Daniela Rei Vișan în dialog cu domnul Vasile Zecheru
13 Februarie 2021, 06:38
” Ascendit a terra in Coelum iterumque descendit in terram et recipit vim superiorum et inferiorum.” ( Se ridică din pământ în cer și din nou se coboară pe pământ și primește puterile celor de sus și celor de jos.)
Tabula Smaragdina
Sâmbătă 13 februarie 2021 de la ora 14,30 vă propunem la Radio România Cultural o reîntâlnire cu domnul Vasile Zecheru, coordonatorul Colecției Arta Regală de la Editura Herald; în cele 30 de minute ale emisiunii REConCHILLiant vom discuta despre simbolismul CĂLĂTORIEI; al călătoriilor orizontale, după un traseu labirintic, de la periferia cercului către centru, dar și al călătoriilor efectuate pe verticală, călătorii de taină, despre care s-a scris mai puțin. Descoperirea Sinelui și implicit a lui Dumnezeu reprezintă scopul principal al acestor călătorii misterioase.Tema aceasta este prezentă în toate tradițiile și miturile lumii, dar și în studiile de psihologie transpersonală contemporane.
După cum sintetiza Joseph Campbell în volumul” Eroul cu o mie de chipuri”, volum tradus și în limba română și publicat la Editura Herald, arhetipurile și energia miturilor le regăsim și astăzi, în sufletele și viața fiecăruia dintre noi. Structura ” genetică” a miturilor, denumită și monomit a devenit un reper pentru cei pasionați de mitologie, pentru nenumărați artiști, filozofi, medici sau psihologi. Joseph Campbell cercetează diverse tradiții ale lumii și evidențiază pecetea comună a mai multor mituri ale omenirii. Eroul parcurge etape similare sintetizate chiar de succesiunea capitolelor volumului menționat: Monomitul/ Aventura Eroului/ Plecarea/Inițierea/Întoarcerea/ Cheile/Ciclul cosmogonic/ Emanații/ Nașterea din Fecioară/Transformarea eroului/Disoluția/ Mitul și societatea.
Traseul descris șerpuiește necontenit; are obstacole de multe feluri ce trebuie depășite, cu înțelepciune, curaj, tărie sufletească. Obstacolele exterioare reflectă de cele mai multe ori anumite stări sau blocaje interioare. Pentru a trece cu bine prin aceste probe succesive este nevoie de un călăuzitor, de un maestru spiritual. Este un însoțitor permanent pe acest drum presărat cu pericole sau apare în momentele de cumpănă, când este necesară concentrarea tuturor puterilor sufletești, trupești și spirituale.
În volumul LUX INENS apărut la Editura Tribuna în 2017 domnul Vasile Zecheru scrie:” În esență, călătoria inițiatică, bine ascunsă în mit, vorbește despre parcursul intelectului către Sinele transpersonal. În legendele de acest gen, pelerinul pornește învariabil în căutarea a ceva concret, palpabil și nădăjduiește că va găsi acel ceva la capătul destinației vizate. Raționamentul inițial se dovedește însă total eronat și lipsit de relevanță. După numeroase peripeții care-i forjează caracterul și-i întregesc cunoașterea, ajuns în sfârșit la destinație, aspirantul nu găsește ceea ce căuta cu deplină convingere (iluzia) însă, descoperă o informație, o cheie, o revelație care-l convinge să se întoarcă de unde a plecat și să sape adânc căci, acea comoară după care tânjea cu ardoare se află în chiar locul de origine al călătoriei sale. Altfel spus, Adevărul suprem, comoara mult râvnită, este întotdeauna și pretutindeni, la îndemâna călătorului, condiția de reușită presupunând ca el să privească realitatea dintr-o altă perspectivă. În această lumină, călătoria ca pelerinaj este doar instrumentul prin care se realizează un progres spiritual, cunoașterea ca atare. Călătoria este totodată, singura experiență posibilă a esențialului. Așadar, pentru a găsi Adevărul, pacea interioară sau nemurirea, de pildă, aspirantul trebuie doar să pornească hotărât la drum, cu nădejde în suflet și cu deplină convingere în crezul său. Acesta este firul de aur, care-l va călăuzi pe aspirant prin labirint-drumul ego-ului mărginit care, în căutarea Sinelui, se întoarce la obârșie pentru a se redizolva în ea, drumul Fiului în căutarea Tatălui.”
Tema descrisă apare la Paulo Coelho în Alchimistul, dar și în multe povești risipite pe întreg globul. Basmele populare românești au adeseori o formă încifrată a acestei parabole. Este meritul deosebit al lui Vasile Lovinescu de a fi descifrat sâmburele inițiatic înscris în aceste texte. Magistral mi s-a părut comentariul lui Vasile Lovinescu la Harap-Alb; urmărind încercările prin care trece eroul, încercări care pot fi explicate și în cheie alchimică, parcurgi simbolic câteva momente cheie din istoria sacră a lumii.
Un moment esențial al acestor călătorii inițiatice este reprezentat de purificare. Ca în toate religiile lumii, întâlnirea cu divinitatea nu se poate realiza oricum. Un suflet robit de patimi, o minte rămasă prizonieră tentațiilor materiei ratează întâlnirea cu inefabilul. Sunt necesare purificări succesive, ale trupului, ale minții, ale sufletului.
Deosebit de sugestiv mi s-au părut câteva fragmente din volumul ”DIALOGURI HIRAMICE. Urcând scara melcată” apărut în luna februarie la Editura Herald:
” Călătoriile pe care aspirantul la gradul de Calfă le face, în timpul ritualului de acordare a sporului de salariu, pot fi asimilate ca fiind substanța acestei procesiuni. Cum bine știi, candidatul este mai întâi respins, utilizându-se un limbaj aluziv dar și ferm, după care este avertizat privind dificultățile inerente și riscurile la care el se expune. Despre cele cinci probe inițiatice ni se spune că sunt, de fapt,.. călătorii în jurul lojii; la sfârșitul fiecăreia candidatul primește anumite instrucțiuni, unele scrise, altele orale, precum și instrumentele potrivite pentru a le transpune în practică. Călătoriile sunt semne exterioare reprezentând felul în care conștiința candidatului se înalță traversând planurile.
În prima călătorie, cu ciocanul în mâna dreaptă și dalta în mâna stângă, aspirantul primește un mesaj lângă Coloneta Frumuseții, mesaj ce face referire la cele cinci simțuri.(...) Fiecare simț corespunde unui element fundamental: simțul tactil corespunde Pământului, gustul-Apei, mirosul-Aerului, văzul-Focului și auzul –Eterului, Chintesenței. Din ezoterism mai aflăm, de asemenea, că cele cinci simțuri sunt înșelătoare,ucigașe și,ca atare,Inițiatului i se sugerează că n-ar fi rău dacă și-ar antrena cel de –al șaselea și al șaptele simț, numite generic PES. Ciocanul și dalta sugerează continuarea procesului de rectificare morală început la gradul anterior.(..) Perfecționarea continuă a Companionului ( trecerea de la nivelă-orizontală, la perpendiculară-verticală) mai este desemnată alegoric ca fiind transformarea Pietrei brute în Piatră cubică.”
Paza celor cinci simțuri apare în toate religiile lumii. În creștinism este descrisă ca fiind o preocupare permanentă a celui care dorește să se îmbunătățească, să deslușească câteva din atributele divine. Este un proces permanent, care necesită vigilență, ” trezvire”, discernământ.
Despre toate aceste teme vom discuta sâmbătă 13 februarie 2021 de la ora 14,30 la Radio România Cultural alături de domnul Vasile Zecheru, coordonatorul Colecției Arta Regală de la Editura Herald. Realizator: Daniela Rei Vișan