Ascultă Radio România Cultural Live

Christopher A. Marinello, expert în recuperarea operelor de artă furate sau dispărute: „ ..din păcate, cel mai plauzibil este că hoții vor topi aceste obiecte pentru conținutul de metal brut. Și asta este o crimă incredibilă”

Foto: Art Recovery International

28 Ianuarie 2025, 18:15

Christopher A. Marinello este unul dintre cei mai renumiți experți la nivel mondial în recuperarea operelor de artă furate sau dispărute.

De-a lungul anilor, Christopher a recuperat opere de artă în valoare de peste 500 de milioane de dolari pentru muzee, colecționari, dealeri, artiști, guverne, instituții culturale și religioase, precum și pentru companii de asigurări.

Printre realizările sale se numără recuperarea primei opere de artă restituite din controversatul tezaur Gurlitt, Femme Assise de Matisse, și recuperarea pentru moștenitorii dealerului de artă parizian Paul Rosenberg a unor opere jefuite de naziști, aflate în colecții private și muzee.

Interviu realizat de Claudia Marcu.

Care sunt, în general, motivele pentru a fura astfel de artefacte? Este posibil ca acest jaf să fie comisionat de pe piața neagră?

Nu, în opinia mea este foarte puțin probabil. Hollywood-ul ar dori să ne facă să credem că există un fel de colecționar special sau secret care comandă astfel de furturi de artă în întreaga lume. Dar am văzut foarte puține dovezi în acest sens de-a lungul anilor.

Motivul, în acest caz, este pur și simplu lăcomia. Este o tentativă de a face bani. Criminalii au văzut că expoziția se intitula „Dacia, Imperiul aurului şi argintului”. Știau care este valoarea aurului în aceste zile și au decis să îl ia în cel mai abuziv mod posibil, prin explodarea unei uși și intrarea prin forță. Deci, nu sunt decât niște criminali care caută bani. Asta e tot.

Dar ce pot face cu artefactele?

Ei bine, acest lucru este trist. Intacte, acestea sunt atât de unice, încât nu le-ar putea vinde niciodată. Majoritatea muzeelor are o poliță de asigurare. Deci este posibil ca hoții să aștepte poate o recompensă sau să încerce să obțină de la muzeu o răscumpărare. Dar, din păcate, cel mai plauzibil este că vor topi aceste obiecte pentru conținutul de metal brut și pentru valoarea metalelor brute. Și asta este o crimă incredibilă.

Da, dar nu primesc atât de mult pentru acel aur.

Înțeleg că este puțin sub un kilogram de aur și asta înseamnă 80 - 85.000 de euro în zilele noastre. Brățările sunt toate din aur masiv. Parerea mea este ca, cel mai probabil, au fost luate pentru valoarea aurului.

Ai exemple similare din istoria jafurilor de arta?

Oh, sigur. Am reprezentat compania de asigurări în cazul celebrului furt de la Maurizio Cattelan. Vă amintiți poate de toaleta de aur masiv care a fost furată de la Palatul Blenheim acum câțiva ani. Opera de artă se numea America și era o toaletă funcțională. La scurt timp după instalare, hoții au intrat, au furat opera de artă și nu a mai fost văzută de atunci. Cel mai probabil a fost topită.

Să fim pozitivi și să presupunem că nu au topit artefactele. Daca vorbim de recuperare, crezi că pot fi recuperate?

Întotdeauna am speranța că operele de artă pot fi recuperate. Dacă criminalii le păstrează intacte și vor încerca să le vândă așa, atunci există o speranță. Dar dacă au făcut asta pentru valoarea metalului pur, nu mai există nicio șansă. Odată aurul topit, devine practic imposibil de urmărit.

Ai menționat mai devreme asigurarea. Întreaga expoziție a fost asigurată pentru mai mult de 30 de milioane de euro, iar cele patru obiecte furate au fost asigurate cu aproximativ 6 milioane de euro. Este posibil să obțină o recompensă mai mare decât valoarea aurului de la compania de asigurări?

Companiile de asigurări nu plătesc recompense criminalilor. Dacă hoții spun <Nu vom returna asta decât dacă ne plătiți >, asta este o răscumpărare. Recompense sunt adesea oferite de oameni care nu au nicio legătură cu furtul. O recompensă ar putea fi oferită pentru informații care ar duce la recuperarea pieselor. Iar eu întotdeauna îi încurajez pe asigurători și pe victime să ofere recompense pentru că asta ajută. Funcționează. Dar există o diferență reală între recompensă și răscumpărare.

Înțeleg ca există un om de afaceri olandez care locuiește în România, care a oferit 100.000 de euro în acest moment.

Nu am știut, dar asta este fantastic pentru că este mai mult decât valoarea aurului, cred, sau cel puțin aproape. Cine știe? Poate cineva o va lua în considerare. Acesta este momentul în care sperăm să se întâmple ceva înainte de a fi distruse. Hoții se pot gândi să topească artefactele cât mai repede pentru a nu fi prinși. Știți că dacă poliția are unele piste despre suspecți, dacă dovezile sunt distruse, este puțin probabil că vor fi arestați. Așadar, vor să le topească cât mai repede posibil și să mute aurul în altă parte. Ar fi păcat, pentru că valoarea acestor obiecte, valoarea lor istorică, valoarea lor ca piese importante ale patrimoniului cultural românesc este mult mai mare decât valoarea metalelor pure.

Există multe îndoieli despre securitate. Și mulți oameni au spus că ar fi trebuit să fie păzite 24 de ore, șapte zile pe săptămână, că cineva ar trebui să fie fizic acolo și nu doar camerele de supraveghere. Un expert în securitatea muzeală, Jan Kramers, care a fost timp de 15 ani șeful securității la Rijksmuseum, a spus ca a văzut câteva fotografii și că vitrinele erau din sticlă pură, care pot fi ușor sparte, nu par a fi securizate. Din experiența ta, și ai o experiență atât de vastă în acest domeniu, cum au evoluat aceste măsuri în timp?

În zilele de demult, oamenii nu obișnuiau să își încuie ușile noaptea. Dar știm cu toții că asta este imposibil acum, poate doar undeva izolat, la țară. Dacă trăiești într-o lume modernă și în orașe moderne, trebuie să îți încui ușile, trebuie să ai securitate acasă, alarme și camere de supraveghere.

Așa se întâmplă şi cu muzeele. Pe măsură ce vremurile se schimbă, securitatea muzeelor trebuie să se schimbe și să fie cu un pas înaintea criminalilor. Observăm din ce în ce mai multe delicte violente, în care se folosesc ciocane pentru a forța intrarea și explozibile pentru a spulbera uși. Alarma tradițională și camera de supraveghere sunt inutile împotriva acestui tip de activitate.

Crezi ca se va schimba ceva în lumea muzeelor?

Lumea s-a schimbat, iar valorile morale s-au transformat. Dihotomia dintre bogați și săraci, între cei care au bani și cei care nu au, este tot mai evidentă. Oamenii văd valoarea obiectelor expuse în biserici și muzee și decid să le fure, dorind să facă parte din acel stil de viață extravagant promovat pe platformele sociale, precum Instagram. Sunt dispuși să facă orice pentru a le obține. Nu mai contează că fură de la biserici sau din muzee.

Când expoziția se deschide și evidențiază în titlu argint și aur, atrage atenția celor care caută bani. Și nu există speranță că o alarmă tradițională și o cameră de supraveghere ar putea preveni asta.

Deci mai este mult de lucru în acest domeniu.

Ei bine, asta este ceea ce este cu adevărat trist, pentru că nu se alocă suficienți bani pentru securitatea muzeelor. În afară de muzee majore precum Muzeul Van Gogh, British Museum sau Metropolitan din New York, majoritatea instituțiilor mai mici nu au bani.

Dar acesta este un muzeu cu destulă experiență în expoziții foarte importante. Vorbim despre un muzeu arheologic care în ultimii 20 de ani, cel puțin, a avut expoziții extraordinare, are experiență în obținerea împrumuturilor de obiecte foarte valoroase, inclusiv obiecte din aur. Prin urmare, cum de s-a putut întâmpla să nu fie foarte pregătiți când au atât de multă experiență?

Nu sunt suficiente fonduri care merg către muzee. Trebuie să ducem securitatea muzeelor în era modernă. Ar fi putut să pună un dispozitiv de urmărire în interiorul unora dintre aceste obiecte. Știți, tehnologia s-a îmbunătățit, exista aceste dispozitive foarte mici pe care le poți urmări. De ce nu a fost luată o astfel de măsură? În acest fel, cel puțin ar fi avut o scurtă perioadă de timp în care hoții ar fi putut fi urmăriți. Poate că trebuie să ai uși și lacăte care să fie rezistente la explozii. Să te gândești la așa ceva pare absurd pentru un muzeu. Dar, iată-ne în 2025, vorbind despre necesitatea ca muzeele și bisericile să își protejeze obiectele din aur și argint, pentru că sunt în pericol peste tot.

Este acest caz interesant pentru tine?

Este, dar, din păcate, nu am prea multe speranțe, așa cum am spus. Îmi pare rău. Am văzut obiecte din aur, bijuterii și metale prețioase, și prea puține dintre ele au revenit vreodată la locul lor. Același lucru se aplică și bijuteriilor. Diamantele sunt adesea tăiate, iar bijuteriile importante sunt distruse. Uitați-vă, de exemplu, la furturile recente din Dresda: au reușit să-i prindă pe criminali, dar obiectele furate nu au fost niciodată recuperate.

Am fost în România și am văzut aceste piese importante, mai ales aceste brățări din aur. Sunt unice în cultura dacică. Se găsesc doar în România și gândul că acestea ar putea fi topite pentru ca vreun idiot să cumpere o mașină cu ele sau să le transforme în droguri este pur și simplu oribil. Trebuie să începem să facem ceva diferit cu patrimoniul nostru cultural, ne este luat de lângă noi.

Așadar, în opinia ta, aceștia sunt hoți obișnuiți și nu este vreo conspirație în spatele acestui furt?

Nu, nu cred asta. Există bande care operează în Europa de Est, care caută aur și argint, îl fura și îl topesc. Sunt bande care operează în acest sens, dar nu cred că acești criminali sunt atât de sofisticați. Au explodat o ușă, au intrat și au luat ce au putut. Probabil că aveau pe cineva pregătit să topească aurul în câteva zile.

Cred că ar fi o idee bună dacă ați publica acea recompensă, pentru că poate, dacă sunt încă intacte, cineva va vedea anunțul. Recompensele sunt inutile dacă nu sunt promovate peste tot, astfel încât persoanele care cunosc criminalii sau cred că știu unde sunt aceste lucruri să poată acționa.

Dragoș Neamu: “Nu pot să fiu de acord cu domnul Oberländer, cum că toate condițiile de itinerare și de expunere a acestor piese de tezaur au fost indeplinite”
Produs de Radio România 28 Ianuarie 2025, 09:00

Dragoș Neamu: “Nu pot să fiu de acord cu domnul Oberländer, cum că toate condițiile de itinerare și de expunere a acestor piese de tezaur au fost indeplinite”

Invitat la  GPS Cultural,  Dragoș Neamu , manager al Nopții Muzeelor și al Nopții Muzeelor la Sate, a vorbit...

Dragoș Neamu: “Nu pot să fiu de acord cu domnul Oberländer, cum că toate condițiile de itinerare și de expunere a acestor piese de tezaur au fost indeplinite”
Câștigătoarea Concursului Internațional „G. Enescu” (2022),  Alexandra Segal cântă Chopin la Sala Radio
Produs de Radio România 28 Ianuarie 2025, 08:10

Câștigătoarea Concursului Internațional „G. Enescu” (2022), Alexandra Segal cântă Chopin la Sala Radio

Vineri, 31  ianuarie 2025 (de la 19.00) , două artiste de top sunt invitate la Sala Radio, în concertul prezentat...

Câștigătoarea Concursului Internațional „G. Enescu” (2022), Alexandra Segal cântă Chopin la Sala Radio
Alexandru Chituță: “Am luat hotărârea ca, în perioada 27-31 ianuarie 2025, să închidem muzeul Brukenthal”
Produs de Radio România 27 Ianuarie 2025, 18:45

Alexandru Chituță: “Am luat hotărârea ca, în perioada 27-31 ianuarie 2025, să închidem muzeul Brukenthal”

Anca Mateescu a stat de vorbă, la GPS Cultural , despre jaful pieselor dacice de la Muzeul Drents cu Alexandru Chituță ,...

Alexandru Chituță: “Am luat hotărârea ca, în perioada 27-31 ianuarie 2025, să închidem muzeul Brukenthal”
Istoricul de artă Claudia Marcu: „Muzeele sunt atractive pentru hoți”
Produs de Radio România 27 Ianuarie 2025, 13:42

Istoricul de artă Claudia Marcu: „Muzeele sunt atractive pentru hoți”

„Muzeul din Drents nu este un muzeu nesemnificativ în spațiul olandez” , spune istoricul de artă Claudia...

Istoricul de artă Claudia Marcu: „Muzeele sunt atractive pentru hoți”
Desincronizarea senzorială: Cum descifrăm limbajul ascuns al comportamentelor dificile la copii
Produs de Radio România 27 Ianuarie 2025, 13:37

Desincronizarea senzorială: Cum descifrăm limbajul ascuns al comportamentelor dificile la copii

Orașul vorbește  cu psihoterapeuta  Yolanda Crețescu  despre desincronizarea senzorială, ce înseamnă...

Desincronizarea senzorială: Cum descifrăm limbajul ascuns al comportamentelor dificile la copii
Investigatorul Arthur Brand: „Compania de asigurări ar putea oferi o recompensă, cineva ar putea vorbi și poate așa se va recupera coiful”
Produs de Radio România 27 Ianuarie 2025, 08:58

Investigatorul Arthur Brand: „Compania de asigurări ar putea oferi o recompensă, cineva ar putea vorbi și poate așa se va recupera coiful”

  Renumitul detectiv de artă Arthur Brand, intervievat de Claudia Marcu, și-a exprimat speranța că hoții vor face...

Investigatorul Arthur Brand: „Compania de asigurări ar putea oferi o recompensă, cineva ar putea vorbi și poate așa se va recupera coiful”
Avatarurile orașului nocturn - Episodul 2: Nicolae Minovici. Povestea doctorului care a sfidat moartea
Produs de Radio România 27 Ianuarie 2025, 08:00

Avatarurile orașului nocturn - Episodul 2: Nicolae Minovici. Povestea doctorului care a sfidat moartea

SERIAL EXCLUSIV. „Avatarurile Orașului Nocturn, de la frici uitate, la nopți prietenoase”. O serie de...

Avatarurile orașului nocturn - Episodul 2: Nicolae Minovici. Povestea doctorului care a sfidat moartea
Exclusivitate pentru Radio România Cultural. Investigatorul Arthur Brand: „Ați făcut o greșeală. Nu topiți aurul. Nu vreți să petreceți șase sau șapte ani în închisoare pentru 20.000 de euro”
Produs de Radio România 26 Ianuarie 2025, 16:05

Exclusivitate pentru Radio România Cultural. Investigatorul Arthur Brand: „Ați făcut o greșeală. Nu topiți aurul. Nu vreți să petreceți șase sau șapte ani în închisoare pentru 20.000 de euro”

Renumitul investigator Arthur Brand, numit de BBC Indiana Jones al lumii artei, i-a acordat Claudiei Marcu un interviu...

Exclusivitate pentru Radio România Cultural. Investigatorul Arthur Brand: „Ați făcut o greșeală. Nu topiți aurul. Nu vreți să petreceți șase sau șapte ani în închisoare pentru 20.000 de euro”
Ascultă live

Ascultă live

07:00 - 07:55
Dimineața Crossover (partea a I-a)
Ascultă live Radio România Cultural
07:00 - 07:20
Radiojurnal
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
07:00 - 07:30
ÖĐÎÄ˝ÚĿҝ
Ascultă live Radio România Internaţional 1
07:00 - 07:15
Radiojurnal
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
07:00 - 07:20
Radiojurnal
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru