Dirijorul JULIEN SALEMKOURT: Măiestria din creaţiile lui Verdi – notele îşi găsesc singure locul!
05 Aprilie 2017, 18:34
Pentru muzica lui Verdi, în general, este valabil ceea ce se aplică şi pentru muzica lui Mozart sau a lui Schubert: are un singur limbaj care este cât se poate de autentic. Simplu şi cât se poate de direct. Deşi, la nivelul măiestriei, este deosebit de ridicat. Nu există nicio notă în plus. De multe ori poate fi dificil de interpretat deoarece, dacă strici o singură notă, totul se poate altera foarte uşor.
Requiemul lui Verdi este foarte special din pricina intensităţii şi faptului că este radical. Însă Verdi este întotdeauna radical. În operă dar şi în cvartetul său de coarde, este radical în multe feluri. Avea obiceiul acela ciudat de a se trezi la ora 4 sau 5 dimineata ca să scrie o fugă. Într-atât era dedicat relaţiilor dintre note, la fel ca un bun jucător de şah.
Cred că, demult, Kasparov a spus că dacă eşti cu adevărat în mijlocul jocului, piesele se mişcă de la sine, în mod magic.
Astfel îmi imaginez şi eu măiestria din creaţiile lui Verdi: notele îşi găsesc singure locul.
Interviu de Sorina Goia (fragment)