Dosar de patrimoniu - Bogdan Vișan în dialog cu Alina Gherasim
14 Mai 2017, 06:00
Dosar de patrimoniu- Bogdan Vișan în dialog cu Alina Gherasim, duminică, 16 mai, 22.20- 23.00, la Radio România Cultural
Fântâni și Abside- emisiune- portret dedicată pictorului Marin Gherasim ( 1937- 2017)
Săptămâna aceasta vă propunem o întâlnire cu totul aparte, o întâlnire care stă sub semnul darului și al artei deopotrivă, o întâlnire cu opera unui artist și dascăl care a avut un singur gând: să-și construiască ființa pictând. Despre Marin Gherasim, pictorul, eseistul și cronicarul s-a scris și se vor mai scrie cu siguranță multe, foarte multe rânduri. Cei care l-au cunoscut vor mai depăna încă multă vreme amintiri, vor povesti cu emoție, cu nostalgie sau admirație crâmpeie din discuțiile lungi purtate cu intelectualul rafinat și, în același timp, cu rădăcini românești și creștine atât de puternice.
Se spune, pe bună dreptate, că despre un artist vorbește în primul rând opera sa. Modul în care aceasta e receptată, asimilată, trăită, este o cu totul altă problemă, care ține de sensibilitatea, de bagajul cultural al privitorului și de mediul din care provine acesta. Indiferent însă de toate aceste elemente, există repere universal valabile, există adevăruri care vorbesc dincolo de spațiu sau timp. Poate tocmai de aceea arta lui Marin Gherasim s-a bucurat și se bucură și acum de o atât de largă recunoaștere internațională, de la Premiul pentru pictură acordat de Uniunea Artiștilor Plastici (1977), la Premiul Caravaggio, obținut la Roma în 1981, de la Premiul Ion Andreescu al Academiei Române din 1986 la Marele Premiu la Trienala de la Sofia în 1988 sau la Medalia de Argint de la Grand Palais- Paris din 2006. Expoziţiile sale personale din întreaga lume au stat mereu sub semnul generozității, al curiozității și al înrădăcinării într-o lume arhetipală universală.„Suntem înconjurați de arhetipuri întrupate”, avea obiceiul să spună, iar cei care au curiozitatea să-i citească jurnalul de pictor publicat în 2012 vor regăsi în mai multe locuri această afirmație. Poate tocmai de aceea a iubit atât de mult Fântâna ca element de legătura între adâncuri și Cer, văzând în ea un simbol al memoriei din care izvorăște trecutul. „În anii când la noi se distrugeau biserici, mărturisea Marin Gherasim, eu le construiam în chip simbolic în picturile mele. Tema construcției și a deconstrucției, a reconstrucției, a devenit cu timpul tema centrală a picturii mele. În multe din imaginile mele recente coexistă emblema, efigia, arheul constructiv al Absidei și agresiunea asupra ei. Geometria și energia gestului alert, legea și accidentul, aspirația spre permanent, spre durabil și lucrarea timpului cu urmele ce le lasă în toate, raționalitatea și calmul edificării (lumea este bine zidită!), dar și entropia universală (ca și violențele istoriei), sunt temele mele de meditație de multă vreme. Pictura este un gest de mărturisire."
Pe parcursul celor 40 de minute ale întâlnirii noastre radiofonice, vom încerca să descoperim împreună câte ceva din aceste mărturisiri, de la formele închise ermetic ale picturii sale anterioare anilor 70 și apoi de la explozia lor din ciclul Proteic (1970- 1973), până la așezarea formei în tipare definitive, în jurul unui ax central, în ciclurile Porților, Tronurilor, Absidelor sau Cetăților.
Ghid în anevoioasa călătorie a descoperirii artistului dăruit cu întreaga sa ființă atât cultului cât și actului de cultură, a omului discret dar atât de combativ în apărarea valorilor în care credea și pe care le trăia cu toată ființa sa, ne va fi un alt artist: Alina Gherasim aparține unei alte generații, aparent cu alte repere dar în același timp atât de legată de Fântâna din care am fost îmbiați cu toții să gustăm de către cei dinaintea noastră. Poate și ca un semn al „Triumfului Absidei", un semn că, așa cum spunea filosoful, scriitorul și eseistul Horia Roman Patapievici, „veritabila glorie – aceea care nu ne poate fi nici smulsă, nici falsificată, nici întoarsă împotriva noastră, nici terfelită, nici întinată, nici pângărită – rezultă din umilință și nu din putere, iar splendoarea nu vine din etalarea ei, ci din acceptarea smerită a fragilității.”
Despre rostul cuvântului și al imaginii care pot reconstrui în chip simbolic adevăruri universale, despre memorie și curiozitate, despre arta care ne face să vedem dincolo de spațiu și timp, despre toate acestea și despre încă multe altele, vom sta de vorbă duminică, 14 mai 2016, între orele 22.20- 23.00, la Radio România Cultural, cu artista Alina Gherasim. „Dosar de patrimoniu”- o emisiune- portret, o emisiune- document dedicată dascălului și artistului Marin Gherasim.