Ileana Pascalau SHAVING THE CATERPILLAR
06 Octombrie 2022, 10:53
Mobius Gallery
13 octombrie – 13 noiembrie 2022
„Shaving the Caterpillar” desfășoară un univers „suprarealist-isteric”, plin de obiecte, instalații și desene hiperreale, o estetizare ludică și înțeleaptă a mai multor experimente violente întreprinse asupra corpului feminin, de-a lungul timpului, în numele științei. Întrebările ridicate în cercetarea Ileanei Pascalau cu privire la construcția diferenței sexuale o poartă pe artistă prin felurile în care corpul feminin a fost reglementat, disciplinat și controlat prin intermediul medicinei, în loc să fie ajutat sau vindecat, până la începutul secolului XX. În lumina Iluminismului European, premisele cu privire la natura dublă a tuturor lucrurilor, inclusiv separarea corpului și a minții, fac loc încercărilor medicinei de a „ușura” suferința mintală care a dus de fapt la un efect total opus, sporind trauma și inhibiția sexuală. Opera Ileanei Pascalau explorează părți din istoria „deviantei”, convertind “obiectele” studiului masculin în fragmente transgresive ale dorinței feminine. Expoziția „Shaving the Caterpillar” pune în scenă o muzeificare teatralizată a așa-numitului mister feminin, furând și queerizând munca unor cercetători, bărbați, prea serioși.
Pornind de la interesul redescoperit pentru anatomia femeii în secolul XVIII, o perioadă ce a văzut prima reprezentare a scheletului feminin și mult prea multe teorii despre calitățile periculoase ale uterului, doctorii și-au permis o privire tot mai apropiată asupra naturii „celui de-al doilea sex”. Preocupările medicale, alimentate constant de anxietăți sociale cu privire la responsabilitățile reproducătoare ale femeilor, au mers în secolul XIX dincolo de bolile corporale către o „igienă” a minții. Era o vreme în care medicina reprezenta o unealtă de reglementare a comportamentului femeilor și de control al corpurilor și gândurilor lor. De la prima sa reprezentare la inventarea isteriei în anii 1880, arcul coloanei feminine, contorsionarea, a fost măsura flexibilității graniței dintre observație și imaginație în contextul cercetării medicale. Ileana Pascalau apropriază observații științifice, le obscurează și schimbă în obiecte artistice ale fanteziei, dorinței și plăcerii. Părți exagerate ale corpului, absurdități anatomice sau mici greșeli sunt extrase din narativele patriarhale ale durerii și transformate în frumusețe feministă. De la gesturi la straturi, texturi, forme, simboluri sau materiale ale din domenii care variază de la științele medicale la BDSM sau alte sexualități perverse, expoziția „Shaving the Caterpillar” induce un spațiu libidinal, între darkroom și cameră de tortură, amintindu-ne cu tandrețe că corpurile noastre sunt „un teren de luptă” (Barbara Kruger). Explorând vremurile când maladia feminină era privită drept o curiozitate, demersul artistic al Ileanei Pascalau devine o practică comemorativă, amintind mai multe povești ale unor femei bolnave cărora, timp de mai mult de un secol, boala le-a transformat corpurile în câmpuri de experimente dezumanizante făcute de bărbați în numele științei. Învățarea, amintirea, dezvățarea și transformarea sunt unelte pentru o întâlnire radicală cu istoria medicinei. În cuvintele Ileanei, opera ei „va acționa ca niște instrumente criminalistice care să scoată la lumină noi fapte în ginecidul ce a culminat la finele secolului trecut cu închiderea a numeroase femei în aziluri de boli psihice”.
Titlul expoziției, „Shaving the Caterpillar”, este un omagiu adus poetei Anne Sexton (1928-1974), prima scriitoare care a îndrăznit să scrie despre sexualitate, sâni, utere, masturbare și multe altele.