Tu cât poluezi pe net?, te întreabă IDEO IDEIS
08 Iulie 2019, 09:39
Tu cât poluezi pe net? este întrebarea prin care
cea de-a 14-a ediție a festivalului IDEO
IDEIS (06-12 august, Alexandria), propune responsabilitatea ca temă de gândire pentru publicul adolescent,
dar nu numai. Adolescenții din România sunt nativi digital și petrec mult timp
pe rețelele de social media, motiv pentru care campania IDEO IDEIS se referă în
mod specific la responsabilitatea online, care îi privește în mod direct pe
aceștia. Fie ca utilizatori activi ai rețelelor de social media, care creează
sau dau mai departe conținut, sau ca utilizatori pasivi, fiecare persoană din
online are un cuvânt de spus în propagarea unor fenomene ca fake
news,revenge porn sau hate speech, pe care IDEO IDEIS își
propune să le explice tinerilor, pentru ca aceștia să se poată proteja de ele.
Am provocat adolescenți din comunitatea IDEO IDEIS
să se filmeze vorbind despre comportamentele online care li se par nocive.
Adolescenții au invocat trolling-ul,
comentariile negative (bullying sau hate speech) și ipocrizia de a te
prezenta altfel în mediul online decât ești în realitate, sau de a adera unor
cauze pe care nu le susții decât virtual. VEZI CLIPUL CAMPANIEI „Tu cât
poluezi pe net?”
86% dintre tinerii din
România cu vârste cuprinse între 14 și 17 ani intră pe net de pe telefonul
mobil, iar 74% dintre ei au smartphone – procentul crește la 80 după vârsta de
18 ani. 81% dintre ei stau pe Facebook iar Instagram este rețeaua socială care are
cea mai mare creștere la acest segment de vârstă: 40% în 2018, față de 15% în
2014. Acestea sunt câteva dintre cifrele pe anul trecut ale unui studiu de
monitorizare a comportamentului media în România care pune în cifre clare
obiceiurile online ale tinerilor. Conform acestui studiu, adolescenții de azi
nu mai sunt influențați doar de familie, prieteni și colegi, ci foarte mult de
informațiile din mediul online, la care au acces de mici. Crescuți în fața
ecranelor digitale, adolescenții sunt conștienți de faptul că și ei pot avea un
impact asupra altora în acest mediu, dar în același timp experiența social
media le dă tendința să caute gratificări imediate și să gândească mai puțin
lucrurile dintr-o perspectivă pe termen lung.
Studiul a fost realizat de Starcom
România și poate fi consultat aici.
Conform aceluiași studiu, 32% dintre tinerii între 14 și 17 ani din România au încredere în influenceri.
Cu aproape 400.000 de followeri pe Instagram și YouTube, Magdyz este una dintre
cele mai cunoscute vloggerițe în acest segment de vârstă și s-a alăturat
campaniei IDEO IDEIS cu un mesaj față de responsabilitatea influencerilor.
„O greșeală foarte mare pe
care o fac creatorii de conținut: nu se afișează aproape de realitate și vă fac
să credeți că viețile lor sunt perfecte. Sau se iau de aspectul vostru fizic
reacționând la clipuri în care voi apăreți, fără să se gândească. Așa că dacă
vreodată ai râs de altă persoană sau te-ai luat de ea pentru că nu avea
aceleași principii pe care tu le ai, vreau să te întreb: Tu cât ai poluat pe internet?”
***
Înțelege mai multe:
Fake news: înseamnă știri false sau
care conțin informații false, inserate cu intenția de a dezinforma. Există în
presa din toată lumea, sunt folosite ca instrument politic și distribuite prin
toate rețelele de social media. Mai multe, aici.
Revenge porn: este un caz extrem de
violare a intimității care poate intra și în categoria pornografie. Pornește cu
publicarea sau distribuirea de imagini cu conținut sexual mai mult sau mai
puțin explicit, fără acordul persoanei din imagini, cu scopul de a se răzbuna
sau de a o umili. Capătă amploare atunci când cei la care ajung aceste poze le
dau la rândul lor mai departe. Exemple de revenge porn în România, aici și aici.
Hate speech: este orice formă de discurs
intolerant, care instigă la ură împotriva unor minorități sau categorii
vulnerabile (comunitatea LGBTQ+, minorități etnice sau sociale). Conform
studiului realizat anual de Active Watch, în România ne întâlnim mai ales c-un
discurs naționalist îndreptat împotriva minorităților etnice rome și maghiare,
cât și împotriva comunității LGBTQ+. Mai multe, aici.
***
IDEO IDEIS se desfășoară
între 06 și 12 august la Alexandria. Este un festival cultural pentru
comunitate și, în același timp, un eveniment dedicat procesului de educație
non-formală pentru tinerii liceeni din România. Structura festivalului este
unică în peisajul festivalurilor de teatru din țară și are rolul de a-i ajuta
pe participanți să-și îmbunătățească abilitățile de comunicare, să capete
încredere în ei înșiși și să interacționeze cu tipuri de modele relevante
pentru dezvoltarea lor personală și profesională.
https://www.facebook.com/ideoideis/