Ascultă Radio România Cultural Live

Amintiri din copilărie și Aventurile lui Tom Sawyer – opere autobiografice

09 Februarie 2017, 06:00

Amintiri din copilărie este opera de maturitate a scriitorului, așternută pe hârtie începând din 1880 și având ca temă principală „copilăria copilului universal”  Autorul se va raporta în permanență la această temă, fie prin intermediul eului-personaj, fie al eului-narator, refăcând mental traseul devenirii sale de la acel „boț cu humă” până la creatorul matur, ce face din viața sa un pretext artistic, ajuns simbol al copilăriei în genere.

Amintiri din copilărie depășesc însă cu mult limitele prozei memorabile, devenind un bildungs - roman ce are în centru ideea „lumii ca spectacol”, a traseului prin care copilul descoperă lumea.

Opera este un roman autobiografic și „un roman al devenirii în care autorul are rolul de a ordona narativ etapele formării copilului ca om. El își creează o lume proprie, plină de haz și fantastică, un joc în care regulile sunt stabilite de el însuși.”

Libertatea imaginației implicată în termenul generic „amintire” stabilește o modernă relație între adevăr, verosimil și imaginar, lăsând scriitorului posibilitatea de a se exprima într-o varietate de procedee, toate subordonate, însă relației de identitate activă a textului. Vocea povestitorului se împletește cu cea a lui Nică, dar și cu vocile altor personaje, într-o narațiune continuă, nobilă cu aspect mozaical.

Amintiri din copilărie nu seamănă cu Aventurile lui Tom Sawyer, deci cu genul ei proxim din alte literaturi, deoarece Creangă, nu numai că-și trăiește existența de odinioară, dar și-o trăiește și pe cea prezentă, într-o pendulare permanentă între trecut și prezent, între timpul naratorului și timpul narațiunii la un loc cu atitudini contrare implicate: „Creangă sugerează mai mult decât descrie.” , și tot el este cel care „face parte dintr-un neam cu genul râsului.”

Aprecierea lui V. Coroban vizează o trăsătură esențială a stilului lui Creangă: scriitorul pornește de la o realitate trăită imediat, însă o convertește, cu mijloacele specifice literaturii într-o altă realitate, izvorâtă, în primul rând, din perspectiva nostalgică deschisă asupra copilăriei. Păstrând în permanență plăcerea de a glumi, naratorul-erou îmbină „dorul cu umorul”  pe fondul unui umor sănătos, țărănesc, tonic și optimist.

Ca și romanul lui Ion Creangă, opera literară Aventurile lui Tom Sawyer, de Mark Twain are caracter autobiografic. Marele scriitor american face parte din acea familie de artiști, care înainte de a-și descoperi vocația, acumulase o bogată experiență de viață, „capabil să alimenteze zeci și sute de opere literare. Aceasta nu a făcut decât să aleagă și, bineînțeles, să transpună artistic numeroase experiențe de viață ale celui care a fost pe rând copil neastâmpărat, ucenic tipograf, pilot pe Mississippi, miner, vânzător de aur și multe altele. Toate aceste profesiuni, experiențe i-au îngăduit scriitorului de mai târziu o uimitoare sumă de inspirație.”

Cartea apărută în 1876 este în cea mai mare parte un roman autobiografic, dar scriitorul M. Twain nu și-a prezentat în paginile romanului său propria viață, copilăria și adolescența, ci a interpretat în permanență, a privit viața din perspectiva personalității sale puternice.

Într-o scrisoare adresată unui prieten, M. Twain spunea: „Am terminat povestirea și nu l-am adus pe băiat dincolo de vârsta copilăriei lui...Poate c-am greșit nescriind povestirea la persoana I. Dac-aș continua și l-aș aduce pe băiat la maturitate, ar fi la fel de fals ca toți oamenii anodini, zugrăviți în literatură, iar citit l-ar disprețui profund. Nu e deloc o carte pentru copii. Va fi citită numai de adulți. A și fost scrisă numai pentru adulți.”

Dificultatea cu care a fost scrisă, gândită mai întâi ca o piesă de teatru, apoi ca o povestire la persoana a III-a, precum și abandonarea ei în repetate rânduri, confirmă încă o dată un adevăr cunoscut de toi scriitorii că literatura pentru și despre copii e un gen dintre cele mai dificile. „Psihologia copiilor aparent simplă si lineară, modul lor particular de a judeca oamenii, și lucrurile, felul de a se exprima sunt câteva probleme e care le evidențiază Mark Twain scriind Aventurile ui Tom Sawyer.”

Amintirile din copilărie păstrate în adâncul ființei sale i-au oferit scriitorului Mark Twain materia primă a cărții la fel ca și Ion Creangă. „Întâmplările povestite în această carte – mărturisește el însuși în prefață – sunt în cea mai mare parte adevărate. Una sau două au fost trăite de mine însumi, celelalte de către colegii mei de școală. Huck Finn este luat din viață; Tom Sawyer la fel, dar modelul lui n-a fost o singură persoană; Tom Sawyer e îmbinarea caracterelor a trei băieți pe care i-am cunoscut și ține așadar de ordinul compozit al arhitecturii.”

Din multitudinea episoadelor subiective evocate, autorul trebuia să facă nu numai literatură, ci într-un fel și istorie. „Evocându-și copilăria, nu putem trece peste cadrul ei natural și social. Obiectivându-se în persoane distincte și de sine stătătoare, substanța amintirilor se transformă în altceva.”

Întâmplările din primele pagini „sunt transcrise din memorie, după cum mărturisește autorul, schimbând doar numele personajelor și unele detalii semnificative.”  De exemplu, episodul cu chiulul de la școală este adevărat. Fratele mai mic a lui Tom, Sid îi spune mătușii Tolly despre cele întâmplate așa cum Henry îl denunță pe Sam mamei spunându-i acesteia și un amănunt important, faptul că Sam își cususe gulerul cămășii cu ață albă.

„Până aici Tom este însuși autorul, aducându-și aminte de propria sa copilărie, și proiectând asupra ei surâsul îngăduitor al maturității. Treptat însă, Tom se emancipează, și devine un personaj cu o  fizionomie proprie, deși autorul îi împrumută în continuare unele trăsături ale micului Sam. Acest proces de emancipare se desfășoară în virtutea legilor interne ale povestirii, care reclamă la un moment dat abandonarea amintirilor și-l pune pe autor în fața propriului său personaj. Astfel, Tom Sawyer începe să existe prin el însuși, depărtându-se de modelul său inițial.”

Stanciu Cosmin Andrei

Lansare de carte la Chișinău: Lilia Calancea, „Rodica Ojog-Brașoveanu. 320 de pisici în Cimitirul Bellu”
Literatură 15 Aprilie 2025, 18:05

Lansare de carte la Chișinău: Lilia Calancea, „Rodica Ojog-Brașoveanu. 320 de pisici în Cimitirul Bellu”

Miercuri, 16 aprilie 2025, ora 18.00, la Cărturești la Muzeu – Chișinău (Str. 31 August 1989, Nr. 121 A), are loc...

Lansare de carte la Chișinău: Lilia Calancea, „Rodica Ojog-Brașoveanu. 320 de pisici în Cimitirul Bellu”
Luminița Voina-Răuț: Mario Vargas Llosa îmi spunea că, pentru el,“ciorna este cea mai grea, ciorna îl torturează cel mai tare”
Literatură 14 Aprilie 2025, 19:41

Luminița Voina-Răuț: Mario Vargas Llosa îmi spunea că, pentru el,“ciorna este cea mai grea, ciorna îl torturează cel mai tare”

Scriitorul peruan  Mario Vargas Llosa ,  laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, în 2010 , a...

Luminița Voina-Răuț: Mario Vargas Llosa îmi spunea că, pentru el,“ciorna este cea mai grea, ciorna îl torturează cel mai tare”
Mario Vargas Llosa, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a încetat din viață la 89 de ani
Literatură 14 Aprilie 2025, 06:59

Mario Vargas Llosa, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a încetat din viață la 89 de ani

Scriitorul peruan Mario Vargas Llosa , laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în 2010 , a încetat din viață...

Mario Vargas Llosa, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a încetat din viață la 89 de ani
Lansarea volumului „Teoria lucrului bine făcut“ de Veronica Stănică la Librăria Humanitas Cișmigiu – luni, 14 aprilie, ora 19.00
Literatură 11 Aprilie 2025, 16:27

Lansarea volumului „Teoria lucrului bine făcut“ de Veronica Stănică la Librăria Humanitas Cișmigiu – luni, 14 aprilie, ora 19.00

Editura Litera  vă așteaptă luni, 14 aprilie, ora 19.00  la  Librăria Humanitas de la Cișmigiu  (bd....

Lansarea volumului „Teoria lucrului bine făcut“ de Veronica Stănică la Librăria Humanitas Cișmigiu – luni, 14 aprilie, ora 19.00
Lansare de carte la Timișoara: „Francezi în Banat, bănățeni în Franța” de Smaranda Vultur
Literatură 10 Aprilie 2025, 18:14

Lansare de carte la Timișoara: „Francezi în Banat, bănățeni în Franța” de Smaranda Vultur

Vineri, 11 aprilie 2025, ora 18.00, la Librăria La Două Bufnițe (Piața Unirii nr. 11, Timișoara), are loc lansarea volumului...

Lansare de carte la Timișoara: „Francezi în Banat, bănățeni în Franța” de Smaranda Vultur
La mai puțin de un an de la câștigarea Prix Goncourt, ediția în limba română a romanului Huriile de Kamel Daoud
Literatură 10 Aprilie 2025, 12:32

La mai puțin de un an de la câștigarea Prix Goncourt, ediția în limba română a romanului Huriile de Kamel Daoud

Ediția în limba română a romanului Huriile de Kamel Daoud , recompensat în 2024 cu Prix Goncourt , cel mai...

La mai puțin de un an de la câștigarea Prix Goncourt, ediția în limba română a romanului Huriile de Kamel Daoud
Romanul SAREK, de Ulf Kvensler, publicat în România la Crime Scene Press, desemnat „Cel mai bun roman polițist al anului 2025” în Franța
Literatură 07 Aprilie 2025, 10:59

Romanul SAREK, de Ulf Kvensler, publicat în România la Crime Scene Press, desemnat „Cel mai bun roman polițist al anului 2025” în Franța

SAREK, debutul literar semnat de autorul suedez Ulf Kvensler, tradus în România la Crime Scene Press, a fost...

Romanul SAREK, de Ulf Kvensler, publicat în România la Crime Scene Press, desemnat „Cel mai bun roman polițist al anului 2025” în Franța
34 de scriitori de literatură pentru copii România, Republica Moldova și Ucraina și-au întâlnit publicul la Festivalul "Dimineața Cuvintelor"
Literatură 07 Aprilie 2025, 10:50

34 de scriitori de literatură pentru copii România, Republica Moldova și Ucraina și-au întâlnit publicul la Festivalul "Dimineața Cuvintelor"

Festivalul se află la cea de-a doua ediție și este inițiat și organizat de Filiala de Literatură pentru Copii și Tineret a...

34 de scriitori de literatură pentru copii România, Republica Moldova și Ucraina și-au întâlnit publicul la Festivalul "Dimineața Cuvintelor"
Ascultă live

Ascultă live

05:00 - 06:00
Teatrul Național Radiofonic - Biografii, memorii
Ascultă live Radio România Cultural
05:05 - 06:00
IN ZORI
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
05:00 - 06:00
Espańol 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
04:00 - 06:00
Stagiunea Muzicală Radio (înregistrare RRM de vineri seara)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
00:00 - 06:00
Hit Mix ( emisiune muzicală specializată)
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
00:03 - 06:00
TAXI MUZICAL
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
05:00 - 06:00
Muzica generației tale
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru