Cristian Mandeal dirijor invitat principal la Filarmonica din Brașov
15 Ianuarie 2019, 16:09
In 17 ianuarie,
Cristian Mandeal începe seria
concertelor Brahms la Sala Patria cu
Filarmonica din Brașov unde a
acceptat recent poziția de dirijor invitat principal. Primul episod al acestei
integrale va cuprinde Concertul pentru
vioară și orchestră în Re major op. 77 cu Francesco Manara (Italia) și Simfonia I în do minor op. 68. In cursul
anului 2019 vor mai avea loc alte patru concerte integral Johannes Brahms pe scena
aceleiași Filarmonici de Stat din Brașov.
Alegerea lui Johannes Brahms pentru
această integrală concertantă şi simfonică este extrem de ofertantă, muzica
marelui romantic german generând de-a lungul oricărei cariere interpretative invitaţii
la relectură. Spre
deosebire de predecesorii lui imediaţi, Brahms a fost interesat de trecut
într-un mod vital. Un trecut care, pentru el, nu se oprea la Bach, ci cobora
până la polifoniştii Renaşterii şi chiar până la originile cântecului german.
În epoca sa, a fost aproape singurul care i-a consacrat un cult lui Haydn, iar
seriile sale de variaţiuni pe teme de Händel sau de Bach (finalul Simfoniei a IV-a) au fost primele
lucrări importante de după Renaştere care şi-au inspirat temele din compozitori
dispăruţi de mult. Asta nu a împiedicat umbra lui Beethoven să aibă asupra lui
efecte uneori inhibante, care l-au determinat să distrugă numeroase partituri
de o calitate comparabilă celei a altor piese, pe care le-a considerat demne de
a supravieţui, sau să aştepte vârsta de patruzeci de ani pentru a se face
cunoscut ca autor de cvartete de coarde, apoi de simfonii. Dar, din această
atitudine fundamentală, mai intensă şi mai însufleţitoare la el decât la
oricare alt compozitor dinaintea secolului XX, din această atitudine Brahms va
extrage un simţ al ordinii şi al arhitecturii. Această rigoare este, de altfel,
mai puţin reacţionară, pentru că merge în paralel cu o libertate şi o
inventivitate liniară şi ritmică înnoitoare, chiar revoluţionare - scriitura
lui armonică nu este scutită de îndrăzneli, dar contrar celei wagneriene, ea ne
apare întotdeauna funcţională, generatoare de forme în sensul clasic.
Luna ianuarie îl va mai aduce pe Cristian Mandeal pe 20 ianuarie la Ateneul Român cu Orchestra
Română de Tineret și corul BRD, într-un concert special. Momentul de vârf al
perioadei îl va constitui concertul cu Orchestra Română de Tineret la Sala
Bozar din Bruxelles, concert legat de preluarea de către România a președinției
Consiliului Uniunii Europene.
CRISTIAN MANDEAL
În cei peste 40 de ani de
activitate dirijorală neîntreruptă, Cristian Mandeal şi-a exercitat profesia
atât în străinătate, cât mai ales în România.
A studiat la Conservatorul
„Ciprian Porumbescu” timp de 10 ani (1965 – 1975) pianul principal, dirijatul
(Constantin Bugeanu) şi compoziţia (Ştefan Niculescu), completându-şi ulterior
studiile la Berlin (Herbert von Karajan, 1980) şi München (Sergiu Celibidache,
1990). A început prin a fi corepetitor la Opera Română Bucureşti (1974 – 1977),
devenind apoi dirijor al Filarmonicilor din Târgu Mureş (1977 – 1980), Cluj
(1980 – 1987) şi Bucureşti (1987 – 2009). A fost Director Artistic al
Festivalului şi Concursului Internaţional „George Enescu”, ediţia 2001 şi 2003.
Ca Dirijor Principal şi Director General al Filarmonicii „George Enescu” (1991
– 2009) a ridicat nivelul acesteia la cote deosebit de înalte, lăsând în urmă o
instituţie – etalon pentru România. În străinătate, Cristian Mandeal a dirijat
sute de concerte ca invitat a zeci de orchestre, pe 4 continente, în 35 de ţări
şi 31 de capitale. A participat la multe festivaluri internaţionale de
prestigiu în compania celor mai reputaţi solişti ai contemporaneităţii. A fost
Director Artistic al Northern Israelian Orchestra – Haifa (1999 – 2002) şi la
Orchestra Naţională Bască – San Sebastian (2001 – 2008), Dirijor Permanent la
Orchestra Haydn din Bolzano e Trento (2000 – 2003), Dirijor Oaspete Principal
al Orchestrei Hallé Manchester (2003 – 2008) – primul deţinător al acestui
titlu în întreaga existenţă de 150 de ani a acestei orchestre, al Filarmonicii
din Belgrad (stagiunea 2006 – 2007) şi al Filarmonicii din Copenhaga (2006 –
2013). Un punct de mare interes în ultima perioadă de activitate
a lui Cristian Mandeal îl reprezintă colaborarea cu Orchestra Română de Tineret
pe care o cultivă, educă şi dirijează constant începând din 2008.