerismul impulsionat de influenceri.”
Dacă până acum influencerii promovau achiziții impulsive, acum din ce în ce mai multe voci din mediul online îndeamnă la un consum responsabil, la reutilizare şi la conştientizarea impactului alegerilor noastre. Departe de a vedea deinfluencing-ul ca pe o amenințare, brandurile mari au găsit o modalitate de a profita de acest curent.
"Brandurile au preluat acest trend și acum fac chiar și ele o reinterpretare: iată cum poți refolosi un produs, iată cum poți să-i prelungești viața, și așa mai departe. Așadar, ele fac ceea ce noi numim în comunicare piggybacking, adică se urcă pe spatele porcului, se urcă pe spatele trendului și îl folosesc spre avantajul lor.”
Un studiu recent realizat pe 8,5 milioane de consumatori români arată că aproape 60% din tranzacțiile din retail sunt realizate de femei, iar categoriile de vârstă 35-54 de ani domină piața. De asemenea, familiile cu copii reprezintă un segment important de consum.
Un alt aspect discutat este expansiunea platformelor chinezești, care încurajează cumpărăturile impulsive prin prețuri mici şi strategii de marketing agresive.
"Comisia Europeană a raportat că 95% din verificările produselor de pe aceste platforme arată neconformități. E un procent uluitor."
Mai mult, shopping-ul online poate deveni o capcană emoțională.
"Foarte multe persoane folosesc shopping-ul online ca o măsură de terapie. Se știe cumva că mersul ăsta la cumpărături, convențional sau online, stimulează serotonină, dopamină și așa mai departe. Unele strategii de marketing chiar se bazează pe asta. (…) Există studii deja făcute care arată că terapia asta prin shopping - în ghilimele terapie - nu funcționează și este dimpotrivă o adâncire în zona asta de nefericire, pentru că până la urmă, fericirea nu ți-o aduce încă un produs în coș."
Interviu realizat de Daria Ghiu în cadrul emisiunii Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.