Cezara Grama: „Educația democratică devine interesantă pentru copii când o folosesc ca să rezolve o problemă care îi afectează”
11 Martie 2025, 14:15
De zece ani, programul Școala pentru Democrație, derulat de Expert Forum, susține profesorii din întreaga țară să aducă educația democratică mai aproape de elevi. Cu o rețea impresionantă de peste 250 de profesori din România și Republica Moldova, sute de activități școlare și extracurriculare și mii de elevi inspirați să devină cetățeni activi, acest program a devenit un punct de referință în promovarea implicării civice. Dar cum s-a născut acest proiect, ce impact are asupra elevilor și care sunt provocările implicate? Orașul vorbește cu coordonatoarele programului, Cezara Grama și Maria Cezar, pentru a afla mai multe.
Totul a pornit din dorința de a construi o comunitate de profesori care să promoveze valorile democratice. Prima ediție a avut loc în 2015, când Expert Forum a lucrat inițial cu profesori de istorie și educație civică, oferindu-le instrumentele necesare pentru a aduce democrația mai aproape de elevi. De-a lungul anilor, programul s-a extins, ajungând în orașe mari, precum Timișoara și Constanța, dar și în comunități mai mici, precum Topraisar.
Cezara Grama: „Noi, ca organizație, lucrăm foarte mult în zona de bună guvernare și democrație, încercăm să contribuim la politicile publice pe care statul le dezvoltă și la reformele pe care le promovează. Și cred că în jurul anului 2015, când a început programul Școala pentru Democrație, ne-am dat seama că avem nevoie să construim o comunitate în jurul nostru care aderă la astfel de standard, principii și valori democratice. Ne-am uitat, intuitiv, către zona de profesori, care din perspectiva noastră sunt niște piloni extraordinar de importanți ai comunităților din România, care au capacitatea să crească viitoarele generații de cetățeni activi și care să le insufle aceste valori democratice care sunt foarte importante pentru noi ca societate.”
Unul dintre cele mai importante aspecte ale programului este implicarea elevilor. Tinerii sunt întrebați despre problemele care contează pentru ei și pentru comunitatea lor. Astfel, elevii descoperă că pot participa la ședințele consiliilor locale, pot lua legătura cu autoritățile și pot propune soluții pentru problemele lor.
Maria Cezar: „Tinerii descoperă că a fi cetățean nu înseamnă că ai 18 ani și că votezi. Și la 14 ani poți să faci lucruri în comunitatea ta și se deschide o nouă lume pentru ei, în care pot să merge la ședințele Consiliului local și chiar sa ia cuvântul, pot merge la o întâlnire cu primarul în care să discute despre probleme importante pentru ei. Și, de fapt, le dă foarte multă putere să descopere toate instrumentele pe care le au la îndemână și pe care pot să le folosească.”
Una dintre provocările principale a fost schimbarea percepției elevilor asupra propriei lor voci în comunitate. Programul Școala pentru Democrație a reușit să creeze un mediu în care elevii și-au dat seama că opiniile lor contează și că pot avea un impact real.
Impactul programului este vizibil nu doar în întreaga rețea de profesori implicați, ci și în elevii care au participat de-a lungul anilor. Mulți dintre ei au continuat să se implice în proiecte civice, unii chiar alegând cariere în domenii precum științele politice sau administrație publică.
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.