Dialogul este în prim-plan la One World Romania 2025
12 Martie 2025, 13:41
Dialogul este în prim-plan la cea de-a 18-a ediție One World Romania, care îndeamnă la comunicare și înțelegere într-o perioadă tot mai dominată de polarizare. Șase filme documentare care încearcă să ajungă la rădăcina a ceea ce ne dezbină cu adevărat vor fi prezentate în secțiunea principală a ediției, „Dialoguri”. În plus, în încercarea de a propune un format diferit de festival, OWR oferă anul acesta și o platformă necesară pentru dezbateri extinse în jurul unor subiecte arzătoare, de la inegalități sociale la extremismul în creștere, în cadrul secțiunii „Dialoguri extinse”.
Titlurile din secțiunea „Dialoguri” invită publicul să intre în contact cu perspective mai puțin familiare, care provoacă și promit să extindă empatia critică. „Într-o lume în care valorile intrinseci ale naturii umane sunt din ce în ce mai abstractizate și reduse la valoarea lor monetară, de ce ne mai putem agăța pentru a putea continua să sperăm? La cea de-a 18-a ediție OWR, rămânem fermi în încăpățânarea noastră idealistă, care refuză să cedeze – stăruind să punem întrebări, să ne revoltăm, să ascultăm, și poate să și înțelegem.” (Anca Păunescu și Andrei Tănăsescu, co-curatorii OWR18)
În „Mila 23” („23 Mile”), regizoarea Mitch McCabe oferă o imagine rară în America fracturată de astăzi: un dialog autentic între adversari politici, în ajunul alegerilor, care nu se rezumă la „noi versus ei”. „Trans Memoria” (r. Victoria Verseau) și „The Stimming Pool” (r. Steven Eastwood și colectivul Neurocultures) scot în evidență nevoia vitală de autoexprimare într-o lume care adesea marginalizează sau percepe eronat diferențele.
Două filme împărtășesc intimitatea poeziei atât prin formă, cât și prin conținut. În „Parc” („Taman Taman / Park”, r. So Yo-Hen), doi studenți indonezieni din Taiwan dau glas compatrioților exploatați pe piața muncii. În „Suntem înăuntru” („We Are Inside”), în care regizoarea libaneză Farah Kassem se întoarce în orașul său natal după mai bine de un deceniu, poezia devine puntea de legătură între fiică și tată, trauma trecutului și haosul prezentului.
„O dorință în ea” („A Want in Her”) abordează, de asemenea, dialogul între generații, prin dependența și sănătatea mintală a unei mame și echilibrul dificil între iubirea necondiționată și nevoia de autoprotecție a fiicei sale, regizoarea și artista Myrid Carten.
Pornind de la mai multe subiecte urgente, OWR propune anul acesta și o serie de proiecții urmate de dezbateri extinse în dialog cu acestea, care vor avea loc în prezența unor invitați speciali în fiecare seară, de luni până vineri, la Cinema Muzeul Țăranului. În ziua de luni, 7 aprilie, perspectiva filmului „Blocada” („The Blockade”, r. Igor Bezinović) asupra protestelor studențești din Croația anului 2009 va oferi un punct important de pornire pentru a discuta pe larg protestele studențești care zguduie Serbia în acest moment.
Ziua de marți, 8 aprilie, este rezervată regizorilor selectați în programul „Emerging Voices” și unei discuții despre cum poți crește ca documentarist interesat de drepturile omului într-o industrie tot mai precară, pentru ca miercuri să luăm parte la o lecție vitală de istorie: Fascismul Vintage. După ce cuvântul „legionar” a devenit unul dintre cele mai căutate în mediul online la finele anului trecut, OWR prezintă, alături de Arhiva Națională de Film, mai multe jurnale de actualități despre Mișcarea Legionară și crime de război, realizate în perioada 1940-1945.
Ce începe ca o documentare a luptei unor localnici de a reclama nereguli în exploatarea forestieră din România, se transformă, treptat, într-o confruntare directă cu absurdul și violența în „După cioate” (r. Mihai Gavril Dragolea și Radu Mocanu), care va fi proiectat joi, 10 aprilie. Printr-o abordare personală și o implicare directă în subiect, documentarul surprinde prețul pe care îl plătesc cei care încearcă să apere natura într-un sistem ostil.
Selecția este încheiată vineri, 11 aprilie, de două documentare din anii ’70 care subliniază necesitatea unei Palestine libere și democratice: „Rezistență, de ce?” („Resistance, Why?”, r. Christian Ghazi) și „Dialog arabo-israelian” („Arab-Israeli Dialogue”, r. Lionel Rogosin). În afară de proiecția despre Palestina, care va avea loc de la ora 18:00, toate celelalte proiecții din secțiunea „Dialoguri extinse” vor începe de la ora 19:00.
Abonamentele pentru Festivalul Internațional de Film Documentar și Drepturile Omului One World Romania sunt disponibile pe Eventbook.ro și mai pot fi achiziționate la prețul promoțional de 200 de lei doar până pe 16 martie. Programul complet va fi anunțat în curând.
În București, festivalul se va desfășura între 4 și 13 aprilie la Cinema Muzeul Țăranului, Cinema Elvire Popesco și Cinema Union. Ulterior, o bună parte din titlurile prezentate vor fi disponibile și pentru streaming online, de pe teritoriul întregii țări, între 14 și 30 aprilie.