Ignacio Uriarte transformă mașini de scris în instrumente muzicale într-un performance cu Timm Brockmann
31 Mai 2022, 09:53
Performance-ul, filmat în atelierul din Berlin al artistului, este un eveniment conex al expoziției online Time Lines: Ignacio Uriarte.
gaepgallery.com| @gaepgallery | @gaep.gallery
Cu ocazia expoziției online Time Lines: Ignacio Uriarte, Gaep prezintă pe site-ul galeriei un performance filmat, susținut de Ignacio Uriarte și producătorul de muzică electronică Timm Brockmann. În timp ce artistul vizual transformă mașini de scris obișnuite în instrumente muzicale, muzicianul generează sunete cu un sintetizator analogic și un drum machine, rezultatul fiind un dialog muzical ce evidențiază diverse elemente de percuție mecanice și electronice. Produsul unei sesiuni de improvizație între Uriarte și Brockmann, performance-ul a fost înregistrat în atelierul din Berlin al artistului.
În practica lui artistică, Uriarte utilizează mașina de scris ca un mijloc de exprimare neconvențional. În timp ce desenele sale realizate la mașina de scris dezvăluie compoziții geometrice generate prin imprimarea repetitivă a unui semn grafic, pentru lucrările de sunet artistul folosește același tip de instrumente pentru a produce sunete cu un caracter muzical.
Așa cum reiese din sesiunea alături de Timm Brockmann, filmată de Cristian Flores, Uriarte convertește obiectul non-muzical într-un instrument ritmic nu doar prin apăsarea repetitivă a unor taste, ci și prin lovirea tamburului sau ruperea unor foi de hârtie scoase din mașina de scris. Împreună cu echipamentul specific de muzică electronică, acest vechi instrument de lucru, cândva omniprezent în birouri, creează un sound captivant.
Lucrările lui Ignacio Uriarte sunt strâns legate de backgroundul lui profesional. În urmă cu aproape 20 de ani a demisionat din ultimul job corporate pentru a face doar artă. Nu a renunțat însă la universul office. Folosește în continuare instrumente banale de birou – pixuri, markere permanente, foi de dimensiuni standard, ștampile, rigle, mașini de scris etc. – și gesturi repetitive. Organizate cu o anumită cadență, acestea transcend însă obișnuitul. De-a lungul timpului a realizat mai multe lucrări pentru care a utilizat mașini de scris (desene și instalații de sunet) sau prin care le-a adus un omagiu (filmul The History of the Typewriter Recited by Michael Winslow).
Time Lines: Ignacio Uriarte (18 aprilie – 29 mai) va fi urmată de alte două expoziții online – Raluca Popa (30 mai – 10 iulie) și Răzvan Anton (11 iulie – 21 august) –, toate în spațiul virtual Viewing Rooms de pe gaepgallery.com.
Time Lines este un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Parteneri media: igloo, Curatorial, IQads, Radio România Cultural, Revista ARTA
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.