Două noi conferințe asociate expoziției 24 de argumente aduc la lumină teme din istoria recentă a artei românești
22 Ianuarie 2020, 13:56
- 23
ianuarie:Richard Demarco – din nou la București, împreună cu Arthur Watson, cu mărturii foto și video
inedite ale anilor 60-70, prezentate în premieră în România - 30
ianuarie: istoricul de artă și teatru, Viviana Iacob – despre relațiile și
schimburile privilegiate dintre teatrul românesc și cel britanic în perioada Războiului
Rece
București, 21 ianuarie 2020: Institutul Prezentuluianunță
douănoi conferințe din seria Privind spre viitor, privind în trecut,
asociate expoziției 24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda
românească 1969–1971, care mai poate fi vizitată la Muzeul Național de
Artă al României până pe data de 2
februarie 2020.
Prima conferință are loc joi,
23 ianuarie 2020, de
la ora 19:00, la
Rezidența BRD Scena9 (str. Caragiale
nr. 32) și îi aduce la București pe galeristul scoțian Richard Demarco și pe unul dintre colaboratorii săi apropiați, Arthur Watson, artistși profesor, director al Masterului de Arte Vizuale
de la Universitatea Dundee. Cei doi au o colaborare de termen lung
în cadrul proiectelor internaționale ale Fundației Demarco și în demersul de
deschidere a Arhivei Digitale Demarco. Richard Demarco revine la București după
prezența sa la inaugurarea expoziției 24
de argumente, la Muzeul Național de Artă al României, în noiembrie 2019,
când a prezentat detalii inedite din istoria proiectului din 1971, de la Edinburgh,
și a vorbit despre contribuția foarte importantă a artei românești la istoria
artei moderne europene. Publicul
românesc are, astfel, prilejul rar de a descoperi noi detalii despre curajosul
proiect chiar din perspectiva inițiatorilor, precum și materiale video inedite,
proiectate în premieră în România.
Accesul publicului la conferință este liber, iar evenimentul se va derula
în limba engleză.
Cei doi
vorbitori vor aborda tema digitalizării Arhivei Demarco și legătura astfel creată
între Scoția, Europa și România.Arthur Watson a spus: „Evenimentul
va fi un dialog [..] și ne vom concentra asupra [..] portalului digital pe care
l-am creat, dedicat unor consemnări fotografice-cheie ale vieții lui Richard
Demarco în zona artelor vizuale, în special din perspectiva unui context cultural
mai larg. Acestea prezintă multe dintre expozițiile pe care le-a realizat în
cadrul Festivalului de la Edinburgh și implicarea sa revoluționară, dincolo de
granițe, la nivel internațional, în special în Europa de Est în timpul
Războiului Rece, dar și dincolo de ea. Proiectul de digitalizare a fost
realizat în colaborare cu Galeria Națională de Artă Modernă a Scoției, care
deține componente semnificative ale Arhivei Demarco din colecția proprie de
„fotografii de eveniment” a acestuia. Recent a început un demers de
digitalizare a unor performance-uri filmate, înregistrate în mare parte în
format video, în prezent depășit. În cadrul prezentării noastre, vom urmări fragmente din două
performance-uri de Paul Neagu și un fragment din singura înregistrare completă
a spectacolului The Water Hen[Găinușa de baltă], de Tadeusz Kantor.”
A doua conferință are loc joi, 30 ianuarie 2020, de la ora 19:00, laRezidența BRD Scena9 (str. Caragiale nr. 32) și va fi susținută de
cercetătoarea Viviana Iacob, afiliată
Institutului de Studii Teatrale de la Universitatea Ludwig-Maximilians din
München. Ea vine cu o temă care explorează contextul prezențelor românești în
cadrul Festivalului de la Edinburgh, care a reprezentat totodată rampa de
lansare a evenimentului Romanian Art Today,
organizat de Richard Demarco în 1971, propunând publicului ”Povestiri din Edinburgh: bilateralism și diplomație
teatrală în timpul Războiului Rece”.
Accesul publicului la conferință este liber, iar evenimentul se va derula
în limba română.
Viviana Iacob a spus: ”Schimburile culturale româno-britanice din timpul Războiului Rece ne
arată că, după 1955, cele două comunități teatrale ajunseseră să se cunoască
destul de bine. Această cunoaștere reciprocă depășea nivelul turneelor făcute
de marile companii sau cel al vizitelor de lucru ale unor experți recunoscuți
la nivel internațional. La mijlocul anilor 1970, cele două culturi teatrale
erau legate printr-o o rețea transnațională de instituții și persoane și de un
public numeros de ambele părți ale Cortinei de Fier. Festivalul de la Edinburgh
este parte integrantă a acestei rețele. Prezentarea se va concentra asupra
proceselor, politicilor și abordărilor care au construit programul de schimburi
teatrale dintre Marea Britanie și România comunistă în timpul Războiului Rece,
pentru a încadra evenimente, precum participarea României la Festivalul de la
Edinburgh din 1971, în aria mai largă a mobilității caracteristice culturii
teatrale a Războiului Rece”.
Invitații care vor fi prezenți la București pentru a
susține cele două conferințe sunt specialiști recunoscuți internațional pentru
contribuția lor teoretică și practică la istoria artei moderne și contemporane.
Despre invitați:
Richard Demarco a studiat la Colegiul de Artă din Edinburgh (1949–1953) și a ales Design și Artă Vizuală ca specializare secundară, curs de introducere în gravură, tipografie, pictură murală, ilustrație și producție de carte. După ce a servit în National Service in The King’s Own Borders și la Royal Army Education Corps, a început să predea la Scotus Academy, extinzând orele de profesorat în lumea de la Traverse Theatre Club and Art Gallery. Implicarea timpurie în Festivalul de la Edinburgh a condus la înființarea Galeriei Demarco, în 1966 și la transformarea inevitabilă a acesteia într-o universitate multidisciplinară, după modelul Colegiului Black Mountain și al Universității Libere Internaționale, concepută de Joseph Beuys. Galeria Demarco a fost asociată, mai cu seamă în Scoția, cu lumea artei din Aberdeen transpusă în realitate de Peacock Printmakers al lui Arthur Watson. | |
Acesta a fost începutul prieteniei fructuoase dintre Richard Demarco și Watson, al cărui devotament pentru sculptură, literatură, muzică populară și artă grafică a făcut posibile colaborările lor, în Scoția și în alte țări, dedicate unor aspecte diverse ale culturii europene. În anii petrecuți la Universitatea Kingston ca profesor de studii culturale europene, colaborările lui Demarco cu Arthur Watson ca artist asociat s-au manifestat prin eforturile lor comune de a angaja Scoția într-un dialog cu Europa și în special cu țări precum Irlanda, România, Polonia, fosta Iugoslavie, Austria, Bulgaria, Georgia, Ungaria, Belgia și Franța, cu lumea lui Joseph Beuys în Germania, și Italia. |
Arthur Watson a studiat Artă și Design la Aberdeen (1969–1974), înființând Peacock Printmakers, un atelier de gravură și tipărituri, editură și galerie. S-a alăturat board-ului Galeriei Richard Demarco (1987) și ulterior celui al Fundației Demarco pentru Artă Europeană. Ca artist, a expus peste tot în Europa, reprezentând de asemenea Scoția la Bienala de la Veneția (1990). A fost ales asociat al Academiei Regale de Artă și Arhitectură a Scoției (1986), devenind ulterior secretar și președinte al acesteia. S-a alăturat corpului profesoral de la Duncan of Jordanstone College of Art, Universitatea Dundee (1995), ca director al programului de Master în Arte Vizuale. | |
Împreună cu Euan McArthur, a asigurat finanțarea proiectului Arhivei Digitale Demarco, conducând de asemenea două expoziții în cadrul Academiei – Ten Dialogues: Richard Demarco, Scotland & The European Avant-garde (2010) și The Water Hen, Kantor, Demarco & The Edinburgh Festival (2015). Recent a realizat expoziții în Scoția, Japonia și SUA și, la invitația Academiei Regale a Scoției, a fost curator al unei expoziții realizate în parteneriat cu Galeriile Naționale ale Scoției – Ages of Wonder: Scotland’s Art from 1540 until now (2017). |
Viviana Iacob este cercetător afiliat Institutului de Studii Teatrale de la Universitatea Ludwig-Maximilians din München (LMU). Interesele sale de cercetare sunt istoria teatrului și a instituțiilor internaționale în Europa de Est în perioada Războiului Rece și rolul arhivelor contemporane în studierea artelor spectacolului după 1945. A câștigat proiecte de cercetare acordate de statul român, bulgar și maghiar și în prezent este deținătoarea unei burse Humboldt. În 2015, și-a susținut doctoratul cu o teză în studii Shakespeare la Universitatea din București. Este licențiată în istoria artei și are un master în istoria teatrului și a dansului. Cercetările sale sunt publicate în reviste precum East Central Europe, Journal of Global Theatre History, Revista istorică, Studia Politica. |
Expoziția
24 de argumente. Conexiuni timpurii în neo-avangarda românească 1969–1971
este realizată de Institutul Prezentului în colaborare cu Muzeul Național de
Artă al României și Arhiva Demarco, Edinburgh.
Expoziția
pornește de la o cercetare realizată în arhivele Demarco de la Edinburgh ce
revelează, retrospectiv, prezența în câmpul local al artei a unor narațiuni
uitate, a altora incomplete sau imposibil de reconfigurat în desfășurarea lor
temporală. Aceste narațiuni au totuși capacitatea de a evoca existența unor
discontinuități în structura aparent omogenă a peisajului cultural al vremii, a
unor zone de contact transnațional și de transfer nu doar cu spațiul
occidental, ci și cu cel al altor lumi socialiste.
- //
-
Cercetare și concept expozițional: Alina
Șerban
Cercetare și direcție artistică: Ștefania Ferchedău
Parteneri: Muzeul Național de Artă al României, Arhiva Demarco, Edinburgh
Parteneri logistici: DHL International Romania, Hornbach
Cu sprijinul: British Council România, Rezidenţa BRD Scena9
Partener de comunicare: DC Communication
Parteneri media: Radio România Cultural, rfi România, Zeppelin
Finanțatori: Program cultural cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național
și de Ordinul Arhitecților din România din timbrul arhitecturii
Disclaimer: Programul nu reprezintă în mod necesar poziția
Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de
conținutul programului sau de modul în care rezultatele programului pot fi
folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului
finanțării.