Principiul Migrației
19 Octombrie 2019, 07:47
7.11–20.12.2019
Vernisaj: 7 noiembrie 2019, h.18.30-20.30
New York Foundation for the Arts (NYFA) - 20 Jay Street, Suite 740 Brooklyn, NY 11201
Eveniment conex: 8 noiembrie, h. 12.00 / h. 19.00 Dialog on-line video live New York – București (New York Foundation for the Arts și Working Art Space and Production) |
Organizator: Asociația Experimental Project, RomâniaProiect prezentat în parteneriat cu New York Foundation for the Arts (NYFA)Curator: Olivia NițișArtiști: Matei Bejenaru (România), Cătălin Burcea (România), Lana Čmajčanin (Bosnia și Herțegovina/Austria), Simona Deaconescu (România), Alicja Gaskon (Polonia/SUA), Elana Katz (Germania/SUA), Anca Munteanu Rimnic (Germania/România), Marilena Preda Sânc (România), Sandra Sterle (Croația), Valeriu Șchiau (România/Republica Moldova), Patricia Teodorescu (România), Ivana Todorovic (Serbia)Parteneri: Working Art Space and Production (WASP), Centrul pentru Inovare PublicăCu sprijinul: Erste Asset ManagementProiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național |
În anii 1880, geograful și cartograful germano-britanic Ernst Georg Ravenstein a stabilit o teorie a migrației umane care încă se află la baza conceptelor moderne legate de migrație. Legile sau principiile migrației au fost publicate în Geographical Mgazine din 1876 și în Journal of the Statistical Society în 1885 și 1889. Ținând cont de faptul că aceste legi s-au bazat pe datele disponibile în societatea tradițională pre-modernă, cu migrație și circulație limitate, prin opoziție cu situația din societatea post-industrială, modelele și comportamentele migraționiste pot reflecta în continuare aceste legi, dar poti fi în același timp extinse. Factorul „push and pull” al migrației este modificat constant de factorii politici, sociali, culturali și de nevoile umanitare ale indivizilor. Întrebarea nu este legată doar de modul în care acești factori modelează migrația, ci și de efectele migrației asupra acestora. În lumina recentelor valuri de refugiați și migranți în Europa, războiul din Siria și efectele războaielor contemporane asupra idealurilor națiunii de stat, este necesară înțelegerea proceselor actuale care determină migrația și impactul său pe termen scurt și lung. Europa de Est nu este neapărat o țintă pentru migranți, jucând mai de grabă rolul de punte între locul de origine și destinația finală din Europa de Vest. Pe de altă parte este și o sursă de migrație la scară largă. Un procent semnificativ din forța de muncă migrează spre țările din Europa de Vest pentru o viață mai bună. În statisticile actuale România este a doua țară după Siria cu cel mai mare flux de migranți spre Occident. Fostul bloc estic, cu problemele sale de sărăcie, segregare, inegalitate și vulnerabilitate ideologică este, de asemenea, un teritoriu geo-politic și cultural provocator și poate dezvălui perspective specifice asupra migrației, discutând nuanțele din jurul identităților de imigrant, emigrant și refugiat. O parte dintre artiștii prezentați în acest proiect sunt emigranți/ imigranți.
Luând în considerare faptul că principiile migrației se bazează pe o lege internațională a drepturilor omului, diviziunea dintre fapte și direcțiile normative, dintre drepturile omului și suveranitatea națională a statului neoliberal, determină perspective critice și nuanțate asupra unui fenomen care transformă lumea.
Principiul Migrației prezintă artiști din Romania, Republica Moldova, Croația, Serbia, Bosnia & Herțegovina, Germania precum și din cadrul Programului de Mentorat al Artiștilor Imigranți al NYFA (Immigrant Artist Mentoring Program, New York Foundation for the Arts).
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea beneficiarului finațării.