Greii muzicii uşoare româneşti: TRIO ARMONIA, SURORILE COSAK, TRIO CABAN, FRAŢII MENTZEL
05 Martie 2019, 06:54
Către finalul primei jumătăți a secolului trecut, moda grupurilor vocale în contextul divertismentului acaparase gustul publicului, la noi ca și peste hotare. Iată câteva dintre ele: unele cu existență limitată; altele longevive dar având, fiecare, anii săi de glorie
TRIO ARMONIA
Componente: Margareta Mureșanu, Victoria Manolescu Dinicu, Mona Scotti. Înființat în 1934 și lansat în concertul O seară de muzică ușoară dirijat de Edmond Deda. Cele trei au fost componente ale Corului Radio dar succesul lor major, mai ales în anii ’60, a determinat continuarea activității până la plecarea din formație a Monei Scotti.
Printre melodiile care au influențat popularitatea lor (în sensul augmentării ei) s-au numărat: Picături din cer (Marius Mihail), Rumba negra (Lecuona), Moulin rouge (George Auric), Zboară săniuță și Amintiri din București (Sile Dinicu), Cânt de dragul tău și Cătălin (Temistocle Popa), majoritatea înregistrate în studiourile Radio. Au cântat alături de Alin Noreanu și Mara Ianoli.
https://www.youtube.com/watch?v=W-t30TqI2eI
SURORILE COSAK
Edmond Deda le numește două instrumente muzicale – atât de perfectă era sincronizarea, omogenitatea interpretării lor. Au activat în Teatrul de revistă ulterior numit Constantin Tănase, încă de la înființarea acestuia. Au participat, ca atare, la sute de spectacole. Și aprecierea compozitorilor a fost pe măsură; le-au oferit partiturile lor Gelu Solomonescu (M-am supărat pe inima mea), Radu Șerban (Pe strune de chitară), Elly Roman (Banjo, banjo și Tren fără fum). Nici versiunile românești ale marilor hit-uri internaționale nu le-au lipsit din repertoriu.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=kEdzd-zk82o
TRIO CABAN
A debutat în 1959, la Teatrul muzical din Deva, binecunoscut compozitorilor de muzică ușoară, creatorilor de reviste scenice, adevărată pepinieră de talente și pentru scenele capitalei. Componența cu care trio-ul a venit la București în 1961: George Caban, Constantin Caban, Puiu Deheleanu. Inițial specializați în repertoriul sud-american, și-au construit treptat o serioasă colecție de piese autohtone. Cu ele au înregistrat succese apreciabile la Paris și Berlin unde au fost invitați să cânte, alături de Estrada bucureșteană; presa franceză i-a apreciat în mod deosebit pentru coeziunea vocilor, pentru dinamismul și mișcarea scenică trepidantă. Au fost mult cerute din repertoriul lor piesele E numai una, numai una (Aurel Giroveanu, cu evident ethos folcloric), Dac-așa vrei tu, Hai băieți, Vivat dragostea (Temistocle Popa), Tinerețe fără bătrânețe (Vasile Veselovski). Și-au păstrat multă vreme și repertoriul sud-american, mult apreciat de publicul nostru.
https://www.youtube.com/watch?v=fWHvO6t5HPY
FRAȚII MENTZEL
Vasile și Eugen au încercat mirajul scenei din copilărie: dansau step, înaintea filmelor la cinematograful american de pe Calea Moșilor… Succes major au înregistrat însă în revista Studenție, studenție. Timp de zece ani au parte de aplauzele auditorilor. Vasile Mentzel încercase și reușise în mai multe domenii ale artei: era poet – publicat, compozitor, dansator, grafician. A colaborat și ca solist la Teatrul de revistă Constantin Tănase, la Teatrele Ion Creangă din București, la cele din Brăila și Satu Mare. A fost solicitat în spectacolele de teatru tv, în film, la Radio (tot în domeniul teatral).Marile succese de repertoriu – piesa Over the rainbow din filmul Vrăjitorul din Oz și N-am știut să te păstrez de Noru Demetriad – mențiune la festivalul de muzică de la Mamaia, ediția 1965. De asemenea Hai la drum de Valențiu Grigorescu, Spune-mi unde, când și cum de Ion Vasilescu (alături de Pompilia Stoian), De când mă știu de Ramon Tavernier.
https://www.youtube.com/watch?v=sounjAvrmfY
La revedere, a dvs. Daniela Caraman Fotea
Coordonatoare programului – Sorina Goia