Classix Festival, ziua 2 - Viitorul muzicii clasice și Concertul Romantic
18 Februarie 2020, 09:21
Ziua de 17 februarie a găzduit la Iași două evenimente
organizate în cadrul Classix Festival: o dezbatere pe tema viitorului muzicii
clasice alături de Peter Tornquist, rectorul Academiei Norvegiene de Muzică, și
Concertul Romantic, la Palatul Culturii din Iași.
Cea de-a doua zi de festival a
marcat debutul seriei de discursuri Classix
in Focus, ce își propune să pună în perspectivă o serie de aspecte strâns
legate *sau nu* de muzica clasică în contextul contemporan și în raport cu o
suită de paradigme aflate în continuă evoluție. Primul invitat în cadrul
acestui demers a fost Peter Tornquist, rector al Academiei Norvegiene de Muzică
din 2013, compozitor și membru activ al industriei muzicale la nivel artistic
și în diverse comitete, fiind în trecut și managerul general al Oslo
Sinfonietta. A colaborat cu compozitorul și mentorul său Lasse Thoresen în
dezvoltarea unei metode de analiză auditivă intitulat Sonology.
Classix in focus: The Future of
Classical Music
a avut loc la Palatul Culturii, sala Voievozilor, iar
discuția a fost moderată de Ovidiu Mihăiuc.
Sala Henri Coandă a găzduit pe
parcursul serii de 17 februarie Concertul Romantic. În interpretarea
extraordinară a pianistului sud-coreean Victor Lim și a violoncelistei norvegiene
Sandra Lied Haga, compozițiile semnate de Schumann, Rahmaninov și Fauré au așternut
atmosfera specifică unui lirism extrem de intim, atingând zona aristocratică a
romantismului francez, piese fantastice, armonia vieții de cuplu, echilibrul
interior, intensitate, simfonismul grandios și consumul emoțional.
Cele Trei piese fantastice, op. 73 ale lui Schumann au deschis
melancolic și pasionat concertul romantic. Opus-ul repreƶintă mai mult sau mai
puțin un „cântec fără cuvinte”, universal înțeles.
Călătoria pasională a sufletului
prin acea „magie care plutește deasupra
tuturor”, așa cum a descris Camille Saint-Saëns Sonata pentru vioară nr. 1 în la major, op 13 - transcrisă pentru
violoncel a lui Gabriel Fauré a fost remarcabilă în virtuozitatea interpretării,
iar cei doi tineri artiști au generat valuri de admirație prin sensibilitatea
lor.
Interferențele mistice, drama
rusească, ecoul luptelor interioare regăsite în Sonata pentru violoncel și pian în sol minor, op. 19 a lui Serghei
Rahmaninov au imaginat un moment muzical triumfal.
În valuri de aplauze emoționate, cea
de-a doua zi a Classix Festival a punctat intenția inițierii aventurii clasice
contemporane la Iași.
Organizatorii Classix Festival,
Asociația Industrii Creative și Showberry au lansat invitația ieșenilor de a
participa și la următoarele concerte desfășurate în cadrul festivalului,
respectiv: Armonii Nordice, Clasic sau Fantastic?
Visul American la Două Piane,
Concertul Evreiesc,Clasicul Transfigurat.
*
* *
Classix este un festival de muzică
clasică, aflat la prima ediție, care aduce la Iași în perioada 16 - 22
februarie 2020 peste 20 de artiști internaționali în 7 concerte, 3 dialoguri
educaționale dedicate industriilor creative și 2 panel-uri de antreprenoriat.
Biletele pentru Classix Festival
sunt puse în vânzare online.
Website: www.classixfestival.ro
Facebook: https://www.facebook.com/classixFestival/
Instagram: https://www.instagram.com/classixfestival/