Barometrul de Consum Cultural 2017
10 Mai 2018, 16:25
Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală lansează luni, 14 mai 2018, ora 11:00,în Foaierul Ministerului Culturii, etajul I, Barometrul de Consum Cultural 2017.
Barometrul de Consum Cultural 2017. Cultura în pragul Centenarului Marii Uniri: identitate, patrimoniu și practici culturale oferă o înțelegere a nevoilor, așteptărilor, comportamentelor și valorilor populației generale și o cunoaștere aprofundată a modului în care sunt primite de populație creațiile și serviciile culturale,. De câţiva ani buni, Barometrul de consum cultural încearcă să ofere o imagine obiectivă a modului în care beneficiarii răspund şi consumă oferta de cultură. Odată eliberat în spaţiul public, bunul cultural îşi găseşte destinatarii, dar comportamentul lor e încă departe de a putea fi previzionat.
”De câţiva ani încercăm să interpretăm cât putem de obiectiv datele privind atitudinile culturale ale românilor, explicăm cu răbdare şi argumente că cititul nu moare, că artele vizuale contemporane vor intra în circuitul de consum, că ”distracţia” nu e chiar ”cultură” şi că diferenţele fundamentale de apreciere pentru actul artistic sunt direct proporţionale cu numărul de cunoştinţe însuşite pe cale formală, dobândite prin educaţie. Măsurând constant preferinţele şi înclinaţiile spre anumite forme de cultură am reuşit să nu ne entuziasmăm sau să ne impacientăm jurnalistic la fiecare diferenţă statistică sau tendinţă de descreştere. Probabil că am putea demonstra uşor, cu cifre, că nu există niciun domeniu care să nu fie conectat la parte din definiţia Culturii. Ba chiar am putea demonstra, cu destulă uşurinţă şi cu destule cifre, cum Cultura e cauza dar şi soluţia celor mai multe dintre problemele sociale şi politice ale zilelor noastre. (sursa: Carmen Croitoru, Anda Becuț Marinescu, Introducere, pag.9, Barometrul de Consum Cultural 2017)
Ediția din 2017 a Barometrului de Consum Cultural este una specială, care atinge câteva puncte nevralgice ale formelor de manifestare culturală. Această ediție aduce în prim plan capitolul dedicat Centenarului Marii Uniri, în care prezintă elementele de identitate națională, așteptările populației privind evenimente comemorative, dar și interesul declarat al respondenților de a participa la evenimente culturale dedicate Centenarului Marii Uniri. Volumul conține, de asemenea, două capitole de analiză ale patrimoniului cultural, deopotrivă material și imaterial. Din păcate, așa cum se explică pe larg în capitolul dedicat acestui subiect, patrimoniul se atrofiază în lipsa atenției și afecțiunii publicului. De altfel, el există doar în măsura în care este oglindit în mentalul colectiv, desi este, în unele cazuri, cel mai puternic motor economic al unei comunități. Celelalte capitole ale volumului sunt dedicate comunităților de consum public, consumului cultural non-public, culturii digitale și consumului de internet.
Prin această ediţie, Barometrul de Consum îşi atinge încă o dată menirea declarată în toate ediţiile anterioare – şi anume de a pune la dispoziţia specialiştilor din sectoarele culturale şi creative informaţii importante despre dinamica valorilor şi a practicilor din societatea românească contemporană şi o cunoaştere aprofundatǎ a valorilor, percepţiilor, comportamenelor, nevoilor şi aşteptǎrilor populaţiei generale.