„O harpă de poveste” la Alba Iulia şi Sibiu, în aer liber, pe 27 iunie si 1 iulie
22 Iunie 2020, 06:12
Proiectul O harpă de poveste
aduce pe scenă povestea unui instrument original, construit în 1827, păstrat
într-o stare excepțională, instrument care aparţine unei familii cu adânci
rădăcini muzicale din România, familiei Iuşceanu-Corjos.
În 27 iunie, în Piaţa
cetăţii din Alba Iulia şi 1 iulie, pe Esplanada Sălii Thalia din Sibiu vor avea
loc primele două recitaluri din seria O
harpă de poveste - open air, avându-i ca protagonişti pe Maria
Bîldea – harpă, Petru Pane – clarinet, Oxana Corjos – pian. Programul va
cuprinde lucrări diverse dedicate sau adaptate pentru această formula, de la Codex
Caioni - Dansuri din Transilvania şi J.S. Bach, până la Dan Dediu, , Isaac Albeniz, Darius Milhaud şi Bela
Bartok.
Ajuns în România în urmă cu mult timp, instrumentul păstrează inscripţia
primelor harpe construite de manufactura fraţilor Erard din Londra, furnizori
la acel moment ai casei regale franceze şi ai casei imperiale ruse.
Povestea spune că
această harpă a rămas pe teritoriul actualei Românii luată de la un ofițer
german aflat în retragere la finalul celui de-al doilea război mondial, la
schimb pentru un sac de merinde, fiind coborâtă dintr-o căruță pe ulița unui
sat din vestul Transilvaniei, în care se afla acesta în timpul retragerii
armatei germane din 1944.
Prin proiectul O harpă de poveste ne propunem
readucerea parfumului muzical al secolului al XVIII-lea sau al epocii de
început de secol al XIX-lea, atunci când a fost construit instrumentul, cu o
antologie de lucrări pentru harpă solistă, în dialog cu clarinetul sau
împletindu-și particulele sonore cu delicateţea cozilor orizontale ale pianului,
repertoriul ajungând până în secolul XX.
Elementul care leagă
neobişnuitul trio clarinet, harpă şi pian este reprezentat de readucerea la
viață a acestei bijuterii, harpa cu dublă acţiune Erard, un instrument care
simbolizează rădăcinile și conservarea tradiţiei muzicale românești în cel mai
frumos și optimist mod.
Itinerar
27 iunie, ora 19 – Alba
Iulia, Piaţa cetăţii (în cadrul festivalului ”Sărbătoarea
muzicii”)
1 iulie, ora 19 –
Sibiu, Esplanada Sălii Thalia (în cadrul Festivalului româno-american”)
Program
muzical
Codex Caioni - Dansuri din Transilvania (harpă
solo)
J.S. Bach - Suita franceză nr. 1
Allemande și Sarabande (harpă solo)
Bela Kovacs - Hommage a J.S.
Bach (clarinet solo)
J.S. Bach - Preludiu (harpă solo)
Georg Friedrich Häendel - Concerto
(harpă solo)
Franz Schubert - Larghetto și Andante
(clarinet/harpă)
Georg Friedrich Häendel -
Tema cu variațiuni (harpă solo)
Dan Dediu - Rondo a la
Münchhausen (harpa/clarinet/pian)
Isaac Albeniz - Asturias
(harpă solo)
Darius Milhaud -
Scaramouche (clarinet/pian)
Bela Bartok - Dansuri
românești/ arr. Dan Dediu (clarinet/pian/harpa)
Organizator : Municipiul
Alba Iulia, Filarmonica de stat din Sibiu
Producător : Pro Contemporania
Parteneri: Pro
Contemporania, Mediatrust, Radio România, România TV, Liternet,
Agenţia de carte, Observator cultural, Viewfinder Solutions, The Culture Club, Mişcarea de rezistenţă,
Smart FM, MKlasika.
Biografii
Maria Bîldea
S-a
născut în Bucureşti şi a urmat studiile universitare în oraşul natal. In 1986,
a obținut postul de prim harpist la Orchestra Simfonică de Stat din Ploiești.
În 1988 a fost invitată în Grecia de Orchestra de Stat Thessaloniki. A fost
membră a orchestrei din Salonic până în 1990 după care a plecat la Atena,
invitată de către Manos Hatzidakis, și angajată la Orchestra of Colours. Din
1993 este și prim harpist la National Symphony Orchestra of the Hellenic Radio
and Television. La ora actuală este prim harpist al Orchestrei Naţionale Radio
din Bucureşti. Maria Bîldea a înființat în 1988, prima clasă de harpă la
Thessaloniki State Odeion (Conservatorul din Salonic), iar în 1992 la Athenaum
Odeion (Conservatorul din Atena). A concertat cu cele mai mari orchestre din
România și din Grecia, a susținut recitaluri și master classes în Romania,
Serbia și Franta, recitaluri în Marea Britanie, Germania, Canada, SUA, Spania,
Cipru, Slovenia, Franța și în Grecia, la siturile arheologice din Atena.
Oxana
Corjos
Considerată
una dintre cele mai importante prezenţe pianistice ale generaţiei sale, Oxana
Corjos este printre puţinii muzicieni români afirmaţi după 1990 cu o activitate
concertistică de anvergură şi un repertoriu impresionant - de la Bach şi Mozart
şi ajungând la Rachmaninov şi Ravel - fiind apreciată în mod special pentru
interpretarea celor două concerte de Brahms. De-a lungul timpului, Oxana Corjos
a avut prilejul de a colabora cu dirijori precum: Cristian Mandeal, Gian Luigi
Zampieri, Jan Stulen, Jin Wang, Ilarion Ionescu-Galaţi, Misha Katz, Petre
Sbârcea, Adrian Sunshine, Gheorghe Costin, Emil Simon, Ovidiu Balan, Corneliu
Dumbrăveanu, Cem Mansur, Nicolae Moldoveanu etc. Oxana Corjos relevă prin
fiecare apariţie scenică un remarcabil talent muzical dublat de o tehnică
pianistică desăvârşită.
Petru
Pane
Născut in anul 2004 într-o familie de
muzicieni, Petru Pane a studiat initial pianul şi ulterior clarinetul la clasa
profesorului Ovidiu Căplescu, Participă
la concursuri naționale, câștigând mai multe premii. A participat la cursurile
de vară Summer Academy Kronstadt Brașov. In 2019 îşi face debutul solistic cu
Filarmonica “Mihail Jora” Bacău. În acelaşi an este invitat in cadrul
prestigiosului festival "George Enescu" pentru a susţine două scurte
recitaluri şi debutează ca solist la Ateneul Roman în cadrul proiectului
"Clasic e fantastic".