Elgar şi Ceaikovski la Ateneu, în interpretarea dirijorului Samy Rachid şi a violoncelistului Edgar Moreau
04 Martie 2025, 09:10
Filarmonica George Enescu invită publicul la primele concerte simfonice din luna martie, ce vor avea loc în Sala Mare a Ateneului Român în serile de joi, 6 martie şi vineri, 7 martie, de la ora 19.
Sub bagheta dirijorului francez Samy Rachid, Orchestra Filarmonicii George Enescu va interpreta trei lucrări cunoscute pentru intensitatea expresiei şi dramatismul desfăşurărilor muzicale, din creaţia lui Edward Elgar şi a lui Piotr Ilici Ceaikovski.
Stagiunea curentă îl găseşte pe Samy Rachid pentru al doilea an consecutiv în postul de dirijor asistent al Boston Symphony Orchestra, sub directoratul muzical al lui Andris Nelsons. Printre succesele anului 2024, se numără debutul la Tanglewood Music Festival, în calitate de dirijor al Boston Symphony Orchestra, cu Midori ca solistă. Începând din 2021, Samy Rachid a colaborat cu orchestre precum NHK Symphony Orchestra, Orchestra Festivalului de la Gstaad, Orchestra Festivalului de la Verbier, Prague Philharmonia, Filarmonica din Tokio, New Japan Philharmonic, Sinfonie Orchester Biel Solothurn, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Orchestre Symphonique de Mulhouse.
Solist va fi violoncelistul Edgar Moreau. Născut în 1994, Moreau este laureat al concursurilor "Rostropovici" (în 2009) şi "Ceaikovski" (în 2011), precum şi câştigător al 2014 Young Concert Artist Award. A debutat la vârsta de 11 ani pe scena Teatro Regio din Torino, când a cântat Concertul de Dvořák. Artistul evoluează frecvent pe cele mai prestigioase scene, dintre care amintim: Carnegie Hall din New York, Berlin Philharmonie, Musikverein şi Konzerthaus din Viena, Concertgebouw Amsterdam, Paris Philharmonie. Este, de asemenea, invitat al festivalurilor de la Verbier, Salzburg, Gstaad, Montreux, Hamburg, Edinburgh, Saint-Denis, Menton, Colmar, Lugano. Bogata sa carieră desfăşurată în calitate de interpret este dublată de cea pedagogică: din 2023, Edgar Moreau activează ca profesor de violoncel la Conservatorul din Paris.
Edward Elgar este primul compozitor britanic care s-a bucurat de recunoaștere internațională după moartea lui Henry Purcell, din 1695. Concertul pentru violoncel și orchestră, ultima dintre partiturile orchestrale de amploare pe care Elgar le-a încheiat, a fost compus curând după Primul Război Mondial. Muzica sa reflectă tulburarea profundă resimțită de compozitor în proximitatea ororilor contingente: „Sunt mai singur ca niciodată și pradă împrejurărilor” - avea să mărturisească Elgar. Abătut din pricina unei sănătăți șubrede și în incertitudine financiară, compozitorul își impregnează creaţia cu un specific ton introspectiv, într-o remarcabilă concizie a exprimării.
Din creaţia lui Piotr Ilici Ceaikovski, programul cuprinde Uvertura-fantezie Romeo și Julieta şi Simfonia "Patetica". Nicio altă piesă de Shakespeare nu pare să fi incitat interesul compozitorilor – cu precădere romantici, dar nu numai – ca Romeo şi Julieta. De la Berlioz, Bellini, Gounod, Prokofiev, până la Bernstein (al cărui West Side Story este, în esenţă, o adaptare urbană a subiectului), Romeo şi Julieta a făcut carieră în repertoriul de prim rang al muzicii occidentale. În substanţa lirică a muzicii sale, intens confesivă şi cu un patetism accentuat, găsim o predilecţie pentru tema destinului, pentru poveştile neîmplinite de dragoste, iar ultima sa simfonie, "Patetica", considerată de autor drept cea mai reuşită a sa, impresionează publicul sălilor de concert de pretutindeni atât forţa teribilă a expresivităţii atât de caractersitice lui Ceaikovski.