Publicul este invitat să reviziteze momente-reper din istoria recentă a artei și dansului românesc
14 Noiembrie 2019, 20:35
Expoziția24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971realizată de Institutul Prezentului găzduiește vineri, 15 noiembrie și sâmbătă, 16 noiembrie două evenimente inedite la Muzeul Național de Artă al României:
- Piesa „Geneză”, concepută de coregrafa Miriam Răducanu, prezentată în 1971 la Festivalul Internațional de
la Edinburgh, în cadrul secțiunii Fringe - Conferința „Despre facerea și trecerile lumii” - susținută de antropologul și etnologul Ioana Popescu, o
prezentare a surselor etnografice care au stat la baza pieselor lui Miriam
Răducanu.
În data de vineri, 15
noiembrie, Institutul Prezentului invită publicul
românesc să re-descopere o creație-reper
a dansului modern și contemporan românesc care a marcat peisajul artistic
local al anilor 1969–1971.
Piesa „Geneză”, concepută
de coregrafa și dansatoarea Miriam
Răducanu, parte a programului Nocturnelor,și prezentată în anul 1971 publicului
internațional în spațiul expoziției „Romanian Art Today”, la Galeria
Richard Demarco, din Edinburgh, este prezentată publicului românesc, pentru prima
dată după aproape o jumătate de secol, în reinterpretarea artistei Mădălina Dan.
Reprezentațiile
au loc chiar în spațiul expoziției 24
de argumente. Conexiuni
timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971, în aripa Galeriei
Naționale a Muzeului Național de Artă al României, la parter (Calea Victoriei
49-53), vineri, 15 noiembrie, de la ora 17:00, sâmbătă, 16 noiembrie, de la ora 11:00 și ora 17:00 și duminică, 8 decembrie, de la ora 16:00. Accesul se face pe baza
biletului de expoziție MNAR.
Piesa „Geneză”
a fost prezentată la finalul anilor 1960 ca parte a programului Nocturn 9 ½, cu care s-a făcut cunoscută
Miriam Răducanu în peisajul artistic al acelor ani. Nocturnele 9 ½ au fost inițiate în anul 1968 și au constat în
programe performative inovatoare, găzduite de Teatrul Țăndărică, multe din piesele
create acolo și performate de Miriam Răducanu împreună cu echipa sa, formată
din Gigi Căciuleanu, Raluca Ianegic, Sonia Dumitrescu, Simona Ștefănescu, și
alții, fiind apoi prezentate cu succes în turnee internaționale la Beirut,
Edinburgh, Roma, Santiago de Chile, Bruxelles, Berlin, Köln. Programul
performativ conceput de Miriam Răducanu a fost selectat de promotorul scoțian
Richard Demanco și prezentat în anul 1971 în cadrul expoziției „Romanian
Art Today”, care a reunit artiști din zona de arte vizuale în asociere
cu evenimente dedicate celor mai noi explorări în teatrul, poezia și dansul
contemporan românesc. Tot în 1971, Miriam Răducanu a fost invitată de regizorul
Mirel Ilieșiu să integreze coregrafia în filmul „În marea trecere”(1971,
5 bocete, în interpretarea Corului
Madrigal), film interzis la acel moment de cenzura comunistă.
Reinterpretarea
realizată de coregrafa Mădălina Dan reprezintă
o reconstrucție bazată pe documente de arhivă, texte și fotografii ale piesei, pe
filmul „În marea trecere”, precum și pe o serie de dialoguri purtate
cu coregrafa Miriam Răducanu. Muzica este compoziția lui Anatol Vieru - Rezonanțe Bacovia, interpretă la flaut
de Voicu Vasinca, iar înregistrarea a fost obținută din arhiva familiei Vieru. Piesa are o durată de 7 minute și
este prezentată de trei ori într-un interval de 45 de minute, la orele anunțate
pentru după-amiezile de 15 și 16 noiembrie (17:00) și o dată, la ora 11:00, pe
16 noiembrie, în deschiderea unui atelier pentru elevi susținut de Mădălina Dan.
Coregraf și performer: Mădălina Dan. Ideea, cercetarea și direcția artistică:
Alina Șerban și Ștefania Ferchedău de la Institutul Prezentului.
Miriam Răducanu: unul dintre cei
mai influenți artiști, dansatori și coregrafi români
„Corpul este un instrument, corpul face ce îi dictezi tu. […] În cazul meu a contat, din cauza muzicii, foarte-foarte mult tensiunea, mișcarea în formarea ei, leitmotivul, asociația. […] Dar cel mai greu se învață să renunți la ideea că a face mișcări înseamnă tot dansul, în loc să treci totul prin corp, să înveți corpul, să-l asculți în cele mai mici amănunte. Eu am făcut de fapt un dans de cameră, n-am fost orchestră mare niciodată” – Miriam Răducanu, în publicația interviu Cronica unui dans de cameră, Parkour I, Institutul Prezentului, 2017, reeditată în 2019. |
- Născută în 1924 la Piatra Neamț, Miriam
Răducanu este considerată unul dintre cei mai influenți artiști, dansatori
și coregrafi români. Coregrafiile sale au redefinit în mod fundamental
vocabularul dansului contemporan din România, explorând esențializarea
mișcării, raportul viu și nesubordonat dintre arte, lărgind în acest fel
noțiunea de dans ca spațiu al sincretismului, al dialogului dintre dansatori,
muzicieni, poeți, actori. Utilizând principii de lucru provenind din
expresionismul german, la care se adaugă multiple surse din folclorul românesc,
literatură și teatru, construcțiile sale performative reintegrează muzica
clasică sau jazz‑ul de o manieră inovatoare. Miriam Răducanu
a jucat și un rol important în planul redescoperirii corporalității
actorului pe scenă, prin contribuțiile aduse în zona teatrală. Mentor și
profesoară a mai multor generații de dansatori, Miriam Răducanu și‑a pus
amprenta asupra pedagogiei coregrafice, predând în principal la Liceul de
Coregrafie „Floria Capsali” din București.
- Mădălina Dan este
absolventă a Liceului de Coregrafie „Floria Capsali” din București și a
Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică din București –
secția coregrafie. Tot la UNATC a absolvit și un master în scriere dramatică.
Din 1998 până în 2003, a fost membră a companiei de dans „Oleg Danovski” din
Constanţa. În 2008, este bursieră în programul de dans contemporan „DanceWeb
Scholarship” din Viena. Mădălina Dan a fost artistă invitată la Școala de Dans
din cadrul Arizona State University și artistă asociată a Centrului Național al
Dansului București în 2016. A studiat în Berlin la HZT (Hochschulübergreifende
Zentrum Tanz Berlin) la programul SoDA (Solo/Dance/Authorship). Lucrările sale
au fost prezentate la Springdance Festival Utrecht, Balkan Dance Platform -
Novi Sad, eXplore Dance Festival - București, Temps d’Images - Cluj, SouthBank
Center & Chisenhale Dance Space - Londra, Fabrik Potsdam, Hebbel am Uffer -
Berlin, TanzFabrik-Berlin, Tanzquartier Wien, Dance Theater Workshop - New
York, Firkin Crane-Cork, Alta Theater - Praga, Art Stations Foundation -
Poznan, Sophien Saale - Berlin, FFT Düsseldorf, Impulse Festival, Mulheim, Lyon
Dance Biennale, Schauschpiel Leipzig, Hellerau - Dresda etc. A fost laureată a
Premiilor CNDB 2015, pentru contribuția sa în dans și performance prin
spectacole, ateliere, laboratoare de creație și proiecte de mentorat.
„Geneză” este parte a
proiectului a proiectului „Prezență, ritual, afect: Către o antropologie a
mișcării”, proiect cultural co-finanţat de Administrația Fondului Cultural Național.
Performance-ul „Geneză” din data de vineri, 15 noiembrie, va fi urmat de la
ora 18:00 de conferința„Despre facerea și trecerile lumii”,
susținută de antropologul și etnologul Ioana
Popescu.Conferința este asociată
expoziției „24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească
1969–1971” și are loc chiar în spațiul expozițional din aripa Galeriei Naționale
a MNAR, parter (Calea Victoriei 49-53 București). Conferința este în limba
română, iar accesul publicului este liber.
Conferința „Despre
facerea și trecerile lumii” susținută de Ioana Popescu pornește de la o
serie de teme specifice culturii tradiționale care au preocupat-o pe Miriam
Răducanu, punând accent pe discutarea ritualurilor de trecere în context tradițional
și urban.
Explicând
unghiul de abordare a temei, etnologul
și antropologulIoana Popescu
spune: „Suntem conștienți sau nu, viața
omului e alcătuită dintr-un șir de treceri. Treceri mari, dintr-o lume
într-alta – nașterea, moartea –, treceri dintr-o stare socială într-alta –
școala, nunta, meseria –, sau treceri mici, cotidiene – joaca / jocul, somnul /
visul. Toate aceste praguri și alegeri sunt materializate simbolic prin gesturi
și comportamente colective moștenite. Prescripții și proscripții impuse de
mentalitatea colectivă sunt mereu actualizate prin practici rituale, care
astăzi persistă uneori doar sub formă de automatisme, fărâme de credințe, superstiții
sau pur și simplu ziceri desemantizate. În ciuda pierderii sensului cunoscut
odată, sau poate tocmai prin misterul pe care îl creează această pierdere,
vechile practici simbolice au fascinat și fascinează creatorii. Propun o
privire mai atentă asupra facerilor și trecerilor din lumea tradițională, în speranța
unei mai bune înțelegeri a surselor de inspirație ale acestora.”
Ioana Popescu este etnolog. A studiat Istoria
Artei la București și a lucrat ca cercetător la Institutul de Etnografie și
Folclor până în anul 1989. Apoi, a făcut parte din echipa care a pus bazele
Muzeului Țăranului Român. S-a specializat în Antropologie vizuală, a organizat
Arhiva de Imagine a Muzeului și a participat la înființarea revistei de
antropologie Martor. A coordonat proiecte culturale internaționale, Stone
House și Virtual Childhood Museum. A susținut cursuri de
Etnologie și Antropologie vizuală la Universitatea Națională de Arte și la
Universitatea București și a publicat studii, articole și volume despre
imaginea documentară. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, Alumna a
Colegiului Noua Europă și Cavaler al Ordinului Meritul Cultural pentru
cercetare științifică. Dar, mai ales, e pensionară, ceea ce îi oferă nebănuita satisfacție
de a vorbi vrute și nevrute, despre țărănie.
Expoziția „24 de argumente. Conexiuni
timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971” este deschisă publicului
între 7 noiembrie 2019 și 2 februarie
2020, putând fi vizitată de miercuri până duminică, în intervalul orar
10:00–18:00, cu acces din Calea Victoriei 49–53.
Expoziția include 115 lucrări ale unor nume reper din artele românești din
perioada 1969–1971, majoritatea expuse pentru prima oară în România, precum și
zeci de documente de arhivă (programe, afișe, fotografii) care arată anvergura
internațională a contextului cultural românesc la acel moment. Expoziția
include lucrări
de: Horia Bernea, Ion Bitzan, Liviu Ciulei, Radu Dragomirescu, Șerban Epure,
Pavel Ilie, Ritzi Jacobi, Peter Jacobi, Ovidiu Maitec, Paul Neagu, Miriam
Răducanu, Diet Sayler, Radu Stoica, Vladimir Șetran și ale Grupului Sigma.
O serie de
tururi ghidate deschise publicului larg vor fi realizate în lunile decembrie
2019 și ianuarie 2020. Datele tururilor ghidate vor fi anunțate în anunțul
dedicat expoziției la www.institutulprezentului.ro
și în blogul https://institutulprezentului.ro/24deargumente.
Participarea doritorilor se va face pe bază de înscriere și prin achitarea
biletului de muzeu.
- // -
Cercetare și concept expozițional: Alina Șerban
Cercetare și direcție artistică: Ștefania Ferchedău
Parteneri
Parteneri: Muzeul Național de Artă al României, Arhiva Demarco, Edinburgh
Parteneri logistici: DHL International Romania, Hornbach
Cu sprijinul: British Council România, Rezidenţa BRD Scena9
Partener de comunicare: DC Communication
Parteneri media: Radio România Cultural, rfi România, Zeppelin
Finanţatori: Program cultural cofinanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional și de Ordinul Arhitecţilor din România din timbrul arhitecturii