CONFLUENȚE – Robert Șerban, Roland Barthes și statutul scriitorului
05 Martie 2018, 10:08
Ediția din 05 martie 2018 a emisiunii CONFLUENȚE are ca interlocutori scriitori și critici, iar discuțiile se poartă despre literatură și despre traducere.
ALEXANDRU MATEI a căutat date despre perioada românească a lui Roland Barthes și a ajuns la îndelunga lui receptare în critica de la noi: „S-a întâmplat să aflu că Barthes și-a început cariera, a început să muncească, a luat primul salariu din viața lui, ca bibliotecar la Institutul Francez din București. Și mi s-a părut interesant să cercetez acei ani, în care regimul politic din România s-a schimbat absolut: din monarhia care exista aici, în 1947, când Barthes vine în România, se ajunge la Republica Populară, pe care Barthes o părăsește în 1949.”. În reportajul difuzat la rubrica „Meridiane literare”, îi veți mai putea asculta pe BOGDAN GHIU, vorbind despre cum s-a hotărât să-l traducă pe autorul volumului „Obviu și Obtuz”, și pe prof. univ. RADU TOMA, comparând anii 70-80, când Barthes era foarte citit, cu anii 2010-2017, când studenții nu-l mai citesc pe semioticianul „Gradului zero al scriiturii”.
Scriitorul invitat al emisiunii – poetul ROBERT ȘERBAN – a fost protagonistul lansării unei ediții remarcabile de poezie: versurile sale au fost ilustrate grafic de artistul plastic Pavel Vereș. „Pentru mine, în continuare, scriitorul este cea mai spectaculoasă ființă, un om surprinzător continuu, un om pe care nu prea ai cum să-l prinzi într-o ramă, pentru că tot timpul se mișcă, pentru că tot timpul e altul, pentru că tot timpul e un fel de cameleon – în sensul bun al cuvântului – care îți oferă fel de fel de fațete.”, va mărturisi Robert Șerban, la rubrica „Scriitori la microfon”.
DAN LUNGU și GABRIELA ADAMEȘTEANU vor discuta despre condiția scriitorului în comunism și după decembrie 1989: „Coate goale, mațe fripte. Cam așa e taxat scriitorul în linii mari.” (Dan Lungu) „Lucrând la Cartea Românească, știu că în ultimii doi ani, înainte de 1989, nu mai puteau debuta scriitorii. Trebuiau să intre în antologii, și poeții, și prozatorii. Deci dacă ar fi avut un roman, cum avusesem eu, de debut, acela nu mai putea fi publicat.” (Gabriela Adameșteanu)
Oana Georgiana Enăchescu, Constantin Cristian Bleotu și Eugen Lucan vă doresc AUDIȚIE PLĂCUTĂ!