Călin Brătescu, invitat special în spectacolul „Samson și Dalila” de pe scena Operei Naționale București
18 Noiembrie 2019, 12:52
Opera Națională București prezintă
spectacolul „Samson și Dalila” de Camille Saint-Saëns. Regia poartă semnătura
lui Giandomenico Vaccari, coregrafia a fost realizată de către Davide Bombana, iar
decorul și costumele de către Andreea Koch. La pupitrul dirijoral se va afla
maestrul Vlad Conta.
Pentru această reprezentație,
publicul spectator îl va putea urmări pe tenorul Călin Brătescu interpretând
rolul Samson, în calitate de invitat al Operei Naționale București.
https://www.youtube.com/watch?v=ePZJK5Pouis
(Montaj: Sebastian Bucur/ Opera Națională București)
Pe 2 Decembrie 1877 avea loc
premiera operei „Samson și Dalila” la Weimar, cu un libret tradus în germană. În
decursul timpului opera „Samson și Dalila” a constituit o oportunitate pentru
afirmarea multor staruri din lumea teatrului liric. În particular rolul Dalila
este considerat unul dintre cele mai complexe roluri de mezzo-soprană și a fost
interpretat de mari artiste precum: Marie Delna, Grace Bumbry, Julia Claussen,
Fiorenza Cossotto, Rita Gorr, Denyce Graves, Louise Homer, Marilyn Horne, Elena
Obraztsova și Risë Stevens.
Deși nici una din celelalte
creații de gen ale lui Saint-Saëns nu a suferit atâtea chinuri ale facerii în
anii de început, la fel de adevărat este și faptul că nici una din aceste opere
nu a repurtat un asemenea succes de durată de-a lungul timpului precum „Samson
și Dalila”.
Încă din 1861, Camille
Saint-Saëns îl uimise pe Wagner prin darurile sale; într-o scrisoare din 1867,
Berlioz îl desemnează ca pe „un maestru pianist uluitor...și unul dintre cei
mai mari muzicieni ai epocii noastre”. Admirația pe care o suscită muzicienilor
mai în vârstă este împărtășită de colegii lui de generație- mai ales de Bizet-,
care văd în el șeful școlii muzicale franceze. Debussy, care nu îl agrea,
afirma: „Saint-Saëns este omul care știe cel mai bine muzica întregii lumi”.
În postura de compozitor, a
abordat toate domeniile, toate genurile, atât religioase, cât și profane,
inspirându-se din toate stilurile, lucrând cu ușurință cu formațiile vocale și
instrumentele cele mai variate.
Dacă a încheiat prin a deveni
încarnarea unei tradiții academice, un bătrân ilustru căruia i s-au făcut
monumente încă înainte de a muri, obosit, poate, de atâtea onoruri care l-au
copleșit, să nu uităm tot ceea ce-i
datoreză muzica franceză și în mod deosebit întoarcerea la izvoarele cele mai
nobile și mai pure ale acesteia, la ceea ce oferă ea incomparabil în materie de
desen muzical, apoi o privire penetrantă și o ardoare de prozelit față de Bach
și Rameau, într-o epocă în care aceștia erau aproape uitați, dacă nu chiar
disprețuiți, iar la polul opus, apărarea înflăcărată a ceea ce s-ar fi putut crede
că se afla foarte departe de arta lui impasibilă: demiurgii umbrei, acei
muzicieni blestemați pe care în tinerețea lui generoasă îi exaltase, mai precis
Liszt, Berlioz, Schumann, Wagner.
https://www.youtube.com/watch?v=qdRaAqiOwYA&t=20s
(Imagine și montaj: Sebastian Bucur/ Opera Națională București)
Următoarea
reprezentație va avea loc joi, 12 decembrie 2019, începând cu ora 18:30.
Biletele
se găsesc pe http://tickets.operanb.ro/ și la casa de bilete a Operei Naționale
București (program luni – duminică între orele 10:00 - 13:00 și 14:00 - 19:00).
Sponsor oficial: Enel Green
Power
Sponsori: Aqua Carpatica, Zarea, Leonidas
Parteneri: Casa de Flori,
Artmark, Sansha
Partener de tradiție: RFI România
Parteneri media: Radio România
Cultural, Radio România Muzical, Romantic FM, Gold FM, Radio Seven, Ziarul
Metropolis, Zile și Nopți, Observator Cultural, Agerpres, Ziare.com,
Business24, Marea Dragoste, Raftul cu Idei, Leviathan, Magazinul Verde, Ordinea
Zilei