Inaugurarea Ansamblului Pieții Habitat
21 Octombrie 2019, 09:28
Joi, 24 octombrie, de la ora 17:00, spațiul
cultural hibrid Art + Design organizează un eveniment public în care se
inaugurează (metaforic) o nouă piață urbană în fața clădirii Habitat Proiect
(Bd. Carol I, nr. 4) din Iași prin prezentarea unei lucrări de artă publică,
deschiderea unei expoziții și organizarea unei discuții de tip 'artist’s talk' cu
realizatorul sculpturii „Berilul”, Lucas Horvath (Austria), în conversație cu
curatorul expoziției „Arhitecturi de laborator”, Cătălin Gheorghe.
The Beryl (II) / Berilul (II)
o sculptură în spațiul public, realizată de
Lucas Horvath (AT)
Titlul lucrării este o aluzie la eseul „Despre Beril”,
scris în 1458 de Nicolaus Cusanus, în care este pusă în discuție cunoașterea
simbolică pornind de la metafora pietrei de beril (ref. în eng. Nicholas of
Cusa, „De beryllo” / „On the Beryl (On [Intellectual] Eyeglasses”).
Cardinal, politician, filosof și teoretician al
aprehensiunii (avant la lettre),
Cusanus a meditat asupra problematicilor introspecției metafizice prin probarea
unor dovezi prin intermediul utilizării efectelor oglindirii/speculării
(urmărind semnificațiile a ceea ce el numește „lentilele intelectuale”).
Sculptura cristalină oglinditoare/reflectoare, executată
de Lucas Horvath și asistenții săi în Iași, are două scopuri:
1. intenționează să reflecte specificitățile dialectului
arhitectural unic al modernismului târziu din România, fațada clădirii Habitat
Proiect fiind în mod literar oglindită.
2. în același timp, prin intermediul motivelor care sunt
realizate cu spray-ul pe suprafața oglinditoare a sculpturii (utilizând
ochelari striviți și sticlă spartă ca aluzie la simbolistica metafizică a lui
Cusanus), artistul continuă o serie de lucrări începute pe parcursul anului
trecut pe perioada unei rezidențe la Paris.
Arhitecturi de laborator / Laboratorial
Architectures
o expoziție pe casa scării fostului ICPROM
(actualul Habitat Proiect), Corp B, curatoriată de Cătălin Gheorghe (RO)
Expoziția propune parcurgerea unui itinerariu
spațial prin reflectarea asupra imaginării arhitecturale a patru piețe publice
ale orașului Iași și întoarcerea privirii retrospective asupra graniței
temporare dintre cea de-a doua jumătate a anilor '60 și începutul anilor '70, o
perioadă de calibrare a utopiilor modernismului socialist care avea să se
termine brusc prin pragmatizarea politicilor locuirii și a economizării
resurselor materiale.
Printurile grafice, realizate prin scanarea selectivă
a planșelor colectivului de arhitecți ai ICPROM Iași (Institutul de Cercetare
și Proiectare Moldova) sunt instalate pe verticala casei scării corpului B al
clădirii Habitat Proiect (în care a activat până în 1991 ICPROM-ul, redenumit
ulterior Habitat Proiect), construind într-o spirală progresivă, pe patru
etaje, traseul unui vizitator care sosește în Piața Gării, urcă către Piața
Tineretului (actuala Piață Mihai Eminescu), înaintează către Piața Teatrului și
ajunge în Piața Palatului (Culturii), parcurgând astfel diferite ansambluri
utopice, proiecte urbanistice nerealizate, în care ar fi avut loc alte vieți,
alte moduri de a trăi. Lucrările, „găsite” în arhiva Habitat Proiect, rămân
nesemnate, făcând o aluzie de corespondență la munca colectivă și anonimă a
arhitecților din cadrul ICPROM în perioada realizării acestor desene de
schematizare a unor proiecte de sistematizare urbană a unor piețe
reprezentative pentru municipiul Iași.
Expoziția ia accentul de pe chestionarea
formelor de reprezentare ale puterii politice în peisajele urbane, aducând mai
curând în atenție forța de expresie estetică și socială a unor forme de gândire
implicate în organizarea modernistă a funcționalizării spațiului comunal al
unor piețe publice reprezentative pentru configurarea hărții nervurale a
orașului Iași. În subsidiarul construcției expoziționale se poate observa
specularea raportului de ficționalizare dintre laboratorul de reprezentări
arhitecturale, activat la intersecția spațiilor libere ale conceptualizării și
ale desenului, și recognoscibilitatea spațiilor urbane reale vizate în procesul
de imaginare. Prin utilizarea limbajului arhitecturii brutaliste, raționaliste
și funcționaliste -- care va fi expus ulterior unei relații de forță cu
strategiile urbanismului de urgență -- spațiul urban devine un spațiu de
compoziție, cu o estetică minimală, relativ sobră, dar absolut elegantă, și cu
o semnificație maximală a relevanței trăirii în paradigma comunalității.
Artist Talk: Lucas Horvath, în conversație cu Cătălin Gheorghe
Librăria Art+Design (clădirea Habitat
Proiect, B-dul Carol I, nr. 4, Iași)
Atât expoziția curatoriată de Cătălin
Gheorghe cât și intervenția sculpturală din fața clădirii Habitat Proiect
realizată de Lucas Horvath, care ar putea contextualiza identificarea unei noi
piețe publice inserată în axa Bulevardului Copou, pot fi percepute ca forme
modale de imaginație care ar proiecta condițiile unei reinventări tactice a
spațiilor publice pe care le putem trăi în comun.
Lucas Horvath este un artist vizual care trăiește și
lucrează în Viena (Austria). El lucrează în mediul desenului, picturii,
sculpturii, instalației, fotografiei și al fișierelor audio. Dintre expozițiile
sale solo se pot menționa: „Passenger Pym” (2017) și „TURBULENZEN” (2016),
ambele la Republik Kugelmugel (Viena), „S ́empty” (2013) la Galerie Alcatraz
(Hallein), „Urban Evidence” (2007) la Galeria Vector (Iasi), „The Piranesi
Lounge” (2006) la Kunstverein Salzburg, „marakech suite” (1995) la Galeria Bab
Doukalla (Marrakech, Maroc) și Galeria Chorfi (Casablanca, Maroc). De asemenea,
a participat și la o serie de expoziții de grup, dintre care se pot menționa:
„Im Schwarm der Objekte” (2018) la Cité internationale des Arts, (Paris),
„Weitermachen“ (2017) la Kunstwerkstatt Tulln, „New frontiers: zeichnen” (2013)
la Frohner Kunstforum (Krems), Galerie d ́architecture (Paris),
Architekturzentrum (Viena), 2011: „Sense and Sensibility” (2011) la Kunstverein
Salzburg, Bienala Periferic (2003) din Iași. A ținut o serie de prelegeri la
Salzburg International Summer Academy (1996-2002), la Departamentul de Studii
Media din cadrul Universității din Viena (2007) și la Academia de Arte Frumoase
din Casablanca și din Tetouan (2008). A publicat, printre altele, în: Herbert
Bayer / Sepp Maltan: Die italienische Reise, Hg.: OÖ Landesmuseen, Weitra
(2017), Vector - critical research in context, Frieze Foundation și Vector,
Londra și Iași (2010).
Cătălin Gheorghe este teoretician, curator, editor și
conferențiar universitar la Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din
Iași, unde predă cursuri de Estetica artelor vizuale, Studii vizuale
aplicative, Teorii și practici ale cercetării artistice și Studii și practici
curatoriale. Este curator al platformei educaționale de cercetare critică și
producție artistică „Vector - studio de practici și dezbateri artistice” din
2007 și editor al seriei de publicații „Vector - cercetare critică în context”
din 2005.
Proiect
derulat de Art + Design și co-finanțat de AFCN. Sponsori: Gramma, Cuptorul
Moldovencei. Parteneri media: Wink, Radio România Cultural, RFI, Ziarul de
Iași, Modernism.ro.