Idei în nocturnă. Pagini de Istorie: Traian Vuia sau întruchiparea visurilor - Invitat, dr. Radu Homescu
15 Decembrie 2020, 10:35
Marţi 15 decembrie 2020, Radio România Cultural (21.10- 22.00)
Realizator, Dan Manolache
Îl vom evoca în ediția din această seară a emisiunii noastre pe Traian Vuia, cel care a reușit să-și împlinească două dintre cele mai frumoase visuri pe care le putea avea un român al timpului său și să rămână astfel în istorie.
Primul vis este din domeniul tehnicii. A construit prima „mașină zburătoare” mai grea decât aerul care să decoleze prin forțe proprii. Un proiect pe care Academia de Științe de la Paris îl respingea pe 16 februarie 1903, cu motivația că ar fi prea utopic. „Problema zborului cu un aparat care cântărește mai mult decât aerul – se menționa în avizul său - nu poate fi rezolvată și nu este decât un vis.”
Al doilea vis este unul patriotic, realizarea României Întregite. Un ideal pentru care a luptat la Paris, alături de alți fruntași ai românilor, fondând și prezidând Comitetul Național al Românilor din Transilvania și Bucovina, comitet care a tipărit, aproape un an, o revistă intitulată „La Transylvanie”, comitet care a intrat apoi în componența Comitetului Național Român condus de Take Ionescu.
Vom vorbi despre personalitatea lui Traian Vuia - de la moartea căruia s-au împlinit în această toamnă, mai precis la 3 septembrie, șapte decenii - cu un distins fizician, profesor și diplomat, domnul Radu Homescu. Domnia sa, ca și Traian Vuia, bănățean de origine, are o contribuție de prim ordin în păstrarea și întregirea în memoria celor de astăzi a contururilor unui chip reprezentativ al românilor din vremea Marii Uniri.
Am schițat astfel coordonatele discuției evocatoare din această seară. Vom vorbi firește despre biografia celui care avea să devină un pionier al aviației mondiale, despre studiile primare de la Lugoj, cele de inginerie și drept de la Budapesta și Paris, finalizate cu un doctorat în drept. Cred că ar trebui subliniate, chiar și într- o atât de scurtă prezentare, câteva detalii care întregesc personalitatea intelectuală a lui Vuia. În această ordine de idei vom spune doar că a urmat cursuri de inginerie dar și de filozofie și economie la prestigioasa universitate Sorbona și că era un poliglot vorbitor de română, maghiară, germană, franceză, engleză, dar și cunoscător al limbii latine.
Vom evoca desigur premiera mondială din 18 martie 1906 când, la Montesson, lângă Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima dată. După o accelerație pe o distanță de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înălțime de aproape un metru, pe o distanță de 12 m, după care paletele elicei s-au oprit, iar avionul a aterizat.
Ne propunem să insistăm asupra unor aspecte mai puțin cunoscute ale biografiei sale, cele legate de activitatea sa politică în calitate de reprezentant la Paris al românilor transilvăneni, bănățeni și bucovineni, în vremea Marelui Război și pe parcursul Conferinței de Pace care s-a desfășurat în capitala Franței. Vom pune în evidență gândirea sa politică, activitatea în loja masonică Ernest Renan, dar și acțiunile practice de organizare a legiunilor de voluntari care să lupte alături de forțele Antantei, de împrăștierea de manifeste sau cele menite să promoveze idealurile de unire ale românilor din fostul Imperiu Austro-Ungar cu patria mamă. De asemenea, vom discuta și despre posteritatea lui Traian Vuia cu atât mai mult cu cât, așa cum spuneam, domnul Radu Homescu a făcut foarte multe pentru ca Vuia să ocupe locul meritat în istorie, dar și în conștiința celor de astăzi. Așadar vom aduce în atenția dumneavoastră, prin amintirile invitatului nostru, modul în care realizările sale tehnice sunt prezente în prestigiosul complex muzeal care este The Smithsonian Institution, aniversările care l-au avut ca subiect la Montesson, dar și la... Manila etc, etc.
Vă invităm să descoperiți în această seară complexitatea unei mari personalități a românilor, o personalitate bine cunoscută de cei mai mulți dintre noi, îndrăznesc să spun, doar urmare a celor câteva rânduri ce i-au fost dedicate în manualele școlare.
Fotografiile au fost preluate de pe site-ul Wikipedia