„Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns, reprezentații cu titlu de premieră pe scena Operei Naționale București
24 Septembrie 2019, 13:11
Opera
Națională București deschide Stagiunea 2019-2020 cu premiera
spectacolului „Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns. Regia
poartă semnătura lui Giandomenico Vaccari,
coregrafia
a fost realizată de către Davide Bombana iar decorul și costumele
de către Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul
Vlad Conta.
Reprezentațiile
cu titlu de premieră vor avea loc pe 5, 6 și 8 octombrie, începând
cu ora 18:30.
Pe
2 Decembrie 1877 avea loc premiera operei „Samson și Dalila” la
Weimar, cu un libret tradus în germană. În decursul timpului opera
„Samson și Dalila” a constituit o oportunitate pentru afirmarea
multor staruri din lumea teatrului liric. În particular rolul Dalila
este considerat unul dintre cele mai complexe roluri de mezzo-soprană
și a fost interpretat de mari artiste precum: Marie Delna, Grace
Bumbry, Julia Claussen, Fiorenza Cossotto, Rita Gorr, Denyce Graves,
Louise Homer, Marilyn Horne, Elena Obraztsova și Risë Stevens.
Deși
nici una din celelalte creații de gen ale lui Saint-Saëns nu a
suferit atâtea chinuri ale facerii în anii de început, la fel de
adevărat este și faptul că nici una din aceste opere nu a repurtat
un asemenea succes de durată de-a lungul timpului precum „Samson
și Dalila”.
Încă
din 1861, Camille Saint-Saëns îl uimise pe Wagner prin darurile
sale; într-o scrisoare din 1867, Berlioz îl desemnează ca pe „un
maestru pianist uluitor...și unul dintre cei mai mari muzicieni ai
epocii noastre”. Admirația pe care o suscită muzicienilor mai în
vârstă este împărtășită de colegii lui de generație- mai ales
de Bizet-, care văd în el șeful școlii muzicale franceze.
Debussy, care nu îl agrea, afirma: „Saint-Saëns este omul care
știe cel mai bine muzica întregii lumi”.
În
postura de compozitor, a abordat toate domeniile, toate genurile,
atât religioase cât și profane, inspirându-se din toate
stilurile, lucrând cu ușurință cu formațiile vocale și
instrumentele cele mai variate.
Dacă
a încheiat prin a deveni încarnarea unei tradiții academice, un
bătrân ilustru căruia i s-au făcut monumente încă înainte de a
muri, obosit poate, de atâtea onoruri care l-au copleșit, să nu
uităm tot ceea ce-i datoreză muzica franceză și în mod deosebit
întoarcerea la izvoarele cele mai nobile și mai pure ale acesteia,
la ceea ce oferă ea incomparabil în materie de desen muzical, apoi
o privire penetrantă și o ardoare de prozelit față de Bach și
Rameau, într-o epocă în care aceștia erau aproape uitați, dacă
nu chiar disprețuiți, iar la polul opus, apărarea înflăcărată
a ceea ce s-ar fi putut crede că se afla foarte departe de arta lui
impasibilă: demiurgii umbrei, acei muzicieni blestemați pe care în
tinerețea lui generoasă îi exaltase, mai precis Liszt, Berlioz,
Schumann, Wagner.
Biletele
se găsesc pe http://tickets.operanb.ro/ și la casa de bilete a
Operei Naționale București.
Sponsor
oficial: Enel Green Power
Sponsori:
Aqua Carpatica, Zarea, Leonidas
Parteneri:
Artmark, Sansha
Partener
de tradiție: RFI România
Parteneri
media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Romantic FM,
Gold FM, Radio Seven, Marea Dragoste, Observator Cultural, Ziarul
Metropolis, Zile și Nopți, Agerpres, Ziare.com, Business24, Raftul
cu Idei, Leviathan, Magazinul Verde