Născut în România: Monitorul Oficial – Tradiţie şi înnoire într-un brand cultural naţional
14 August 2018, 06:00
Monitorul Oficial – Tradiţie şi înnoire într-un brand cultural naţional
Monitorul Oficial, încă de la începuturile lui, din anul 1832, sub egida statului -a pus un accent special asupra culturii. Informaţiile din sfera politicului, dar mai ales, comentariile politice, apoi, studiile de istorie, literatura şi arta–au fost direcţii importante, bine susţinute, ale Monitorului Oficial.
Cu Anca Ivaşcu, redactor-şef la Editura Monitorul Oficial parcurgem file impresionante de istorie, la „Născut în România” pe postul Radio România Cultural în 14 august 2018 (reluarea ediţiei din 26 mai 2018).
Începuturile Monitorului Oficial se împletesc cu viaţa şi activitatea scriitorului-redactor Ion Heliade Rădulescu, om politic şi de cultură (fost elev al lui Gheorghe Lazăr, membru activ al asociațiilor culturale din epocă: “Societatea Literară” (din 1827), “Societatea Filarmonică” (din 1833), întemeietor al presei în Țara Românească: “Curierul Românesc” (1829) și “Curierul de ambe sexe” (1837), tipograf, editor, poet, prozator şi critic) care a avut o viziune şi un rol fundamental în dezvoltarea Monitorului Oficial. În anul 1853 apare în paginile Monitorului Oficial, primul text într-o limbă străină (limba franceză) în încercarea firească de a purta un real dialog cu ţările europene. Un alt moment important în existenţa Monitorului Oficial îl constituie decizia luată în anul 1859 când s-a optat în cadrul instituţiei, asupra scrierii textelor în alfabetul latin, renunţându-se astfel, la alfabetul chirilic. Modernitatea Monitorului Oficial apărea deci, ca evidentă, încă de atunci, de la mijlocul veacului al XIX-lea!
Anii 30-40 ai secolului al XX-lea reprezintă o altă perioadă deosebită pentru Monitorul Oficial, aflat într-o colaborare strânsă cu Ministerul Artelor.
Un accent deosebit punem împreună cu invitata noastră la microfon, asupra albumelor de artă care reprezintă un educativ şi semnificativ segment al Editurii Monitorul Oficial, o zonă ofertantă deopotrivă vizual ca şi informaţional.
Din convorbirea cu Anca Ivaşcu, redactor-şef reiese cu limpiditate, implicarea profundă a Editurii Monitorul Oficial în viaţa socială, prin scoaterea pe piaţa de carte a unor produse care mai întâi, informează corect, pentru ca apoi, să formeze profesional şi cultural, cititorul.
Îngemănarea dintre autorii aleşi spre publicare, responsabilitatea redactorului, calitatea graphic- designului şi nu în ultimul rând, a tiparului –asigură reuşita Editurii Monitorul Oficial.
Discursul coerent al editurii Monitorul Oficial este afirmat cu tărie de Anca Ivaşcu în interviul nostru: „nu vrem să încurajăm impostura în nici un fel, nici diletantismul, nici aroganţa culturală, toate lucrurile care într-o mai mică sau mai mare măsură ne înconjoară”.
Dincolo de toate cele deja menţionate ca puncte forte ale Editurii Monitorul Oficial –semnalăm aici, ca esenţiale: traducerile în limbile străine (engleză, franceză) ale albumelor de artă şi apariţia neîntreruptă a publicaţiei din anul 1832. Acestea sunt pe scurt, atuurile care împletite constituie motorul brandului cultural, Monitorul Oficial.
Realizator Roxana Păsculescu
sursa imaginilor: Editura Monitorul Oficial