“Ziua a opta fără sfârșit pogorându-se acum, potirul se aprinde”, EXPOZIȚIE CU HAR
28 Februarie 2022, 15:19
Conceptul creativ al expoziției de la Muzeul de Artă din Piatra-Neamț intitulată : “Ziua a opta fără sfârșit pogorându-se acum, potirul se aprinde” s-a organizat în jurul unor lucrări, importante pentru autor, care erau în atelierul de la Bistrița și pe care pictorul le numea, după un criteriu al organizării lui de atelier, „capete de serie”. Pictorul nostru este un om cu „o inteligență luminoasă” capabil să distingă esențialul de secundar, dar și spiritul formei de conținutul ei. El este un artist cu har dedicat în mare măsură misiunii sale și care se raportează într-o manieră constructivă la Adevărul Picturii și la Dumnezeu. Radiind de o bunătate care venea din inimă, tânărul ucenic al lui Horea Paștina, are încă de la începuturile sale artistice „un gust al divinului” care stă ascuns în culoare și în subiectul ales și care nu îl părăsește niciodată. El evită riscul pe care i-l oferă în mod firesc vârsta și preocupările propriei lui generații și nu se închide într-o lume abstractă și sterilă. În lungile lui perioade de documentare în Italia, în Franța și în Germania care sunt însoțite de lungile discuții cu criticul de artă Dan Hăulică, pictorul hotărăște să evite abstractul cel mai radical și să se întoarcă cu studiul său la concretul cel mai palpabil cu putință. Seria „Altarelor” și a „Memoriei Verticale - ( Pădurea – Un oraș al copacilor )” fac, de fapt, dovada nașterii conștiinței acelei experiențe personale și a trezirii spre o realitate nebănuită până atunci cu ajutorul căreia descoperă acele „octave celeste” care corespund pentru el cu dimensiunile progresive ale realului care se lasă perceput, iată, și în acest fel.
„Cosmosul interior” și „cosmosul exterior” sunt cei doi poli ai aceleiași unice realități. Etapa următoare a creației majore a pictorului este marcată de întâlnirea cu strigătul de alarmă al lui C. G. Jung. Pictorului îi rămâne în suflet observația lui Jung conform căreia „Lumea de astăzi și-a pierdut miturile și e pe cale să moară”. Și pentru că pentru George Mircea mitul este povestea originilor care te ajută să îți normalizezi viața și să eviți nonsensul și absurdul. Așa apar în opera pictorului seriile care compun o adevărată mitografie a personajului. „Moise”, „Abel”, „Cavalerul cu mâna la piept” fac parte din antropologia spirituală căreia îi da viață iconosfera operei pictorului nostru. Acestea sunt mai pe scurt sau mai direct narațiunile pe
care fiecare dintre expozițiile autorului ține să le livreze către publicul lui.
Expoziția “Ziua a opta fără sfârșit pogorându-se acum, potirul se aprinde” cuprinde
și cele din urmă lucrări ale artistului care sunt lucrate în grădinile parcului de la Jibou, la sfârșitul toamnei, cu patru săptămâni înainte de sfârșitul neașteptat al pictorului. Cerurile de acum ( „Nu este drum în cer” ) sunt cu totul diferite de acele ceruri ale orașului etern care însoțesc, încă de la început – anii 2000- 2010 - orizonturile cu pini ale Romei.
Începând cu data de 3 martie 2022 până la finalul lunii aprilie, Muzeul de Artă
Piatra-Neamț găzduiește o expoziție de excepție a pictorului, George Mircea.
1
George Mircea (n. 15 septembrie 1979 - 25 noiembrie 2018) își începe studiile academice de pictură în anul 1998 la Academia de Arte “Ion Andreescu” din Cluj-Napoca la clasa pictorului Ioan Sbîrciu, iar apoi, an mai târziu, se transferă la Universitatea Națională de Arte din București, secția Pictură, la clasa pictorului Horea Pastina. Din anul 2006 artistul este Lector Universitar Doctor al Universității Naționale de Arte din București iar în perioada 2006-2011 profesează și cu titlul de colaborator asociat al Universității București - Facultatea de Istorie. Tot în cadrul Universității Naționale de Arte din București artistul își susține teza de doctorat cu tema „Ordine și Carnaval”. Începând cu anul 2003 devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România și Membru al Școlii Române din Roma. Este autorul a treizeci nouă de expoziții personale de pictură. Expune în galerii importante din Romania ( Bacău, Bistrița, Cluj, Târgu Mureș, Ploiești, Deva, Zalău, Iași, Piatra-Neamț) și are expoziții în galerii semnificative din Paris, Nuremberg, München, Roma, Venezia Pisa, Madrid, Santiago de Compostela, Budapesta, Chișinău etc De-a lungul anilor George Mircea se face remarcat în peste 150 expoziții de grup, colective, saloane naționale și internaționale în țară și în străinătate. Lucrările artistului fac parte din colecții private și de stat din Italia, S.U.A., Germania, Belgia, Canada, Ungaria, Elveția, Grecia, Franța, România și Spania.
Complexul Muzeal Național Neamț reprezintă un muzeu de importanță națională, care își aduce contribuția la dezvoltarea și consolidarea identității locale și regionale în context național și internațional. Complexul Muzeal Național Neamț cuprinde 16 unități muzeale pe teritoriul județului Neamț: Muzeul de Istorie și Arheologie Piatra- Neamț; Muzeul de Artă Eneolitică Cucuteni Piatra-Neamț; Muzeul de Științe Naturale Piatra-Neamț; Muzeul de Artă Piatra-Neamț; Muzeul de Etnografie Piatra-Neamț; Muzeul Memorial „Calistrat Hogaș” Piatra-Neamț; Expoziția „Curtea Domnească” Piatra-Neamț; Galeriile de Artă „Lascăr Vorel” Piatra-Neamț; Muzeul de Istorie și Etnografie Târgu Neamț; Muzeul Cetatea Neamț Târgu Neamț; Muzeul Memorial „Ion Creangă” Humulești Târgu Neamț; Casa Memorială „Veronica Micle” Târgu Neamț; Muzeul de Istorie Bicaz; Muzeul de Istorie Roman; Muzeul de Artă Roman și Muzeul de Științele Naturii Roman.