„Faust” – impunătoarea operă a lui Charles Gounod, in memoriam baritonului Pompeiu Hărășteanu, pe scena Operei Naționale București
11 Martie 2019, 12:04
Opera Națională București prezintă sâmbătă, 16 martie 2019, începând cu ora 18:30 „Faust” de Charles Gounod, spectacol in memoriam Pompeiu Hărășteanu. Regia poartă semnătura lui Alexandru Tocilescu, scenografia a fost creată de Cătălin Ionescu Arbore, coregrafia de către Alexa Mezincescu, iar mișcarea scenic de către Roxana Colceag. Maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare.
Director
general al Operei Naționale București între anii 1994 și 1997, Pompeiu
Hărășteanu s-a născut la 14 septembrie 1935. Hărășteanu a absolvit Conservatorul
„Ciprian Porumbescu” din București în 1958, formându-se sub îndrumarea unor
nume legendare ale teatrului liric românesc, precum Petre Ștefănescu Goangă,
Elena Sachin, George Ionescu și Constantin Stroescu. Încă din timpul studenției
a câștigat mai multe concursuri internaționale de canto și s-a făcut remarcat
cântând pe scena Conservatorului sau pe cea a Ateneului Român.
Debutul
la Opera Națională București a avut loc în 1966 cu rolul Ferrando din „Trubadurul” de Giuseppe Verdi. Palmaresul artistului
cuprinde aproape 3.000 de spectacole de operă și 2.000 de concerte și
recitaluri. În repertoriul său se regăsesc toate lucrările genului liric și
vocal-simfonic. Din 1982, timp de opt ani, a fost profesor la Institutul de
Artă Teatrală și Cinematografică, din 1990 a fost profesor la Universitatea de
Muzică din București, iar din anul 1997 — profesor la Universitatea „Ovidiu” din Constanța.
https://youtu.be/t-wr6wNoo8o
(Video:
Opera Națională București)
Legenda
lui Faust, apărută în Evul Mediu, este germană prin atmosefră și spirit. Ea
tratează tema păcătosului care, pentru un scop pământean, face un pact cu
diavolul. De la prima scriere devenită celebră pe acest subiect eroul este un
încurcă-lume vulgar. Apoi, o dată cu reforma lui Martin Luther, legenda capătă
și unele influențe anticatolice.
Temperamentul sentimental al compozitorului Charles Gounod a luat din
capodopera lui Goethe subiectul, dar i-a imprimat caracteristici noi,
îndepărtându-se astfel de semnificația poemului german. Persoanjele
compozitorului simt mai mult decât gândesc, sunt personificări ale
sentimentelor, nu ale ideilor sau aspirațiilor. Faust este un sărman bătrân,
chinuit de dorința de a obține dragostea. El recurge la pactul cu diavolul
pentru a se bucura din nou, prin tinerețe, de plăcere. Pe de altă parte, Faust
nu este nici măcar protagonistul principal, cid oar o cauză a desfășurării
dramei, a cărei eroină este Margareta. Libretiștii, Jules Barbier și Michel
Carre au înțeles să adune toate sau aproape toate scenele poemului lui Goethe
care se referă la iubirea Margaretei într-o sinteză. La aceste scene, ei au
adăugat un personaj nou, cu caracter liric, Siebel.
Prin
opera „Faust”, Charles Gounod reușește să impună și un nou gen de operă,
practicat mai ales în Franța, numit „Grand opera”. El introduce în operă și un
divertisment, fragment de balet introdus în operă, „Noaptea Valpurgiei”,
devenit un pretext pentru sinteza tematică a unei fantastice călătorii în lumea
tenebrelor, a iluziilor și simbolurilor. Includerea tabloului coregrafic nu a
făcut decât să sporească faima acestei opera, deoarece adaugă un plus de
spectaculozitate și înlesnește, totodată, accesul publicului la o problematică
ermetică în viziunea lui Goethe.
Biletele
se pot achiziționa de la casa de bilete a Operei Naționale București sau
online, la http://tickets.operanb.ro .
Sponsor
oficial: Enel România
Sponsori:
Aqua Carpatica, Zarea, Leonidas
Parteneri:
Artmark, Sansha
Partener
de tradiție: RFI România
Parteneri
media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Romantic FM, Gold FM, Radio
Seven, Marea Dragoste, Observator Cultural, Ziarul Metropolis, Agerpres,
Ziare.com, Business24, Raftul cu Idei