Comuna Prejmer a fost anul acesta o scenă pentru promovarea educației emoționale
01 Noiembrie 2022, 16:09
- Copiii din Școala Gimnazială Prejmer și Centrul Social de Zi pentru Copii și-au unit forțele vara aceasta pentru a-și dezvolta inteligența emoțională prin muzică, împreună cu o echipă de pedagogi, compozitori și muzicieni profesioniști
- Au rezultat 6 videoclipuri prin care cei mici au învățat să-și exprime liber 6 emoții primare, și care pot fi folosite apoi ca material didactic de orice instituție școlară, ONG sau proiect educațional
- Este un exemplu pozitiv de implicare a copiilor din zonele defavorizate social în activități educaționale care promoveaza toleranța și incluziunea socială
Treizeci și cinci de copii de la Școala Gimnazială și Centrul Social de Zi pentru Copii din Prejmer au luat parte în perioada aprilie-septembrie 2022 la proiectul „Educație emoțională prin muzică și versuri”. Inițiat de Adelina șiAlexandru Luft de la Luftrecords, în parteneriat cu Școala Gimnazială, Centrul Social de Zi pentru Copii din Prejmer și Școala Liberă Waldorf Sophia Brașov, scopul a fost crearea unui context creativ, interactiv și tolerant, în care copii din medii diferite sunt încurajați și îndrumați să își dezvolte inteligența emoțională prin procese de creație și interpretare muzicală.
În ultima etapă a proiectului au fost create șase grupuri de copii care au fost îndrumați în luna iulie de muzicienii Denisa Demian, Ioana Sîiași Anamaria Maranda. In urma unor ateliere de interpretare muzicală la Sala de Spectacol din Prejmer, au rezultat șase melodii și videoclipuri care exprima fiecare câte una dintre cele șase emoții primare definite în studiile reputatului psiholog american Gerrod Parrott: iubire, bucurie, surpriză, mânie, tristețe, și frică. Acestea nu numai că au fost o experiență de învățare nouă și valoroasă pentru copiii din Prejmer, la care nu au acces în mod normal, dar pot deveni material didactic pentru școlile din toată țară, pentru ONG-urile care activează în zona educațională și pentru proiectele care vor să reproducă același model în alte localități defavorizate.
Urmăriți videoclipurile AICI:https://www.youtube.com/channel/UCUlkVhllQraYI79k89-FDUQ
Melodiile compuse împreună cu producătorul muzical Alexandru Luft reflectă vocea, gândurile, fricile copiilor care au luat parte la ateliere. De exemplu, chiar videoclipul intitulat „Frica” are la bază toate temerile celor mici (de la cele legate de interacțiunile lor sociale la cele venite din mediul înconjurător) și au fost transformate prin intermediul muzicii și al versurilor în curaj. În alte melodii, cum ar fi cea despre tristețe, sentimentele exprimate de versuri au venit spontan chiar de la unul dintre copii, care a spus că „tristețea trebuie eliberată”. Unii dintre micii participanți nu cântaseră niciodată, însă li s-a oferit ocazia să se exprime cât mai liber prin muzică și toți mentorii și pedagogii au încercat să creeze un mediu inclusiv. Scopul final a fost acela al unui proiect colectiv, la care să se simtă că au contribuit cu toții în mod egal, nu în baza unor performanțe sau talente. Copiii au avut, așadar, ocazia să transforme Prejmerul într-o veritabilă scenă de promovare a educației emoționale.
„Educație emoțională prin muzică și versuri”este un programinteractiv care timp de patru luni a avut multiple implicații în viața locală din Prejmer. În primă fază, pedagogii Școlii Libere Waldorf din Brașov au ținut ateliere de inteligență emoțională pentru cei mici, punând bazele învățării celor șase emoții primare. Nevoia de a-i ajuta pe copii să-și gestioneze emoțiile este cu atât mai importantă în zonele rurale din România. Exprimarea emoțiilor este în continuare reprimată de comportamentele pe care cei mici le văd la adulții din jur. Astfel, în următoarea etapă, pedagogii și muzicienii care i-au îndrumat pe copii în dezvoltarea acestor emoții și transpunerea lor în versuri, muzică și video, s-au concentrat pe a-i învăța cum să reacționeze la universul celorlalți.
Astfel de proiecte centrate pe metode colaborative sunt o interfață între nevoile copiilor de azi și părinții care au crescut cu obiceiul de a-și ascunde emoțiile. Totodată, sunt o punte între urban și rural, oferind oportunități de dezvoltare egale copiilor din medii vulnerabile. Nu în ultimul rând, proiectul a fost gândit pentru a avea o replicabilitate mare și să poată fi implementat ușor și de alte organizații din țară. Și deși este un pas mic, e o metodă de încurajare a introducerii unor cursuri obligatorii de inteligență emoțională în școlile din România.
Un proiect co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.
Parteneri:Școala Waldorf Sophia Brașov, Centrul Social de Zi pentru Copii Prejmer, Școala Gimnazială Prejmer
Partener media:Radio România Cultural
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.