Azi la Radio România Cultural: Românii in lume - Realizator Magdalena Tara
09 Februarie 2020, 09:23
Duminică 9 Februarie ora 20.30
ICR Paris organizează un spectacol de lectură din creația teatrală „Despre senzația de elasticitate când pășim peste cadavre” a dramaturgului franco-român Matei Vișniec, susţinut de trupa de teatru condusă de artista Audrey Jean, Echoscène, în data de 11 februarie, la Galeria Macadam a Institutului.
Actori: Marianne B.Boileau, Anthony Binet, Elsa Davoine, Audrey Jean, Chloé Mahy, Hadi Rassi și Jacques Schuler
Dramaturgul Matei Vișniec va fi prezent la această reprezentaţie, urmând ca la final să răspundă întrebărilor publicului prezent și să susțină o prelegere despre importanța piesei sale de teatru în contextul actual.
Prezentă din 2015 în companie, regizoarea și actrița Audrey Jean a demarat un proiect de cercetare teatrală a textelor de gen din Balcani, zonă a lumii greu pusă la încercare de recentele conflicte de origine politică, o abordare prin teatru a impactului istoriei asupra societății noastre de astăzi. „La représentation de Hamlet au village de Mrduša-d’en-bas/ Reprezentarea lui Hamlet în satul Mrduša de Jos” este prima parte a acestui triptic, un spectacol montat în 2015. Este vorba despre o comedie dramatică, o confruntare în paralel între tragedia lui Hamlet și creșterea în intensitate a obscurantismului din Croația în timpul regimului autoritar al lui Tito. „Despre senzația de elasticitate când pășim peste cadavre” de Matei Vișniec este cel de al doilea episod al trilogiei, piesa fiind o metaforă a unei lumi aflată în perpetuă luptă împotriva totalitarismului.
Alegerea unei piese scrise de Matei Vișniec, dramaturg bine cunoscut în toată Europa pentru piesele sale de teatru, dar și eseuri și romane, se justifică prin felul în care dramaturgul îmbogățește cartografia sa cu o Românie distrusă de totalitarism, un formidabil omagiu adus celui care i-a transmis în timp „dorința” de a scrie, Eugen Ionesco. Prezența de-abia simțită a unor aluzii la Cântăreața cheală finalizează atmosfera unică a acestei piese de teatru, conferindu-i astfel, explică Audrey Jean, suprarealismul necesar unui voiaj poetic și lunar.
ICR Berlin organizează, împreună cu Muzeul Mitte, prezentarea de carte și lectura din volumul Mod Helmy – cum un doctor arab din Berlin a salvat evrei de la Gestapo a scriitorului Igal Avidan, în data de 13 februarie, în Aula Muzeului Mitte.
Cartea lui Igal Avidan documentează un fapt istoric de nișă, care are tangență cu România prin biografia unuia din protagoniști, precum și prin cea autorului cercetării. Unul din personajele principale ale cărții, o tânără evreică ascunsă de către doctorul Mod Helmy în perioada războiului, a fost originară din România. Cartea vorbește și despre ajutorul pe care Consulatul României la Berlin i l-a acordat fetei în anul 1941, România fiind un subiect recurent în această lucrare.
Evenimentul este menit să evidențieze implicarea, directă sau indirectă, a unor instituții românești sau a unor cetățeni români în acțiunile de salvare a unor evrei în timpul celui de-al doilea război mondial.
ICR Berlin organizează în 2020 ciclul de evenimente „Sfârșit și început, acum 75 de ani”.
· 14 februarie − lectură din romanul Dincoace și dincolo de tunel de Mariana Gorczyca și din Leagănul respirației de Hertha Müller și Oskar Pastior. Lectura pasajelor selectate va fi realizată de actrița Monica Broos și actorul Sebastian von Böhmches din Berlin.
· 18 februarie − dialog cu scriitorul Hans Bergel, moderator: Claudiu Florian.
Proiectul face parte din inițiativa ICR Berlin de a comemora și rememora pe parcursul anului 2020 o serie de evenimente relevante pentru relațiile culturale, sociale și politice româno-germane, atât în plan național, cât și în context european, determinate de sfârșitul marii conflagrații. Instaurarea unei noi ordini pe continentul european în urmă cu trei sferturi de veac a adus cu sine schimbări fundamentale pe toate planurile existenței statului și individului. Urmările acestor schimbări le trăim din plin și astăzi. Ciclul de evenimente ICR Berlin intitulat generic „Sfârșit și început, acum 75 de ani” și va oferi pe parcursul întregului an o platformă de discuții la nivelul specialiștilor români și germani, al documentelor de arhivă și, cât mai este posibil, al participanților direcți și al martorilor oculari.
ICR Lisabona organizează, în perioada 13 februarie – 15 martie 2020, expoziția „Dispăruți în Paradis - Istorii Ludico-Maritime” a artistului plastic Alina Gherasim. Evenimentul va avea loc la sediul ICR Lisabona și va conține 32 de lucrări de grafică și pictură realizate de Alina Gherasim în tehnici variate, de la acuarelă și guașă până la acrilic pe carton.
Pornind de la „História Trágico – Marítima”, celebra colecție de povestiri și relatări alcătuită și publicată de Bernardo Gomes de Brito în 1735-1736, precum și de la cronicile marilor descoperiri geografice realizate de călătorii portughezi (Fernando de Magellan, Vasco da Gama etc.), expoziția Alinei Gherasim explorează după regulile artelor plastice imaginarul, instrumentarul dar și aventurile bravilor lusitani din secolele XV - XVII și despre care dau socoteală operele literare amintite mai sus.
Participare românească la Festivalul de Film Francez
Perioada: 11-16 februarie
ICR Stockholm, în colaborare cu Festivalul de Film Francez si Institutul Francez din Suedia, organizează participarea românească la ediția din anul 2020 a Festivalului de Film Francez de la Stockholm, care va include în programul său filmul românesc recent L’extraordinaire voyage de Marona/ Marona’s fantastic tale, regia Anca Damian.
ICR Londra, în colaborare cu Ambasada României în Marea Britanie, organizează evenimentul „In memoriam ambasadorul Mihnea Constantinescu”: lansarea cărții Mihnea Constantinescu − Omul care a schimbat România fără ca noi să ştim de Iulian Comănescu, o discuție tip panel și un concert, la data de 14 februarie.
Cartea Mihnea Constantinescu − Omul care a schimbat România fără ca noi să ştim tratează viaţa ambasadorului Constantinescu, punctând momente cheie din cariera sa de 30 de ani şi ilustrând rolul esenţial (dar arareori pus în lumină) al lui Mihnea Constantinescu în dezvoltarea României. Cartea scrisă de Iulian Comanescu s-a bucurat deja de o lansare în 2019 în România sub tutela editurii Curtea Veche, pentru a comemora un an de la moartea ambasadorului. La București, au mai avut loc lansări la Palatul Cotroceni și la MAE.
Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, în colaborare cu Gianmaria Potenza Studio, organizează expoziția de grafică „Arcanele majore «I Tarocchi»” a artistului venețian Gianmaria Potenza, în perioada 3-28 februarie, în Sala de Conferințe a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică de la Veneția. Vernisajul expoziției a avut loc în data de 3 februarie. La deschidere a luat cuvântul Ambasadorul Gianpaolo Scarante, venețian, Președinte al Ateneo Veneto, una dintre cele mai importante instituții culturale ale Veneției.
Expoziția de grafică „Arcanele majore «I Tarocchi»” a artistului venețian Gianmaria Potenza se adresează unui public larg care, în timpul Carnavalului, când va fi deschisă, este interesat de „spectacolul lumii”, de aspectele atrăgătoare ale jocurilor de societate, dar și de rezolvarea situațiilor umane dificile rămase în suspensie. În „tarocchiˮ se întrevede, conform lecturii lor simbolice, viitorul-prezent. „I tarocchi” sunt un fel de carte simbolică a vieții. Ca atare, obiectivul expoziției nu poate fi decât acela de a provoca fantezia, reflecția asupra metamorfozei gândurilor și sentimentelor umane exprimate simbolic de „tarocchi”.
ICR Paris marchează ziua Sfântului Valentin (Valentine's Day), dar și cea de Dragobete, prin susținerea unui concert al pianistei de jazz Ramona Horvath și invitații ei, la centrul cultural La Belleviloise, din Paris, în data de 14 februarie.
Asocierea ICR Paris cu concertele remarcabile pe care Ramona Horvath le organizează este deja o tradiție pentru reprezentanța de la Paris. De data aceasta, repertoriul Ramonei Horvath va cuprinde piese românești de dragoste celebre.
Ramona Horvath și invitații săi (un concert în formula de quartet: pian – Ramona Horvath, solistă – Audrey, chitară – Jean-Philippe Bordier și contrabas – Nicolas Rageau)
Premiera austriacă a filmului documentar The Royal Train în regia lui Johannes Holzhausen
Perioada: 28 ianuarie – 31 martie
Documentarul The Royal Train, realizat de casa vieneză de filme de lung metraj, Navigator Film Produktion, este o coproducţie Austria-România şi a fost lansat în cinematografele din Austria începând cu data de 31 ianuarie 2020.
Premiera filmului a avut loc în data de 28 ianuarie, la cinematograful Stadtkino din Viena, evenimentul fiind dedicat reprezentanților cinematografiei austriece. Proiecţia din 28 ianuarie s-a desfășurat în prezența echipei filmului, a regizorului Johannes Holzhausen şi a lui Adrian Buga - istoric, critic de artă, consilier al Casei Regale şi personaj al filmului documentar.
The Royal Train este o trecere în revistă a celor 150 de ani ai Casei Regale a României, precum și o frescă a Coroanei în România de astăzi. Călătoria Trenului Regal, de la stația de pornire la cea terminus, este metafora care prezintă povestea de un secol și jumătate a unei instituții profund legată istoric și identitar de România, de prezentul și de viitorul ei.