Gorzo în fața la MNAC, între casa Domului (Catedrala Mânturirii Neamului) și Casa Poporului
31 Mai 2019, 10:01
GHEORGHE
| Dumitru Gorzo
Gorzo
ridică la propriu cea mai recentă sculptură a lui în fața
Muzeului Național de Artă Contemporană. Se numește GHEORGHE și
înainte să ajungă la MNAC a fost o casă. Casa bunicului lui Gorzo
din Ieud, Maramureș. Gorzo a decis că Gheorghe
este și o măsura a limitelor lui fizice. Îl ridică pe Gheorghe cu
propriile mâine, fără asistenți sau alte ajutoare. Atât cât
poate Gorzo să ducă, atât se va înălța și Gheorghe în fața
MNAC, între casa Domului (Catedrala Mânturirii Neamului) și Casa
Poporului.
Când:
Duminică, 2 iunie, ora 17:00
Unde:
în fața Muzeul Național de Artă
Contemporană
Intrarea
este gratuită, iar accesul se face liber cu mașina pe la poarta B3
din Calea 13 Septembrie.
Curator:
Silviu Pădurariu, Unrest/Bucharest
GHEORGHE
reprezintă faza finală a unui șir de intervenții asupra casei
părintești — o construcție realizată la începutul sec. al
XX-lea, Ieud, Maramureș, de către bunicul artistului. În
actualitate, înainte de a fi dărâmată, casa a fost supusă unei
prime acțiuni, în interior, sub forma unui performance intitulat
„Reziliența”
(2017). Artistul a sculptat și desenat prin scrijelire pereții,
schimbând funcția inițială civilă cu o alta — estetică și
mnemonică. „Reziliența”, care a constat într-un dialog al
hazardului între instrumentele dure ale sculpturii și fragilitatea
lutului, a reprezentat prima etapă a „eliberării” scheletului
lui GHEORGHE din materia casei.
GHEORGHE
este o dezvăluire a camuflajului; reprezintă aducerea la suprafață
și în actualitate a structurilor tehno-organice ascunse; este un
act de auto-expunere și auto-angajare în procesul direct și
ireversibil al degradării. Dincolo de conotațiile iconografice
tradiționale, religioase și eroice depozitate în „nume”,
GHEORGHE își dobândește semnificația prin
calitatea topo-comunicativă pe care o primește prin amplasare.
GHEORGHE este atât un partener de dialog critic (cultural,
civil, spiritual, arhitectural și ideologic) cu cele două
construcții-simbol — „casa”-Catedrală și „casa”-Palat —
cât și un semn de reorientare pe harta actuală a globului.
Dumitru
Gorzo (n. 1975 Ieud, Maramureș) trăiește și lucrează în New
York, Bushwick, este reprezentat de galeria Slag Gallery. Limbajul
vizual al lui Dumitru Gorzo împletește mediile și tehnologiile
tradiționale și moderne într-o direcție semiotică critică și
afirmativă adresată schimbărilor sociale și problemelor imaginii
din actualitate.
MNAC SPRING / SUMMER SEASON 2019
Colecția
de artă Renault pentru prima dată în România. În scenografia
murală creată de pictorul Christian Hidaka, o nouă viziune
artistică: a prietenului său, sculptorul Raphaël Zarka. Yvonne
Hasan ─ o imagine de ansamblu a unei vieți artistice
prea puțin cunoscute. O privire în
atelierul secret al lui Sorin Neamțu. Street Art pe scările
interioare ale muzeului și o istorie a artei contemporane din
România într-un discurs expozițional inedit.