Expoziție Paradyse of the Damned a artistului sud-africa Vusi Beauchamp
27 Septembrie 2019, 09:18
Borderline
Art Space
organizează, în spațiul Galeriei
Victoria
din Iași (P. Unirii nr. 12), expoziția personală a artistului
sud-african Vusi
Beauchamp.
Intitulată „Paradyse of the Damned” (Paradisul damnaților),
expoziția este curatoriată de Judy Peter (Africa de Sud) și poate
fi vizitată în perioada 2-12 octombrie. Deschiderea are loc pe 2
octombrie, începând cu ora 18:00.
Memoria şi nostalgia au
devenit spaţii emoţionale invadate de audienţa care caută sensul
prezentului atât de contestat şi controversat. Totuşi, opera lui
Beauchamp nu este sufocată de idea de a analiza conflictul având o
consideraţie nostalgică pentru trecut, ci mai degrabă cred că
aceste reprezentări stratificate multimedia sunt înrădăcinate în
prezent. Există o spontaneitate a stratificării lucrurilor complexe
şi a aluziilor răutăcioase privind alianţele politice care se
schimbă în spaţii naţionale şi globale – care sunt foarte
diferite de aspiraţiile deterministice ale idealului marxist cândva
privit ca o utopie în timpul anilor marcaţi de Apartheid.
Termeni precum „post-rasă”,
„post-negru”, „post-Apartheid” sunt doar câteva dintre
cuvintele pe care le-am folosit pentru a defini opera timpurie a lui
Beauchamp; în expoziţia sa intitulată “Paradyse of the Damned”
(Paradisul damnaților), aceste sintagme par să rezoneze mai
puternic – o altă complicaţie inteligentă a unei scrieri
politice provocatoare a culturii contemporane atât de răspândite,
a post-democraţiei şi a liberalismului neocolonial. Artistul
Beauchamp este designer multimedia, regizor artistic şi ilustrator,
precum şi un practician creativ împlinit din domeniul vizual şi
cultural în plină expansiune. El se luptă existenţial cu toate
contradicţiile fără precedent privind rescrierea realităţilor
culturale şi politice atât de răspândite în filmul blockbuster
Black Panther, realităţile construite ale ideologiei legate de rasa
neagră, de stereotipii privind genul şi ierarhizarea darwinistă a
raselor, în lucrarea sa numită Borders.
Profilul său este oarecum
tipic pentru generația mai tânără de artiști sud-africani
educați - care nu au fost aculturați în indiferență atunci când
reflectau asupra politicii tensionate din țară sau asupra
manifestărilor neoliberale ale unei mici burghezii negre în
creștere. El rămâne hotărât în dorința sa autoimpusă de a
răspunde dezbaterii politice contemporane, discursului și
schimbării regimului. În timp ce lucrările sale par să condenseze
contestația și neîncrederea, în 2018 - un timp al întârzierilor
în practicile continue care susțin o ierarhie de rase și idei
legate de privilegiu și drept, prin iconografiile sale stridente și
prin utilizarea provocatoare a mediului și tehnicii, el este
consecvent în comentariile și satirele sale politice nonconformiste
și nelimitate.
Deşi ne aflăm într-o nouă
dispensă politică, Beauchamp contestă valorile ideologice
dominante ale analizei sale. Din punct de vedere istoric, discursul
politic privind genurile, rasele, etniile şi istoriile sunt
integrate adânc în peisajul politic. Deşi noile abordări ale
scrierii istoriei sunt direcţionate către omisiunile sau
istorisirile neglijate din istoriografia colonialistă, deschizând
căi către dezbaterea critică privind ideologiile dominante,
sistemele de putere şi cunoaştere, noile abordări ale istoriei ar
trebui să fie eliberatoare, umanizante, creative şi critice, creând
un spaţiu propice interpretării, dezbaterii şi concursurilor,
având şi capacitatea de a susţine o societate echitabilă şi
tolerantă.
Această expoziție este
destinată să demaşte și să destabilizeze succesele iconice ale
culturii populare și, în acelaşi timp, să interogheze modul în
care măsurăm succesul lui Black Panther. În mijlocul unor
atrocități continue asupra femeilor din Nigeria, puterea avută de
social media este cea a unui instrument de perpetuare a
stereotipurilor care definesc Africa Eurocentrică prin statutul său
inferior, „de rahat”, acesta este unul dintre momentele de
consternare care stau la baza corpului de lucrări ale lui Beauchamp.
Fiecare operă este înfrumuseţată cu ajutorul unor semnificanţi
pentru a dezvolta scrierile diverse şi nuanţate ale naraţiunilor
post-democratice sud-africane, în spaţiile largi şi tulburi ale
dezlocuirii.
Mxolisi Vusimuzi
Beauchamp,
sau Vusi Beauchamp, s-a născut în 1979 la Limpopo, Africa de Sud.
Locuiește și lucrează în Pretoria și Johannesburg, Africa de
Sud. A studiat Pictura și tiparul la Tshwane University of
Technology, Pretoria and Design Grafic în Damelin, Johannesburg. Se
descrie ca fiind artist, dar și designer multimedia și regizor
artistic. În ultimii 12 ani, lucrările sale au integrat pictura,
vopseaua cu spray și tehnica stencil. A participat la numeroase
expoziții de grup și a avut trei expoziții personale.
Judy Peter
este un istoric al artei culturii vizuale, cercetător, educator,
designer de bijuterii și Șef de departament. A fost lector senior
și Șef de departament la Universitatea de Tehnologie Vaal,
Universitatea Centrală de Technologie și la Universitatea din
Johannesburg. A publicat în domeniile studiilor de gen, studiilor
post-coloniale și studii culturale în reviste academice
sud-africane și internaționale. Judy Peter a curatoriat expoziții
de bijuterii în Johannesburg, Londra și Zagreb și a fost implicată
în Asociația Istoricilor de Artă Sud-Africani.
Expoziție organizată de
Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași, în cadrul
proiectului „Peisaje improbabile”. Proiect co-finanțat de AFCN
și Universitatea din Johannesburg. Sponsori: Gramma, Cuptorul
Moldovencei. Parteneri media: Radio România Cultural, RFI, Ziarul de
Iași, Modernism.ro.