Expoziția lui Pavel Brăila la Eastwards Prospectus se prelungește până pe 22 aprilie
10 Martie 2017, 16:50
- New Year’s Dissections, prima expoziție de amploare dintr-o galerie de artă din București a lui Pavel Brăila, poate fi vizitată timp de încă șase săptămâni.
- Pavel Brăila este un artist care a fost prezent la documenta11 (2002) și Manifesta 10 (2014), două dintre cele mai mari evenimente de artă contemporană din Europa.
PAVEL BRĂILA: New Year’s Dissections
13 ianuarie – 22 aprilie 2017
Eastwards Prospectus – Str. Plantelor nr. 50, București
eastwardsprospectus.com | #PavelBraila | #NewYearsDissections
Ca urmare a succesului înregistrat de la vernisajul din 13 ianuarie și până acum, expoziția lui Pavel Brăila la Eastwards Prospectus va rămâne deschisă până pe 22 aprilie. Intitulată New Year’s Dissections, aceasta este prima expoziție de amploare dintr-o galerie de artă din București a lui Pavel Brăila, un artist care a fost prezent la documenta11 (2002) și Manifesta 10 (2014), două dintre cele mai mari evenimente de artă contemporană din Europa.
Solo show-ul, ce se desfășoară pe ambele etaje ale galeriei, aduce laolaltă lucrări video, serigrafii și fotografii, majoritatea inspirate de Moldova și Chișinău, orașul natal al artistului. Printre lucrările expuse în premieră la Eastwards Prospectus se numără seria Stolen Billion, inspirată de ceea ce a fost numit „jaful secolului” - furtul a un miliard de dolari din sistemul bancar al Moldovei. Pavel Brăila oferă o reprezentare vizuală pentru această sumă de bani într-o serie de șase serigrafii, fiecare dintre ele redând miliardul convertit în lei moldovenești și descris în câte una dintre bancnotele ce formează sistemul monetar al țării (1, 5, 10, 20, 50 și 100 lei). El subliniază astfel caracterul abstract al imaginii unui miliard de dolari în mintea majorității locuitorilor din Moldova.
Tot în premieră sunt expuse câteva lucrări video noi ale artistului: Foaia de control, care ne amintește de alfabetele diferite folosite în funcție de împrejurările politice, prin intermediul unei mașini de scris ale cărei litere chirilice sunt înlocuite de cele latine, și Narrated History, o serie de interviuri de rememorare realizate de Pavel Brăila cu părinții și alți membri ai familiei.
Tema amintirilor este prezentă și în lucrările video Recalling Events și Kick Off, în timp ce New Year’s Dissections, care dă titlul expoziției, este un jurnal vizual al unei seri de Anul Nou în Moldova, când oamenii ciocnesc paharele de șampanie la miezul nopții atât după ora Chișinăului, cât și după ora Moscovei.
„Multe dintre lucrările lui Pavel Brăila sunt inspirate de Moldova și Chișinău și sunt dedicate lor. El este unul dintre puţinii artiști care reușesc să vorbească despre o naţiune fără să eșueze în naţionalism, să evoce un stil de viață fără lamentaţii nostalgice, să creeze ode fără să se transforme într-un bard al statului”, spune criticul de artă Raluca Voinea.
„În New Year’s Dissections, artistul folosește ocazia oferită de începutul de an pentru a reflecta asupra unui trecut guvernat de vechile obiceiuri și asupra unui viitor ce pare tot mai nesigur. Reflecţiile sale sunt însă pline de ironie: în spaţiul expoziţional suntem întâmpinaţi de portretul unui gangster transformat în erou revoluţionar și numărăm banii jefuiţi de politicieni transformaţi în hoţi de bănci, în timp ce pășim pe straturi groase de confetti și sărbătorim o Moldovă care se întoarce când spre Est, când spre Vest, când spre Est, când spre Vest”, adaugă ea.
Pavel Brăila (născut în 1971) a participat, începând cu mijlocul anilor ’90, la numeroase expoziții și festivaluri de film, cu filme, lucrări video, fotografii și performance-uri. Și-a câștigat faima internațională odată cu selectarea la documenta11 (Kassel, 2002), cu filmul Shoes for Europe. Recent, a fost prezent în programul bienalei Manifesta 10 (2014), cu o serie de performance-uri desfășurate în spații publice din Sankt Petersburg, și a realizat conceptul artistic al primului Pavilion al Moldovei la Expoziția Universală (Milano, 2015). Printre expozițiile sale personale se numără cele desfășurate la Neue Nationalgalerie (Berlin, 2007), Yvon Lambert (Paris, 2008) și Galerie Jan Dhaese (Gent, 2009).
Partener al expoziției New Year’s Dissections de la Eastwards Prospectus este BRD - Groupe Société Générale.