Manuel Pelmuș: Un Lux Pe Care Nu Ni-l Putem Permite (Cumințenia Pământului) la Muzeul de Artă Craiova și la Muzeul Național de Geologie, București
24 Octombrie 2019, 12:17
WASP Studios și Asociația 4Culture anunță
prezentarea în cadrul eXplore festival #14,
la Muzeul de Artă din Craiova,pe 29 octombrie și la Muzeul Național de Geologie,
Bucureștipe 1 și 2 noiembrie 2019, a celei mai noi creații a lui
Manuel Pelmuș, unul dintre cei mai influenți artiști ai „noului
performance”. Un Lux Pe Care Nu Ni-l Putem Permite (Cumințenia Pământului)
este o versiune live, intangibilă a sculpturii lui Brâncuși, Cumințenia
Pământului, o acțiune continuă ce propune un alt tip de raportare la
istorie, memorie colectivă și la spațiul expozițional.
Proiectul este susținut de către Institutul Cultural Român, și co-finanțat
de Administrația Fondului Cultural
Național (AFCN) șia avut premiera în perioada 8 – 12 octombrie 2019 la Centrul de Arte
Plastice din Bruxelles – BOZAR, cu ocazia expoziției Brâncuși: Sublimarea
formei, din cadrul Europalia Arts Festival, România fiind țara invitată
în cadrul ediției de anul acesta.
Un Lux Pe Care Nu Ni-l Putem Permite (Cumințenia Pământului) pornește de
la o sculptură mai puțin cunoscută a lui Brâncuși, Sculptură pentru orbi
(1920), împreună cu o versiune ”imaterială” a Cumințeniei Pământului (1907).
Lucrarea își propune să intre într-un dialog cu istoria și moștenirea celor
două sculpturi ale lui Brâncuși prin discurs, mișcare, strategii de
reprezentare și politici de personificare, propunând o narațiune mai puțin
canonică a istoriei artei, interogând construcțiile moderniste, și imaginând o
noțiune a istoriei în mișcare, deschisă schimbării și transformării.
Versiunea „imaterială” a sculpturii Cumințenia Pământului, construită din text,
va prinde viață, actualizând și intrând în dialog cu gestul lui Constantin
Brâncuși de la 1920. Textul este un colaj format din comentarii făcute de-a
lungul timpului, de la 1910 și până în prezent, de către public și critici,
comentarii deseori contradictorii despre sculptură. Cumințenia Pământului
răspunde și vorbește ”înapoi”. Folosindu-se de dramaturgia Sculpture for the
Blind, chiar dacă nu o vedem, va trebui să ascultăm ce are de spus și cum își
dorește să rescrie istoria.
O sculptură pe care nu o vezi, dar o asculți.
Manuel Pelmuș (n. 1974, București) trăiește și lucrează în Oslo și
București. Este unul din artiștii cei mai influenți ai „noului performance”,
fiind interesat în ultimul deceniu să reimagineze rolul performance-ului în
contextual artelor vizuale. În anii recenți, proiectele sale au fost prezentate
la Para Site, Hong Kong (2017-18), Tate Modern, Londra și Tate Liverpool
(2016); Ludwig Museum, Köln (2016); Off-Biennale Budapesta (2015 și 2017); Kyiv
Biennale (2015); Centre Pompidou, Paris (2014); Van Abbemuseum, Eindhoven
(2014); Muzeul de Artă Modernă, Varșovia (2014); Para Site, Hong Kong (2014);
Bienala de la Veneția (2013), printre altele. În 2012 i s-a decernat Berlin Art
Prize pentru arte performative, iar în 2014 a primit Premiul de Excelență
decernat de Centrul Național al Dansului din București. Începând cu octombrie
2019, Manuel Pelmuș este “research fellow” la Academia de Arte din Oslo (KHIO).
Maria F. Scaroni artistă
performer și dansatoare, s-a mutat la Berlin în 2004, unde lucrează ca
freelancer. Interpretează și creează lucrări coregrafice, și coordonează
ateliere de dans. A creat și interpretat lucrări cu Jess Curtis,
Jeremy Wade, Frank Willens, Tino Sehgal și Vania Rovisco / AADK. Începând cu
2011, Maria colaborează cu Meg Stuart / Damaged Goods (Until Our Hearts Stop,
Sketches/Notebook, Built To Last) împărtășind cu aceasta și cu o parte a
comunității de dans din Berlin, angajamentul față de improvizație ca eveniment
de performance (City Lights, Auf den Tisch!, Politics of Ecstasy). Coregrafiile ei se
concentrează pe procesul de colaborare, se joacă cu experiențe duraționale și
sunt reprezentate de un mix între performance, coregrafie și instalație. Maria
predă la Universitatea HZT din Berlin și la Colegiul Bard și este implicată în
programe de instruire independente (Berlin, P.O.R.C.H. și ROAR). Din 2017 este
coregrafa rezidentă și membră a grupului Lecken Berlin.
Cristina Toma este actriță independentă. Crede
în latura creativă și inspirată a actorului, în a-și hrăni deschis
vulnerabilitatea și curiozitatea, gânduri ce au condus-o la explorări din mai
multe domenii. Prin urmare, a colaborat în proiecte de teatru, film, dans, performance
și traducere, timp de mai bine de 25 de ani, având proiecte în română, engleză,
franceză și maghiară, produse și realizate în mai multe orașe europene și
Canada.
...
Un Lux Pe Care Nu Ni-l Putem
Permite (Cumințenia Pământului)
Autor: Manuel Pelmuș
Cu: Cristina Toma, Maria F. Scaroni
Producție: WASP
Studios
Proiect cultural co-finanțat de: Institutul
Cultural Român și Administrația Fondului Cultural Național.
Proiect comisionat de Festivalul de Artă
Europalia, curator Andreea Căpitănescu, pentru expoziția Brâncuși: Sublimation
of Form, la BOZAR, Bruxelles
Parteneri: Muzeul de Artă Craiova și Muzeul Național de
Geologie, București
...
PROGRAM
Marți, 29 octombrie
2019
Muzeul de
Artă din Craiova, Sala Brâncuși
12:00 – 14:00
atelier coordonat de Manuel
Pelmuș, cu elevii de la Liceul de Artă din Craiova
15:00 – 17:00
acțiune continuă cu Cristina Toma
Vineri și
sâmbătă, 1 și 2 noiembrie 2019
Muzeul Național de Geologie, București
13:00 – 15:00
acțiune continuă cu Cristina Toma și Maria F. Scaroni