Expoziția Ecologies of Repair de la Gaep: lucrări noi de la opt artiste emergente, pe teme actuale
05 Septembrie 2022, 13:59
ARTISTE: Amaia Molinet, Anca Bucur, Andreea Medar & Mălina Ionescu, Diana Popuț, Lucia Ghegu, Stanca Soare, Thea Lazăr
CURATOARE: Adelina Luft
10 septembrie – 5 noiembrie 2022
Vernisaj: sâmbătă, 10 septembrie, 16:00 – 20:00
Gaep: Strada Plantelor 50, București
gaepgallery.com| @gaepgallery | @gaep.gallery
Stanca Soare, Are Paved, 2022, cărămizi din cenușă și teracotă, grâu, pai, sticlă, 20 x 20 x 40 cm
Gaep prezintă Ecologies of Repair (10 septembrie – 5 noiembrie 2022), o expoziție de lucrări noi de la opt artiste emergente – Amaia Molinet, Anca Bucur, Andreea Medar & Mălina Ionescu, Diana Popuț,
Lucia Ghegu, Stanca Soare și Thea Lazăr – care aduc în discuție relația umanului cu non-umanul și dinamicile construire-distrugere, risipă-creație, extracție-adiție. Artistele au fost invitate de curatoarea Adelina Luft să reflecteze asupra unor teme de maximă actualitate: într-o perioadă de daune ecologice și de urmări ale pandemiei, cum poate practica artistică să contribuie la noi dispoziții ce dau naștere unor procese reparatorii prin reziliență și grijă reciprocă? Cercetările și reflecțiile lor iau forma unor instalații care îmbină diverse medii, de la desen și obiect la fotografie și video, și care presupun, în unele cazuri, colaborări interdisciplinare. Vernisajul expoziției, pe 10 septembrie, între orele 16:00 și 20:00, va include un performance al Stancăi Soare, începând cu ora 18:00.
Anca Bucur, Corporeal Red, 2022, cadru video
Așa cum explică Adelina Luft, ultimii doi ani ne-au făcut să conștientizăm efectele antropogene înrădăcinate asupra mediului înconjurător și precaritatea formelor de viață umane și non-umane. „Procesul formulării expoziției [Ecologies of Repair] a pornit urmând sfatul și munca renumitei antropoloage Anna Tsing în «arta de a observa» lumea materială, care ne încurajează să descoperim că, în unele situații, intensificarea daunelor produse de om este contracarată cu aceeași intensitate prin forme de rezistență, remediere și reorganizare a vieții”, spune curatoarea. Asemenea procese reparatorii se pot manifesta în diferite moduri, inclusiv ca exprimări artistice. În acest context, cele opt artiste emergente au fost invitate să realizeze lucrări noi pornind de la conceptul de „asamblaje” al Annei Tsing: materiale și corpuri organice și anorganice, care se constituie reciproc în forme de coexistență multiple și deschise.
Fiecare artistă și-a situat cercetarea într-un timp și spațiu specifice, de la o deversare accidentală de apă în Racoți care a creat o floră site-specific și a modificat consumul de apă al comunității locale (Andreea Medar & Mălina Ionescu) și un bazin cu deșeuri de bauxită de lângă Delta Dunării, prilej pentru o abordare critică a peisajului ruinei (Anca Bucur), până la o carieră de marmură, acum abandonată, din satul depopulat Alun (Diana Popuț) și o așezare agricolă din județul Argeș care ridică problema gestionării reziduurilor de grâu (Stanca Soare). Înțelese ca micro-peisaje, organisme precum melcii (Amaia Molinet) și plante endemice din deșerturile Namib și Chihuahuan (Thea Lazăr) se află în centrul unor investigații care iau în calcul scenarii distopice plecând de la realitatea actuală a secetelor provocate de schimbările climatice. Toate artistele din expoziție lucrează cu materialități organice și au diverse abordări asupra unor noțiuni ca protejarea și prezervarea.
Ecologies of Repair continuă sau completează alte inițiative pentru artiști emergenți dezvoltate recent de Gaep: Shortcuts (august – octombrie 2021), un proiect de mentorat intensiv la care au participat și trei dintre artistele din prezenta expoziție (Diana Popuț, Lucia Ghegu, Stanca Soare), și Accelerator (în derulare), un program complex de mentorat și producție, cu durata de doi ani.
Proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN)
Cu sprijinul: COS Corporate Office Solutions, Signify, NOA Group
Parteneri media: igloo, Curatorial, Radio România Cultural, ArTeVezi, Revista ARTA
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Credite imagini
- Stanca Soare, Are Paved, 2022, cărămizi din cenușă și teracotă, grâu, pai, sticlă, 20 x 20 x 40 cm; foto de Alexandru Paul; prin amabilitatea artistei și a galeriei Gaep
- Anca Bucur, Corporeal Red, 2022, cadru video; prin amabilitatea artistei și a galeriei Gaep