Robert Mihail Maria: "Important e să lăsăm ceva bun și frumos în urma noastră"
10 Noiembrie 2024, 05:22
Robert Mihail Maria este preot slujitor la Parohia Sfântul Nicolae-Popa Savu din Câmpulung Muscel (https://www.biserica-sf-nicolae-popa-savu.ro/) - preoția a fost prima mea opțiune, spune el însuși - și, de 16 ani, director al Școlii gimnaziale nr.1 Lerești, comuna Lerești, județul Argeș (https://scoalaleresti.ro/) , acolo unde predă și religia la clasa pregătitoare. Deși destul de dificil, pentru că elevii sunt foarte mici, Robert Mihail Maria spune că încearcă să-i apropie pe copii de religie mai mult ca morală și nu ca doctrină și, din spusele lui știința și religia nu par a fi incompatibile.
Este puțin mai greu pentru noi, cei care nu avem o formație în sensul de a lucra cu elevii așa de mici. (0:52) Clasa pregătitoare înseamnă elev de șase ani, grupa pregătitoare de la grădiniță din trecut. (0:58) Și e destul de greu, dar experiența pe care o avem, cred că ne ajută să ne descurcăm (1:04) și să reușim să facem niște ore atractive.
În principal, încercăm să-i facem să dobândească noțiunile elementare. Eisunt mici, se plictisesc foarte repede, trebuie să le captezi atenția.Dar încercăm să facem ca ora de religie să-și atingă scopul în principal acela de a-i forma pentru viață.Nu vorbim de doctrină, nici la nivel gimnazial, să știți.Am evitat de fiecare dată să vorbim despre doctrina bisericii, lucruri greu de înțeles. Mergem mai mult pe partea morală, aplicativă și cam ceea ce își doresc ei.
De-a lungul anilor, a atras bani dintr-o multitudine de proiecte și i-a implicat pe copii într-o multitudine de proiecte, cel mai recent fiind, de exemplu, cel coordonat de Centrul pentru Inovație în Medicină, InoMed (www.ino-med.ro) în care elevi dar si profesori din școală au făcut activități de educare despre nutriție, combaterea obezității, promovarea activității fizice și combaterea comportamentelor la risc.
În primul rând am încercat să vedem care sunt problemele cu care ei se confruntă. Acest proiect s-a adresat în prima etapă locuitorilor, s-a făcut un sondaj și o echipă de psihologi dela Facultatea de Psihologie au venit și au stat câteva săptămâni pe aici prin zonă și au chestionat anumite categorii,au aflat care sunt problemele care se confruntă populația, probleme de sănătate,
Și au ajuns la concluzia că vorbim despre educație, și știm educația se face în familiedar dacă părinții ei nu sunt formați, nu sunt educați, este foarte greu.Și atunci am zis să compensăm educația aceea pe care ar trebui să o facă familia, părinții, cu ceva ce am putea să facem noi în școală. Și atunci s-a dezvoltat acest proiect, au fost niște discuții, ne-am pus de acord, ne-am întâlnit și copiii au fost destul de entuziasmați.(...) Până la urmă, le spun mereu, ar trebui să existe un parteneriat între școală și familie. Adică, până la urmă, avem același scop, interesul este comun: binele copilului.
Nu este lereștean dar s-a legat de Lerești. Spune că este important pentru el ca elevii și colegii să simtă că ceea ce face este pentru binele lor.
M-am legat de oameni, de colegii mei. (...) Și suntem așa ca o familie.Și de multe ori când este greu, că este firesc să treciprin momente mai grele,am vrut să renunț. (26:30) Dar când i-am văzut că sunt alături de mine, n-am avut cum să fac asta.
Despre toate, la Născut în România, duminică, 10 noiembrie a.c., la Radio România Cultural, de la ora 16.00, realizatoare Corina Negrea.