Două simfonii și un concert pentru duduk, violă și orchestră în primă audiție la Filarmonica “George Enescu”, dirijate de maestrul Horia Andreescu
06 Februarie 2019, 12:15
Orchestra
simfonică a Filarmonicii
“George Enescu",
dirijată de Horia
Andreescu,
propune
pe
7 și 8 februarie 2019,
de la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român, un program care
include
Simfonia
nr.25, în sol minor, KV183
de Wolfgang
Amadeus Mozart și
Simfonia
fantastică de
Hector
Berlioz.
Soliști vor fi Cosmin
Rafael Bălean
și Cynthia
Păuna,
care vor interpreta Graffiti
2 - Concertino
pentru duduk, violă și orchestră, de Adrian Enescu. Aceasta a fost
ultima lucrare scrisă de compozitorul Adrian Enescu, dedicată
interpreților Cosmin Rafael Bălean și Cynthia Pauna, care o vor
interpreta pe scena Ateneului Român,
în prima audiție absolută, în concertele simfonice din această
săptămână.
Joi
7 și Vineri, 8 Februarie
2019, ora 19.00, Ateneul Român
Orchestra
simfonică a Filarmonicii "George Enescu"
Dirijor
- HORIA ANDREESCU
Solişti
COSMIN
RAFAEL BĂLEAN - dudukCYNTHIA
PĂUNA - violă
Program
Wolfgang
Amadeus Mozart - Simfonia
nr. 25, în sol minor, KV 183
Adrian
Enescu - Graffiti 2 -
Concertino pentru duduk, violă și orchestră
Hector
Berlioz - Simfonia
fantastică
Biletele
se pot procura de la Casa de Bilete a Ateneului
Român.
Program:Marţi - Vineri, 12:00 -
19:00
Telefon: 021.315.68.75
Pentru rezervari accesaţi
site-ul www.fge.org.ro
Horia
Andreescu este dirijor principal al
Filarmonicii “George Enescu” din București, orchestră pe care a
dirijat-o prima oară în anul 1987. Până în 2010, pentru mai bine
de 18 ani, a fost directorul artistic și dirijorul șef al
Orchestrelor și Corurilor Radio România. În anii ‘80 și ‘90 a
fost dirijor invitat permanent al unor importante ansambluri germane:
Orchestra Radio din Berlin, Filarmonica din Dresda și Capela de Stat
din Schwerin. Recunoscut mai ales pentru interpretările de referință
ale capodoperelor lui Haydn, Beethoven, Berlioz sau Bartók și
pentru relația privilegiată pe care o are cu superstarurile artei
interpretative, Horia Andreescu este, în același timp, un
remarcabil promotor al muzicii noi și al tinerelor talente. Este
frecvent invitat să participe la jurizarea unor competiții
internaționale, iar prin activitatea sa de profesor asociat al
Universității Naționale de Muzică din București contribuie
esențial la creșterea noilor generații de instrumentiști și
dirijori. De-a lungul timpului, a dirijat ansambluri
de excepție precum Orchestra Gewandhaus din Leipzig, Capela de Stat
din Berlin, Opera Comică din Berlin, Orchestra Simfonică din
Londra, Filarmonica Regală din Londra, Orchestra Națională a
Rusiei, Orchestra Simfonică BBC Scotland, orchestrele simfonice din
Viena, Ierusalim, Rejkjavik, Alabama și Taipei, orchestrele radio
din Viena, Leipzig, Hamburg, Köln, Copenhaga, Madrid, Katowice,
Sofia și Ljubljana, cele trei ansambluri ale Radioului Olandez,
orchestrele filarmonice din Amsterdam, Stuttgart, Budapesta,
Johannesburg și Nagoya, orchestrele de cameră din Israel și
Olanda, Orchestra Arenei din Verona, Collegium Musicum Copenhaga și
ansamblul Modern din Frankfurt. Una din inițiativele deosebite ale
lui Horia Andreescu este imprimarea catalogului complet al creației
simfonice enesciene, o premieră mondială apărută la Olympia în
anii ’90 și reeditată de Electrecord în 2015. Această integrală
fost primită cu admirație de critica muzicală și contribuie
semnificativ la recunoașterea mondială crescândă a operei
compozitorului nostru național. Pe lângă muzica lui George Enescu,
care se bucură de un interes special din partea sa, Horia Andreescu
a promovat consecvent și muzica românească contemporană prin
numeroasele prime audiții, înregistrări și turnee pe care le-a
realizat.
Cosmin
Rafael Bălean
s-a născut la 5 august 1972 în Moldova Nouă, judeţul Caraş
Severin. A studiat la Liceul de Muzică Ion Vidu din Timişoara,
clasa de fagot, apoi a absolvit, la Facultatea de Muzică
din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara, acelaşi
instrument (1990-1995). În perioada 1991 -1993 a urmat cursuri de
măiestrie interpretativă cu prof. Gheorghe Cuciureanu de la
Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti. Din anul 1995 a
devenit membru al Orchestrei simfonice a Filarmonicii Banatul din
Timişoara, în prezent fiind şef la partidă de fagot şi
profesor asociat al Facultăţii de Muzică din Timişoara. De-a
lungul timpului a colaborat cu orchestre din țară și din
străinătate, dintre care menţionăm Orchestra simfonică Europea
Mediterrania din Barcelona şi Orchestra simfonică Borusan a
Filarmonicii din Istanbul. Activează în două formaţii de muzică
de cameră Trio Katharsis (clarinet-fagot-pian) şi în Bassoonery
Quartet, formații alături de care susține numeroase recitaluri.
În
urmă cu nouă ani descoperă un instrument aparte –
duduk-ul, instrument armenesc, care este unul dintre cele mai vechi
instrumente din lume, cu o istorie de peste 3000 de ani. Sonoritatea
deosebit de caldă a acestui instrument poate fi auzită în
coloanele sonore ale unor filme celebre precum „Gladiatorul”,
„Troia”, „Pirații din Caraibe” etc. În 2005 UNESCO a
declarat duduk-ul armenesc ca fiind o capodoperă și l-a inclus în
Patrimoniul Intangibil al Umanității.
„Posibilitatea
acestui instrument de a transmite emoție și candoare este minunată
si ceea ce cred că m-a fascinat pe deplin a reprezentat asemanarea
cu timbrul vocii umane. Mă gândesc că pâna la urma tindem tot
către natural. Instrumentul lăsat de către Dumnezeu omului este
vocea umană; sensibilitatea dată de aceasta o regăsesc în timbrul
dudukului”, spune Cosmin Bălean.
Cynthia
Păunas-a
născut
în anul 1982, la Timișoara, într-o familie de muzicieni și a
început studiul muzicii încă din copilărie. Din timpul studiilor
universitare - Facultatea de Muzică a Universității de Vest,
specializarea interpretare muzicală (violă), devine membră a
orchestrei simfonice Banatul din Timișoara. Din anul 2014 deține
poziția de șef al compartimentului vioală a reputatei orchestre
bănățene. Cariera sa de muzician profesionist se desfășoară
între concertele simfonice din România (stagiunea de concerte a
Filarmonicii timișorene, Festivalul și Concursul Internațional
"George Enescu", Festivalul Timișoara Muzicală, etc.) și
turneele de concerte din străinătate ale Filarmonicii Banatul, pe
mari scene ale lumii: Concertgebouw Amsterdam, Seoul Arts Center,
Hercules Saal,
München.
În compania unor formații camerale, susține recitaluri,
înregistrări și alte proiecte muzicale, atât în Timișoara, cât
și pe alte scene din România. Colaborarea cu Adrian Enescu a
început în anul 2014, în urma audierii de către compozitor a
unui CD cu muzică tradițională armenească, înregistrat împreună
cu Cosmin Rafael Bălean, inițiatorul promovării muzicii
traditionale armenești în România. Rezultatul colaborarii
între compozitor și cei doi muzicieni timișoreni este
lucrarea Graffiti
2 - Concertino
pentru duduk, violă și orchestră.
Biroul
de presă