BLOT - Body Line of Thought
21 Octombrie 2022, 13:12
de SIMONA DEACONESCU și VANESSA GOODMAN
cu SIMONA DABIJA și MARIA LUIZA DIMULESCU
muzică MONOCUBE
consultant artistic OLIVIA NIȚIS
design de obiect CIPRIAN CIUCLEA
design lumini IONUȚ CHERANA și MARIUS COSTACHE
durata: 42’
premiera: 29 & 30 octombrie 2022
producție: CENTRUL NAȚIONAL AL DANSULUI BUCUREȘTI
în cadrul proiectului ”Corpul în criză – rezidență de cercetare și creație în dans”
co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național
D E S C R I E R E
BLOT propune o serie de situații performative care explorează mișcarea din perspectiva relației pe care o avem cu bacteriile din corpul nostru. Spectacolul privește corpul uman ca un sistem interconectat, puternic și fragil în același timp. Dezbrăcat de sensurile sociale definite de limbaj, corpul se redefinește printr-un continuu dialog, la baza căruia stă principiul de coexistență. Pe scenă și în afara scenei, coregrafele Simona Deaconescu și Vanessa Goodman au creat un sistem performativ bazat pe legături aparent invizibile, dar fără de care corpul uman nu ar putea funcționa.
CNDB - Centrul Național al Dansului București a comisionat tandemul creativ româno-canadian să reia proiectul coregrafic BLOT, inițiat în 2020, și să creeze un spectacol cu o distribuție românească, formată din Simona Dabija și Maria Luiza Dimulescu. Analizându-și propriile culturi de bacterii la microscop, cele două interprete sunt într-un continuu proces de cercetare a corpului, explorându-i mișcarea din perspectiva proceselor biologice care-l mențin în viață.
Pe muzica imersivă a ucrainianului Monocube și într-o instalație industrială care conține peste o tonă de sare concepută de artistul vizual Ciprian Ciuclea, spectacolul se bucură de contribuția dramaturgică a curatoarei Olivia Nițiș.
BLOT a fost prezentat anterior ca instalație video la plastic orchid factory (CA), a treisprezecea Bienală de Dans din Vancouver (CA) și Galeria Ectopia din Lisabona (PT).
Performat pentru prima oară pe scenă, în premieră la CNDB, BLOT adresează corpul ca un sistem viu ce nu poate exista în afara mulțimilor pe care le conține.
C O N C E P T
Pornind de la concepte din microbiologie și adresând problematica urgentă a periculoasei intervenții umane asupra mediului înconjurător, BLOT se construiește la granița fină dintre ceea ce este folositor și ceea ce este toxic.
Contaminarea a devenit un termen care inspiră teamă, cu toate că este un proces natural prin care schimbăm și transformăm resurse. Corpurile noastre poartă o amprentă microbiană unică. Această amprentă ajunge să ne definească atât ca identități biologice, cât și mentale și sociale. Coregrafia noastră socială este adesea influențată de lipsa unui echilibru între lumea interioara și cea exterioară, un echilibru pe care noi înșine îl perturbăm.
Conceput ca un proiect coregrafic în continuă transformare și reactiv la transformările din prezent, BLOT analizează felul în care existența umană este definită de limbaj, prin procese de dependeță și control. Există o ordine în termenii biologici, copiată și reprodusă de inteligența umană, prin sisteme comportamentale sociale. Inteligența umană își propune să controleze microbiocenul prin tehnologie și știință, dar este în cele din urmă inevitabil supusă necunoscutului.
BLOT folosește idei preluate din anatomie, transportând corpul în stări de repetiție, fluiditate, compasiune și reacții empatice. În BLOT mișcarea este o prezență tranzitorie și o experiență intersubiectivă. Prin această metodă, artistele testează diferite moduri de a trăi în relație cu natura, de a afecta și de a fi afectate.
Sarea este un agent de restructurare și curățare, dar și un liant. Corpul uman nu poate supraviețui fără sodiu. În BLOT, sărurile noastre funcționează ca un conductor pentru creativitate, electricitate și infecție. Sarea este peste tot, de la ocean la sol și corp, este un susținător esențial al vieții pe pământ. O dună de sare creează un corp colectiv pe scenă. Sistemul nostru de transpirație definește identitatea noastră biologică prin mirosul unic al corpului, un miros generat de activitatea bacteriilor.
P R O C E S
BLOT a început în 2020, fiind inițiat de Simona Deaconescu (Tangaj Collective, RO) și Vanessa Goodman (Action at a Distance, CA), ca un dialog artistic și un schimb de resurse între cele două coregrafe. Proiectul a beneficiat de o rezidență de cercetare la Cultivamos Cultura, în Sao Luis, Portugalia, în urma selecției celor două coregrafe ca artiste rezidente în Biofriction, un proiect european de BioArt, cofinanțat de programul Europa Creativă al Uniunii Europene.
În timpul rezidenței lor, cele două coregrafe au analizat la microscop bacteriile din corpul lor, precum și modul în care aceste culturi se dezvoltă în urma întâlnirii și contaminării dintre cele două corpuri. Mentorate de artista și curatoarea portugheză Marta de Menezes, Simona Deaconescu și Vanessa Goodman au chestionat felul în care o gândire performativă asupra corpului feminin poate schimba felul în care acesta este perceput de societate.
Mai mult decât un spectacol, BLOT este un proiect cadru prin care cele două coregrafe lucrează continuu la o metodă de înțelegere și explorare a corpului ca sistem, declinat în diverse forme instalaționiste și educaționale. Ca urmare a nominalizării Simonei Deaconescu ca artistă asociată a CNDB în 2022, coregrafa transmite mai departe această metodă-sistem celor două performerițe române, alături de care a lucrat în rezidență la CNDB.
Echipa artistică a proiectului este completată de curatoarea Olivia Nițis, care a oferit suport dramaturgic, deschizând canale de comunicare la nivel ideatic și procese de transformare a conceptelor studiate în acțiuni scenice. Monocube, compozitor de origine ucraineană stabilit la Berlin, la a doua sa colaborare cu coregrafa Simona Deaconescu, semnează coloana sonoră a spectacolului. Ciprian Ciuclea, artist vizual și cercetător, contribuie la proiectarea obiectelor scenice, într-o direcție minimală, industrială, ancorată în principii științifice. La dezvoltarea proiectului cadru au contribuit și scenografa Paula Viitanen, asistată de Juan Carlos Aldazosa Bazúa, precum și light designerul James Proudfoot.
P A R T E N E R I
Proiectul 𝐵𝐿𝑂𝑇 - 𝐵𝑜𝑑𝑦 𝐿𝑖𝑛𝑒 𝑜𝑓 𝑇ℎ𝑜𝑢𝑔ℎ𝑡 a început în 2020, fiind produs de Asociația Tangaj Collective și Action at a Distance, co-finanțat de AFCN - Administrația Fondului Cultural Național și Canada Council for the Arts și fiind susținut de Cultivamos Cultura, Biofriction, Left of Main, plastic orchid factory și CNDB.
Spectacolul din 2022 este o nouă producție CNDB, realizată în cadrul proiectului ”Corpul în criză – rezidență de cercetare și creație în dans”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
S I M O N A D E A C O N E S C U este artista asociată a Centrului Național al Dansului București în 2022.
Aflată în plină afirmare internațională, coregrafa și-a demonstrat maturitatea artistică prin spectacole, instalații performative sau multimedia și filme de dans bazate pe procese de creație solid documentate și pe tematici percutante pentru societatea contemporană.
Universul artistic al Simonei Deaconescu intersectează dansul cu filmul, știința și tehnologia, propunând spectacole, instalații performative sau multimedia și filme de dans. Precedând chiar începutul pandemiei actuale, artista a demarat cercetarea epidemiilor istorice de dans din Europa și Africa, regândind performativ procesul de contaminare și legătura cu microorganismele din corpul nostru. Mai multe detalii: https://www.tangajdance.com/