Nights in White Satin – o formă capricioasă de poezie, prima ediție cu participare internațională
19 Octombrie 2016, 06:21
În perioada 21-23 octombrie 2016, va avea loc ediția a VII-a a evenimentului poetic și performativ Nights in White Satin – o formă capricioasă de poezie. Aceasta este prima ediție cu participare internațională, fiind invitați scriitorii: Aase Berg, Elisabeth Berchtold (Suedia)și Johannes Göransson (SUA). Din România vor participa: Sebastian Big, Raluca Boboc, Anca Bucur, Monica Manolachi, Iulia Militaru, Felix Nicolau, Octavian Perpelea, Răzvan Pricop și Andra Rotaru. Moderatori: Răzvan Țupa și Ciprian Măceșaru. Invitat special: Andrei Olaru (harpă). Parteneri: Institutul Cultural Român și Ambasada Suediei București. Coordonatori și inițiatori NWS: Iulia Militaru și Andra Rotaru. Grafică NWS: Cristina Florentina Budar.
Evenimentele se vor desfășura în mai multe locații din București. Astfel, vineri,21 octombrie 2016, ora 19:00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru nr. 38, București) va avea locun dialog în limba engleză despre poezia și scena performativă suedeză și americană, avându-i invitați pe Aase Berg, Elisabeth Berchtold (Suedia)și Johannes Göransson (SUA), moderator: Răzvan Țupa.
Sâmbătă,22 octombrie 2016, ora 19:00, la Librăria Cărturești(Strada Pictor Arthur Verona 13-15, București) va avea loc primul performance poeticNights in White Satin – o formă capricioasă de poezie, invitați: Elisabeth Berchtold, Aase Berg (Suedia), Johannes Göransson (SUA), Sebastian Big, Raluca Boboc, Anca Bucur, Iulia Militaru, Octavian Perpelea (România). Invitat special: Andrei Olaru. Moderator: Răzvan Țupa.
Duminică, 23 octombrie 2016, ora 20:00, la Gallery (Str. Leonida nr. 9-11, București) va avea loc al doilea modul al acestei ediții Nights in White Satin – o formă capricioasă de poezie, invitați:Elisabeth Berchtold, Aase Berg (Suedia), Johannes Göransson (SUA),Monica Manolachi, Felix Nicolau, Răzvan Pricop, Andra Rotaru. Moderator: Ciprian Măceșaru.
Nights in White Satin – o formă capricioasă de poezie va beneficia și de o documentare video, o antologie publicată de editura frACTalia,precum și de o expoziție fotografică online.
Evenimentul de poezie și performance, Nights in White Satin – o formă capricioasă de poezie, a luat ființă în anul 2011, dintr-o nevoie de a pune față în față poeți consacrați și poeți tineri, dar totodată pentru a familiariza publicul cu astfel de modalități de a face poezie și, în același timp, pentru a crea un spațiu de desfășurare pentru zona poetică performativă, mai puțin cunoscută în România.
Elisabeth Berchtold (Suedia) s-a născut în 1971. Poemele ei au apărut în numeroase reviste suedeze. Volumul de debut, Marialucia (Norstedts, 2012), a fost extrem de bine primit de cititori și critica literară suedeză, fiind considerată una dintre scriitoarele de top din ultimii ani. A participat, printre altele, la workshopul de traduceri organizat de ICR Stockholm, în 2015. În 2016, i-a apărut volumul Kära Svan, editura Norstedts.
Aase Berg (n. 1967) este poetă și critic suedez, recunoscută la nivel mondial. A fost printre fondatorii Grupului Suprarealist din Stockholm, în 1986. Începând cu anii '90 ea devine una dintre vocile cele mai puternice ale liricii suedeze contemporane. A publicat majoritatea volumelor sale la Bonnier, cea mai prestigioasă editură din Suedia. Și-a făcut debutul în proză cu Perversioner: 12 noveller om avvikelser, volum publicat la Vertigo, iar în poezie cu Hos rådjur. Aase Berg a fost editor al revistei Bonniers Litterära Magasin (BLM), critic literar al ziarului Expressen și colaborator al altor reviste suedeze.
Dintre volumele publicate: Hos rådjur: prosadikter (Stockholm: Bonnier Alba, 1997), Mörk materia (Stockholm: Bonnier, 1999); Forsla fett: dikter (Stockholm: Bonnier, 2002); Perversioner: 12 noveller om avvikelser, ed. Viktoria Jäderling (Stockholm: Vertigo, 2003); Uppland: dikter (Stockholm: Bonnier, 2005); Remainland: Selected Poems of Aase Berg, traducere de Johannes Göransson (Tuscaloosa: Action Books, 2005); With Deer, traducere de Johannes Göransson (Boston: Black Ocean, 2009); Hackers (Albert Bonniers Förlag, 2015).
Poet și traducător, Johannes Göransson (n. 1973) a emigrat, împreună cu familia sa, din Skåne, Suedia, în Statele Unite la vârsta de 13 ani. Continuă să mențină un contact strâns cu poezia suedeză, traducând autori din suedeză în engleză, publicându-i în reviste din Statele Unite și la propria editură, Action Books. A studiat la Universitatea din Minnesota, a urmat cursurile MFA-ului de la Iowa Writers` Workshop, iar doctoratul – la Universitatea din Georgia. Este autorul mai multor cărți, printre care Haute Surveillance (2013), Entrance to a colonial pageant in which we all begin to intricate (2011), și Dear Ra (A Story in Flinches), 2008. A tradus Dark Matter (2012), de Aase Berg, Transfer Fat (2012), Remainland: Selected Poems of Aase Berg (2005) și Ideals Clearance, de Henry Parland (2007). Johannes Göransson este interesat de abordări ale scrisului care transgresează limitele textului și totodată pune în fundal demarcațiile acestuia. Împreună cu soția sa, Joyelle McSweeney, Göransson coeditează editura Action Books, iar cu John Woods publică jurnalul online Action, Yes. Este profesor la Universitatea Notre Dame, Indiana, USA.
Sebastian Big a publicat volumele: Cartografii ale modernității (volum colectiv), editura Casa Cărții de Știință, Cluj Napoca, 2002; Knowledge and action within the knowledge based society (volum colectiv), editura Institutul European, Iași, 2011; Vată de sticlă, editura Charmides, Bistrița, 2015. În curând, la editura frACTalia va publica volumul Masiv. Mai multe detalii la: http://www.fractalia.ro/in-pregatire/
Raluca Boboc scrie şi face fotografie. Licenţa în limbi străine (engleză-suedeză), master în studii iudaice și doctorat în istorie, Universitatea din București, cu o teză despre filosofia și antropologia trupului în religie. Revizitează des Orientul prin articole și albume fotografice, a publicat doar cartea Reprezentări ale corpului în imaginarul biblic. Cartea Proverbelor (Ratio et Revelatio, 2015) dar în curând va lansa un album de fotopoezie în proză la editura frACTalia.
Anca Bucur este poetă și multi-media performance artist, co-fondator și redactor-șef la editura frACTalia și editor al revistei InterRe:ACT. A urmat cursurile Facultății de Litere din București pe care le-a absolvit cu o diplomă de master în teoria literaturii, iar, în prezent, este doctorandă CESI cu o teză despre urma lui Wittgenstein în literatură și arta conceptuală. În performance-uri, Anca lucrează cu digital media și computer software, iar în poezie sa conceptuală experimentează diferite discursuri și tipuri de limbaj. În 2015, video-ul ei, în cod open-source, The Confession of an aphasic writer, a fost proiectat în cadrul expoziției artvideoKOELN – audio-visual experience 01, Cologne International Videoart Festival. Este, alături de Iulia Militaru și Florentina Cristina Budar (grafică), autoare a volumului de poezie dramadoll. Cartea a fost acompaniată de lucrarea video Imagini din ziua a opta selectată în Gesamt 2012 (DISASTER 501 What happened to man?), un proiect coordonat de Lars von Trier și regizat de Jenle Hallund.
Monica Manolachi este poetă, traducătoare, editoare și asistent universitar la Departamentul de Limbi Moderne, Universitatea din București, unde predă limba engleză din 2005. Este autoarea a trei colecții de poezie, Joining the Dots / Uniți punctele (2016), Poveștile Fragariei către magul Viridis (2012) și Trandafiri (2007), și colaborează cu mai multe reviste literare românești și străine. În 2016, Antologie de poezie din Caraibe a primit premiul pentru traducere „Dumitru Crăciun“ la Festivalul Internațional de Creație Literară „Titel Constantinescu“. În 2011, a susținut teza de doctorat cu titlul Identități performative în poezia contemporană caraibo-britanică. În calitate de cercetător și critic, susține frecvent prezentări la conferințe de literatură în țară și în străinătate.
Iulia Militaru a publicat mai multe cărţi pentru copii şi o carte teoretică despre poezie, Metaforic şi metonimic: o tipologie a poeziei. În 2010, i-a apărut primul volum de poezie: Marea Pipeadă, recompensat cu premiile „Tânărul poet al anului 2010” şi „Tânărul scriitor al anului 2010”, în cadrul „Galei Tinerilor Scriitori”. În 2012, împreună cu Anca Bucur (poezie) şi Cristina Budar (grafică), a lansat volumul Dramadoll. Cartea face parte dintr-un proiect mai amplu, fiind rezultatul colaborării celor trei, în vederea realizării unui dialog între diferite stiluri, arte şi autori. O parte a acestui proiect, lucrarea video: Imagini din ziua a opta (regia: Cristina Florentina Budar), a fost selectată în Gesamt 2012 (DISASTER 501 What happened to man?), un proiect coordonat de Lars von Trier și regizat de Jenle Hallund. Instalația a fost montată în cadrul Copenhagen Art Festival, Kunsthal Charlottenborg. Unul dintre colajele sale digitale, TECHNOVERTURE, a fost publicat în MAINTENANT, A Journal of Contemporary Dada Writing and Art (#9). Confiscarea bestiei. O postcercetare, de Iulia Militaru & Co., a apărut în colecția Scrieri experimentale – cocaină, Editura frACTalia, 2016.
Felix Nicolau este profesor universitar la Departamentul de Limbi Străine şi Comunicare al Universităţii Tehnice de Construcţii din Bucureşti. În 2003 şi-a susţinut teza de doctorat pe literatură comparată şi este autorul a cinci cărţi de poezie (Kamceatka – time IS honey, 2014), a două romane (Tandru şi rece şi Pe mâna femeilor) şi a opt cărţi de interpretare literară şi teoria comunicării: Homo Imprudens (2006), Anticanonice, 2009, Codul lui Eminescu, 2010, Estetica inumană: de la Postmodernism la Facebook, 2013, Cultural Communication: Approaches to Modernity and Postmodernity, 2014, Comunicare şi creativitate. Interpretarea textului contemporan, 2014 şi Take the Floor. Professional Communication Theoretically Contextualized, 2014. În 2016 îi apare Only Connect – A passage from Modernism to Postmodernism (editura frACTalia). Este membru în consiliile editoriale ale revistelor Metaliteratură şi The Muse – an International Journal of Poetry. La capitolul pasiuni şi interese intră teoria traducerii, teoria comunicării, literatura comparată, studiile culturale, studiile britanice şi americane.
Octavian Perpelea s-a născut pe 22 iunie 1977, la București. A absolvit Facultatea de Științe Politice a Universității din București, urmând mai apoi cursurile masterale ale aceleiași instituții. În momentul de față, încă mai încearcă să termine o teză despre naționalismul tânărului Cioran. A publicat poeme în Apostrof, Hyperion, Luceafărul, Steaua,Timpul, Tiuk!, Viața Românească, Vorba Vine. Cu dricul pe contrasens, volum apărut în colecția Debut, la editura frACTalia, 2015, reprezintă debutul editorial al autorului.
Răzvan Pricop s-a născut pe 25 iunie 1987, la Constanța. Nu a absolvit cursurile Facultății de Litere din București, dar a absolvit Institutul Național al Magistraturii, tot din București, în anul 2013. A debutat continuu, publicând versuri în revistele Luceafărul, România Literară, Tribuna, Viața Românească, Caiete Silvane, Luceafărul de dimineațăși Acolada. În timp, a dezvoltat un atașament egal pentru toate generațiile poetice și reprezentanții lor. r e t r o v i z o r, colecția Debut, editura frACTalia, 2015, reprezintă debutul editorial al autorului.
Andra Rotaru este autoarea volumelor Într-un pat sub cearşaful alb, Editura Vinea, 2005; Editura frACTalia, 2015; En una cama bajo la sabana blanca, Bassarai Ediciones, Spania, 2008; Ţinuturile sudului, Editura Paralela 45, 2010; Lemur, Editura Cartea Românească, 2012. Volumele au fost recompensate cu numeroase premii naționale. Selecții din poeme au fost traduse în aproape douăzeci de limbi. Volumul Lemura fost adaptat de coregraful american Robert Tyree și performance-ul a fost prezentat în America și Europa. A realizat documentarul All Together împreună cu scriitorul Raj Chakrapani, prezentat în Iowa și Chicago. De asemenea, a realizat proiectul fotografic Photo-letter pairing împreună cu Jared Krauss, care a implicat comunitatea din Iowa și scriitori. A beneficiat de rezidențe în Europa și America.