Balla Sándor, invitat în „Rigoletto” de pe scena Operei Naționale București
25 Februarie 2019, 13:10
Opera
Națională București prezintă duminică, 3 martie 2019, începând
cu ora 18:30 spectacolul „Rigoletto” de Giuseppe Verdi.
Regia
poartă semnătura lui Stephen Barlow, scenografia a fost realizată
de către Yannis Thavoris, iar lighting design-ul de către Warren
Letton. Coregrafia a fost semnată de Victoria Newlyn, maestru de cor
Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu
Soare.
Publicul
spectator îl va putea urmări pe baritonului Balla Sándor
interpretând rolul Rigoletto în calitate de invitat al primei scene
lirice a țării.
Motivat
de dorința de a încerca să găsească mereu noi perspective asupra
operelor pe care le pune în scenă, dar și de faptul că publicul
european este receptiv la abordări îndrăznețe, Stephen Barlow a
gândit un nou concept regizoral pentru opera lui Verdi. Povestea lui
Rigoletto – cinicul bufon al Ducelui de Mantova care, din pricina
uneltirilor sale nesăbuite, ajunge să-și piardă propria fiică,
pe Gilda – a fost plasată astfel la Chicago, la începutul anului
1929;
perioadă
efervescentă, după cum numește regizorul perioada prohibiției, o
lume condusă de gangsteri și dominată de jocuri de noroc. Stephen
Barlow a fost convins că această perioadă definește cel mai bine
lumea periculoasă și întunecată din opera lui Verdi. Ducele
devine, în montarea de pe scena Operei Naționale București, un fel
de Al Capone, iar Rigoletto un fel de comediant privat al ducelui.
Atmosefra
acelei epoci este pusă în evidență și prin intermediul
scenografiei creată de artistul de origine greacă Yannis Thavoris,
care, deși a vrut inițial să redea totul în alb și negru, după
moda filmelor din epoca respectivă, a ajuns să creeze, în cele din
urmă, o scenografie dominată de culori „M-am
uitat și la tablouri din acea perioadă și la ilustrații de modă
colorate, în care erau prezentate materialele din epoca respectivă,
deci culorile pe care le-am folosit sunt influențate de tonurile
acelui deceniu.”
Iar sursele sale de inspirație nu se rezumă doar la atât, Thavoris
fiind inspirat și de scena operei bucureștene, mai exact de zidul
de cărămidă din spatele scenei.
„Tot
ce se vede pe platou are alură cinematografică zeffirelliană, nu
numai ca decor dar şi ca populare cu corişti, balerini, figuranţi,
în continuă mişcare, în multe planuri paralele care funcţionează.
Nu mai vorbesc de jocul interpreţilor, cu atitudini detaliat
studiate şi expuse.”
– Costin Popa, muzicolog.
„Regizorul
Stephen Barlow şi scenograful Yannis Thavoris au decis – aşa cum
au făcut-o la vremea lor şi Hugo şi Verdi – să deplaseze
acţiunea, să realizeze o translaţie spre timpuri mai apropiate
publicului căruia i se adresează. Au situat-o de această dată în
Chicago, în perioada prohibiţiei, în anii ’20 - ’30 ai
secolului trecut. Au realizat-o de o manieră coerentă creind un
spectacol de certă atracţiozitate scenică, dramatică şi, în
parte, muzicală.”
- apreciză criticul de artă Dumitru Avakian.
Biletele
se găsesc pe http://tickets.operanb.ro/ și la casa de bilete a
Operei Naționale București (program luni – duminică între orele
10:00 - 13:00 și 14:00 - 19:00).
Sponsor
oficial: Enel România
Sponsori:
Aqua Carpatica, Zarea, Leonidas
Parteneri:
Artmark, Sansha
Partener
de tradiție: RFI România
Parteneri
media: Radio România Cultural, Radio România Muzical, Romantic FM,
Gold FM, Radio Seven, Observator Cultural, Ziarul Metropolis, Marea
Dragoste, Agerpres, Ziare.com, Business24, Raftul cu Idei