Expoziție de grup Dogman la Borderline Art Space
19 Februarie 2020, 09:22
Vineri, 21
februarie 2020, începând cu ora 18:00, Borderline Art Space
găzduiește vernisajul expoziției „Dogman”, curatoriată de Raluca
Oancea. Artiști participanți: Suzana Dan & Emilian
Croitoru, Vlad Dinu, Dragoș Dogioiu, Anastasia Lungu, Marta Mattioli, Liviu
Ralea, Ștefan Simion. Expoziția va putea fi vizitată până pe 22 martie 2020.
Argument curatorial:
În 2015 la apariția
filmului Heart of a dog, una dintre
cele mai poetice dar și lucide realizări ale perioadei postumaniste, Laurie
Anderson povestea cum abia pornind cu pași mici de la relația cu câinele ei a
reușit să înțeleagă idei mari ca timpul, dragostea și moartea. Neașteptat este
că în primăvara lui 2007, când discursul postumanist, dedicat regândirii
raportului dintre om și registrul viului,
nu ajunsese încă pe buzele tuturor, Suzana Dan reușea să creeze același tip
de lume virtuală, afectivă nu în film ci într-o instalație in situ, apărută pe zidurile unei clădiri abandonate din Sinaia, în
urma unei rezidențe ArtistNe(st). Proiectul intitulat Museum of Dog, plasa imaginile câinilor
iubiți de Suzana de-a lungul timpului în contextul unei lucide meditații asupra
raportării omului epocii tehnologice la animalele sale, constituind astfel nu
doar un demers postumanist avant la
lettre ci și un exemplu de lucrare vizuală care, similar filmului lui
Anderson, combina structura și textura viselor cu metoda de parcurgere a scufundării (într-o meditație filosofică
ori într-un coșmar tehnologic al progresului și funcționalității).
Poate și mai
neașteptată va fi întâlnirea dintre muzeul Suzanei și un grup de foarte tineri
artiști din București care în vara lui 2019 vor redescoperi casa și, fără a
știi despre ce e vorba, vor lansa acolo propriile investigații. În jumătatea de
an care a trecut de atunci unii dintre ei au filmat, pentru a monta și
recontextualiza sau pentru a livra mai apoi variante digitale, animate ale
desenelor încă vizibile pe pereți. Unii au cules flori de tencuială de pe
zidurile reci sau au recuperat dintr-un canal din curtea casei scheletul alb al
unui câine. Alții au înregistrat sunete -
ale câinilor din Sinaia, ale propriilor voci sau pași ce călcau peste
cioburile și gunoaiele adunate în casă. Cu gândul la perisabilitatea imaginii
și a sentimentelor, unii au șters chiar bucăți din desenele de pe pereți
(pentru ei pe atunci anonime).
La intersecția
tuturor acestor întâlniri întâmplătoare (sau nu), la intersecția esteticilor și
a mediilor – pictură, fotografie, instalație, sunet, film -, a apărut proiectul
DogMan.
El vorbește despre miracolul întâlnirii dar și despre inevitabilul despărțirii
și al distrugerii. El îi propune omului recent să se reapropie de pământ
asemeni câinelui, nu doar pentru a recupera simțul mirosului și perspectiva de
la firul ierbii, ci pentru a înțelege necesitatea ieșirii din antropocentrism și
a renunțării la subsidiarele plăceri și suferințe ale egoului. El prezintă
animalele noastre ca oglinzi în care ne putem privi pentru a înțelege mai bine
dragostea, moartea ba chiar actul gândirii însăși. El prezintă moartea ca
eliberare a iubirii, tristețea aurie simțită la despărțirea de câinii
copilăriei noastre (și aici îmi vine în minte micul câine al lui Goya din
1820), la dispariția unor oameni frumoși (Suzana
o amintește pe Gabriela Tudor). El încearcă să explice, asemeni filmului lui
Anderson, ce înseamnă a te simți
trist fără a fi trist.
În cele din urmă,
ca proiect colaborativ în care pictura Suzanei întâlnește recontextualizările
digitale ale unor tineri orchestranți ai glitch-ului
și noise-ului, DogMan lansează invitații
de a explora mai departe versatilul muzeu al câinelui:în varianta sa de blog (museumofdog.blogspot.com), de expoziție
adresată ieșenilor sau, de ce nu, în varianta fizică a vechii și impunătoarei
clădiri abandonate a unui restaurant comunist. Actual și virtual, fizic și
digital totodată, acest loc al morții și al iubirii, situat la intersecția
cimitirului cu muzeul, rămâne un inedit exemplu de heterotopie, un spațiu altfel,
ordonat după propriile legi și bulevarde, o sinteză de multiple felii de spațiu
și timp.
Expoziție
organizată de Borderline Art Space prin Asociația Culturală AltIași. Proiect
co-finanțat de AFCN. Sponsori: Gramma, Cuptorul Moldovencei. Parteneri media:
Wink, Radio România Cultural, RFI, Ziarul de Iași, Modernism.ro.