Lansare documentar -Moșteniri Coregrafice: Începuturi
17 Octombrie 2019, 16:41
DS Projects Lab prezintă filmul documentar Moșteniri
Coregrafice: Începuturi, dedicat explorării evoluției artei
coregrafice romȃnești la începuturile ei.
Documentarul
va urmări progresiv evoluţia dansului scenic, încă de la debutul acestei forme
artistice la noi, în anii 1900, apoi în perioada celor două războaie mondiale,
cu accente savuroase despre romantica
și tumultoasa perioadă interbelică, dar și în momentul instaurării comunismului.
Producția are o misiune foarte importantă,
aceea de a contribui la sporirea interesului pentru cunoașterea memoriei
dansului și a identității noastre artistice.
În
interviuri video și audio, personalități
marcante ale dansului, martori ai unei epoci unice, vor documenta demersul
artistic al fiecărui coregraf care a făcut istorie, localizat în timp și
spațiu, precum și integrarea acestuia în contextul complex ale vremii, punând
astfel în valoare diverse momente esențiale pentru dezvoltarea dansului
românesc.
Cei
care au contribuit la re-crearea unei lumi apuse, prin acest produs cultural
atât de necesar pentru moștenirea culturală din domeniul dansului, sunt: Ileana Iliescu, Liana Tugearu, Ioan
Tugearu, Vava Ştefănescu, Cristina Hamel și Cora Benador. Acești colaboratori de seamă ai celor care au
conturat dansul românesc la începutul secolului XX vor lăsa mărturie viitorului cuvinte prețioase despre cine au fost și ce au
construit Anton Romanowski, Floria Capsali, Elena Penescu-Liciu și Mitiță
Dumitrescu.
Anton Romanowski (1882 - 1972), a pus bazele companiei de balet a Operei
din București. A desfǎșurat o extinsǎ activitate de interpret, coregraf și
maestru de balet. Ca pedagog, a contribuit semnificativ la dezvoltarea
ȋnvǎțǎmȃntului coregrafic și a baletului clasic românesc, cȃt și la asimilarea
de către artiștii români a unei estetici specifice creației clasice.
Floria Capsali (1900 – 1982), inspirată de folclorul autohton, a creat
un limbaj complet nou pentru acele vremuri – dansul cult românesc, ȋmbinȃnd
dansul popular cu vocabularul clasic. Astfel, a fost autoarea primelor balete
de inspirație folclorică și a realizat spectacole de euritmie, dansȃnd pe
versuri de Arghezi, Blaga, Eminescu ş.a. Împreună cu Tamara Capp, a pus bazele
Ansamblului Artistic „Ciocârlia“ al M.A.I.
Mitiță Dumitrescu (1909 - 1992), prim-solist al Operei din București și
maestru de balet, a fost soțul Floriei Capsali, alături de care a montat
numeroase spectacole de dans, deosebit de apreciate pentru caracterul lor
creativ. A ȋmbrǎțișat baletul tȃrziu, dar cu pasiune, devenind ȋn timp și un
profesor remarcabil.
Elena Penescu Liciu (1910 – 1996), prim-balerină, prima interpretă din
România a rolului principal Odette-Odile din Lacul Lebedelor în montarea Verei
Karalli. Coregrafă, maestră de balet a Teatrului „Alhambra”, ulterior a
Teatrului de Operetă, a Teatrului de Revistă „Savoy” și a Teatrului Muzical din
Craiova. A înfiinţat prima şcoalǎ de balet a Operei din Cluj și a desfǎșurat o
intensǎ activitate pedagogicǎ ȋn domeniul dansului.
Moșteniri Coregraficeeste un proiect unic și original în domeniul artei
dansului, care valorificǎ printr-o abordare proaspǎtǎ memoria colectivă a
acestei arte, aflată sub forma arhivelor și a documentelor scrise, apelând la
noile tehnologii și tehnici de dramaturgie.
Proiecțiile
vor avea loc:
- Luni,
28 Octombrie, ora 16.30 - Cinema Muzeul Ţăranului Român - Sâmbătă, 2 Noiembrie,
ora 18.00 – Muzeul Naţional de Artă Contemporană - Miercuri, 6 Noiembrie,
ora 18.00 - Cărtureşti Verona
Intrarea este liberă.
Parteneri: Liceul
de Coregrafie "FloriaCapsali",
Cărturești,
MNAC – Muzeul Național de Artă Contemporană,
Cinema
Muzeul Țăranului.
Parteneri media: Radio România Cultural,
Goingout Ro,
Modernism Punct Ro,
Scena9,
Urban.ro,
Revista Secolul 21,
Zile si Nopti.ro.
Proiect
cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional AFCN.
Proiectul
nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național.
AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care
rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitea
beneficiarului finanțării.